U elektrokol jsme si tak nějak zafixovali, že jde buď o běžná kola určená fyzicky méně zdatným uživatelům, kterým ulehčí jejich jízdu, případně provedení, jež nabídnou sportovní zážitek s menší námahou. Jenže jejich pole působnosti je mnohem širší, vždyť v západních zemích slouží ve velké míře v poštovních službách, při transportu a jejich využití se v závislosti na konstrukci v podstatě meze nekladou.
I u nás už elektrokola slouží třeba pošťákům, ale zatím to nejsou takové transportní speciály s bednou jako třeba v Německu.
Každopádně zajímavé novinky v kategorii užitkových elektrokol připravila značka Apache ve svém projektu Work Class, což jsou elektrokola s pohonem jednotkou Apache, určená pro pošťáky či metaře. Právě „popelářské“ elektrokolo už úspěšně slouží třeba v Trutnově a měli jsme možnost jej sami vyzkoušet. Rám s nízkým nástupem totiž hned za hlavovou trubkou a nad můstkem zadní brzdy a zadní patce nese přišroubovanou boční „sajdu“, která slouží pro převoz popelnice, nářadí a ještě má v přední části odkládací koš pro nějaké další smetí. Jednoduchý ocelový rám, zakrytování třetího kola na boku a snadno demontovatelná „sajda“ jsou poháněné předním 250W elektromotorem s LED displejem na řídítkách a baterií v nosiči. Mimochodem, na nosiči je plastový uzamykatelný box na nabíječku a další drobnosti.
Tenhle stroj je i přes svoji jednoduchost promyšlený do detailů, o čemž svědčí třeba parkovací ruční brzda fungující díky plastové pojistce na brzdové páce, kterou zajistí po stisku v požadované poloze a čelisťová brzda na zadním kole zůstane aktivovaná. Standardně ovšem kolo používá protišlapací bubnovou brzdu a jediný převod. S popelnicí přece jen nebudete honit rychlost nebo extrémní výjezdy a sjezdy. Na druhou stranu, displej má i tlačítko pro asistenci motoru za chůze, takže metař může vedle svého stroje kráčet rychlostí 6 km/h a ten pojede sám.
Elektrokolo Work Class jsme i s popelnicí vyzkoušeli a popravdě posed je díky sajdě lehce naklopený ke straně, ale na to si po chvilce zvyknete. Horší už je to do zatáčky, protože vlevo zatočit je snadné díky zapření se o sajdu, kdežto ostrá pravotočivá zatáčka vám najednou zvedne boční kolo i s popelnicí do vzduchu, takže to vyžaduje trochu cviku. Nezvykle působily pneumatiky, které jsou v tomto případě bezdušové, ovšem uvnitř není tmel, ale jsou prostě plné gumy, takže do nich můžete zapíchnout třeba hřebík nebo střep, jak je libo, a nic ze své tvrdosti neztratí. Tuhle praktickou gumovou „obruč“ s plochým profilem běhounu a středně hrubým vzorkem vyrábí Matador a popravdě je to k tomuhle kolu ideální obutí.
Metařské elektrokolo, tedy kromě toho, že vzbudí dost pozornosti, rozhodně svojí funkčností nezklame a to jsme ještě nezkoušeli pošťáckou tříkolku téže produkce, kterou čekají pošťáci v chorvatském Záhřebu.
(už)
Domácí značka Apache je bezpochyby jedním z nejsilnějších hráčů na trhu s elektrokoly a její kolekce je každým rokem nabitější jak…
Těžko by dnes na trhu s elektrokoly obstála značka, která by v nabídce neměla model se středovým motorem. Domácí Apache sice používá motory…