Německý Ruhpolding je známý především svým špičkovým areálem, na němž bojují nejlepší biatlonisté o cenné kovy. Byli jsme loni pozváni na představení značky Merida pro rok 2019. Teď, před sezónou, je ta pravá doba vás seznámit se vším novým pro letošní rok.
Do Ruhpoldingu jsme byli pozváni na inovovaný full One-Twenty a cyklokrosku Mission CX, ovšem kromě těchto modelů v několika variantách pro testování se zde nabízela početná škála dalších kol k prověření na místních stezkách, a to včetně řady elektrokol několika zdvihových úrovní. Zázemí v místním kulturním areálu bylo doslova napěchované koly Merida. Nejen místní kulturní dům ukrýval řadu silničních i horských kol v řadě specifikací či doplňky, komponenty nebo oblečení a přilby, další kola byla i ve venkovních prostorách v obrovském stanu. Mezi tím marketingoví zástupci značky, konstruktéři, José Antonio Hermida jako ambasador nebo řada mechaniků, kteří každý den chystali kola každému, kdo vyrážel na testovací okruh individuálně či ve skupině. Prostě špičkově fungující mechanismus, jehož cílem bylo ukázat nové produkty nejen teoreticky v technických detailech při prezentacích, ale hlavně prakticky při prověrkách v terénu. Kolem Ruhpoldingu tak nekroužili běžkaři, ale silničáři, bikeři, gravelisté či e-bikeři, všichni na kolech Merida, a testovali až do úmoru, nebo spíše společné večeře, kde se pak probíraly novinky, vlastnosti jednotlivých modelů a další dojmy.
Co je nového?
Kromě hlavních výše zmíněných kol ukázala Merida především nové designy elektrokol, kde budou dominovat symboly blesku. Metalický lak, třpytivě provedená symbolika elektřiny, tohle je hodně netradiční, a leckdo design přirovnává ke stylu komiksů „Captain America“. Každopádně, elektrifikované fully eOne-Twenty a eOne-Sixty sází na středový motor Shimano a pohodlnější posed, byť hlavové úhly stošedesátkového modelu vůbec nemíří na lehké traily, ale zvládnou i náročnější enduro pasáže. Široké pláště rozměru 2,8 palce pak jasně odkazují na maximální adhezi a jistotu v každém terénu. Zatímco ale standardní modely mají plovoucí uložení tlumiče, tady je to kvůli přítomnosti motoru konstrukčně obtížnější, takže zadní stavba vsadila na přepákovaný jednočep s tlumičem usazeným nad šasi motoru.
Městská elektrokola eSpresso City pak mají pro příští rok svisle uloženou baterii zpředu na sedlové trubce a rovněž motor Shimano. Nízký nástup jen těsně nad hranou převodníku by měl umožnit i starším uživatelům komfortní používání. K dispozici pak bude řada modelových variant s odlišným provedením motoru dle točivého momentu.
Nechyběly oblíbené silniční modely Reacto či Scultura, gravel Silex a pak pevné bikové stálice, kde se k závodním a sportovním hardtailům přidávají různé modifikace pro náročnější jízdu, vybavené pluskovým obutím či odlišně střiženým rámem s trailovou geometrií. Změny na postu závodních či trailových a enduro fullů se odehrály v minulých letech nebo pro letošní sezónu, takže Ninety-Six či drsnější One-Forty a One-Sixty už obměnou prošly a nadále si drží svoji tvář, samozřejmě v omlazeném designu. Barevné variace nelze nějak typizovat, protože matná černá je stále matná černá, ale některé designy s matnou jasně zelenou či modré nebo hnědé provedení jsou opravdu netradiční.
Zásadní je ale zmíněná inovace fullu One-Twenty, jenž si aktuálně bere to nejlepší ze svých celoodpružených sourozenců. Jde už o čtvrtou generaci této modelové řady, kdy první přišla v roce 2009 a předposlední v roce 2015 nabídla karbonové devětadvacítkové provedení. Aktuální model by měl nabídnout více zábavy, univerzálnosti a samozřejmě lepší technické parametry. Bere si to nejlepší ze svých sourozenců, tedy systém odpružení z One-Sixty, rychlost z Ninety-Six a univerzálnost z One-Forty. Tvůrci ji nazývají All-Rounderem, tedy bikem pro všechno, jenž by měl mít rychlost, výkon a přitom dostatek hravosti a sjezdových schopností.
Rám dostal větší průměr ložisek zadní stavby, kde se konstruktéři zaměřili i na detaily, jako jsou Torx šrouby čepů na větší klíč, speciálně tvarovaný chránič řetězové vzpěry a řadu dalších detailů, jako třeba větší světlost pro širší pláště. Rovněž vstupy bovdenů a hadice do rámu jsou chráněné a umožňují nastavit předpětí vnitřního vedení tak, aby se uvnitř neposouvalo a nerachotilo.
I přes delší přední trojúhelník a rozvor je kvůli obratnosti zadní stavba o 10 mm kratší proti původní verzi. Systém je věrný přepákovanému jednočepu, ovšem s plovoucím tlumičem v Trunnion provedení. Díky změně v konstrukci došlo ke zlepšení křivky odpružení s progresivnějším charakterem, takže může být nižší tlak v tlumiči, čímž se snižuje zahřívání oleje uvnitř, tření těsnění a prodlužuje životnost tlumiče. Při testech odolnosti rámu se pak díky navýšení odolnosti a tuhosti podařilo zvládnout namísto původních 150 tisíc cyklů hned dvojnásobek a ještě s o 20 % vyšším zatížením. Tohle opravdu není kolo na lehký maraton, ale počítá se s náročným používáním. Tomu odpovídá změna geometrie, kdy hlavový úhel klesl na 67,3 stupně, což je u devětadvacítky celkem stabilní míra pro sjezdy.
Co se týče provedení jednotlivých modelů, ať v devětadvacítkovém (S, M, L, XL), či sedmadvacítkovém provedení (jen velikosti S, M), kombinací je opravdu hodně, a vybrat by si měl i jezdec, který není plně rozhodnutý, zda karbon či hliník. Na špičkovém karbonu CF4 je celokarbonové provedení, kde je pouze vahadlo přepákování na tlumič hliníkové. Výrobce to zdůvodňuje jen minimálním hmotnostním rozdílem, což chápeme. U topmodelu je rám o 400 gramů lehčí než u stávající verze, což je obrovský rozdíl. Dostupnější verze bude mít rám CFA, tedy karbonový přední trojúhelník a hliníkovou zadní stavbu, a nejlevnější pak rám Lite, tedy hliníkový, ovšem dle konstruktérů s vyšší mírou tuhosti, než nabízí aktuální karbonové provedení. Zatímco karbonový rám nepočítá s přesmykačem, hliníkové verze jeho montáž umožňují. A pozor, rám dovoluje montáž košíku na bidon, ovšem podle velikosti lze použít sedmičkové či půllitrové provedení. A co se týče teleskopické sedlovky, velikost rámu bude mít adekvátně tomu i její zdvih. U kola se zdvihem 120 mm tedy komponent, jejž bychom zde ještě před pár lety vůbec neočekávali jako sériový. Když už kolo na dlouhé těžké trasy či dovádění na trailech, tak se vším všudy.
Cyklokrosový Mission CX rovněž ukazuje pečlivost konstruktérů v každém detailu, měl by být nejen závodním cyklokrosovým speciálem, ale kolem pro celoroční ježdění či trénink. Tak nějak vše v jednom, shrnuli jeho podstatu konstruktéři, kteří neopomněli zdůraznit, že nejde jen o facelift stávajícího provedení, ale o kompletně nové provedení. Stávající stroj sice geometrií vyhovoval náročným požadavkům závodníků, ale chyběly mu některé aktuální konstrukční prvky. Novinka tak disponuje nejen Flat Mount úchytem kotoučových brzd, ale i pevnými osami průměru 12 mm na obou kolech. Rám je pak v karbonovém a hliníkovém provedení, kde karbon nabídne hmotnost 885 gramů ve velikosti M bez karbonové vidlice (402 g) a hliník skoro dvojnásobek, tedy 1622 gramů, přičemž vidlice bude pro obě verze shodná.
Konstrukčně jsou důležité uzly kolem hlavové trubky a přechodu horní trubky do sedlových vzpěr, které se mimochodem výrazně podílejí na celkovém komfortu, přičemž tuhost rámu je vzhledem k jeho hmotnosti na hodně vysoké úrovni. Přestože jde o závodní rám s UCI certifikací, kvůli přesahu do běžného používání mu nechybějí třeba montážní body pro blatníky na zadní stavbě ani odnímatelný můstek sedlových vzpěr, který rovněž může nést jeden úchytný bod blatníku. Smart Entry vedení kabeláže rámem s možností naladit její předpětí nechybí ani zde a podobně jako u biků se tvůrci zaměřili na světlost plášťů. Mission CX zvládne až 35mm pláště, a přesto nabídne profilaci zadní stavby chápavou k patám jezdce, jenž s nimi nešlape zrovna s vytočenými ven. Příjemným detailem je i integrovaná páčka pro povolení pevné osy, kterou stačí povytáhnout z osy a vytočit o 90 stupňů.
Tenhle cyklokrosový univerzál by měl být dostupný v trojici karbonových a dvojici hliníkových modelů. Díky odnímatelnému úchytu přesmykače pak jsou některé varianty s jednopřevodníkem a jiné s dvojpřevodníkem, takže si vybere každý, kdo nechce ani ryzí gravel, ani silničku, ale něco uprostřed, něco pro všechno.
(už)
Sportovní bikeři, silničáři a závodníci mohou nyní věnovat pozornost jiným článkům, tato láhev je pro úplně jinou cyklistickou komunitu, a…
Zamknout si kolo co nejbezpečnějším zámkem ještě nemusí znamenat, že jej někdo v tichu nepřekoná třeba pákovými nůžkami. Kombinace…