To bylo v roce 2001 dilema, zda vyhodit z vidlice Marzocchi Bomber pružiny a nainstalovat víčka s ventilky, aby bylo možné ladit tvrdost jen vzduchem, případně zkombinovat obojí. Citlivost pružinových bomberů byla tenkrát na hony vzdálená nepříliš komfortním vzduchovým provedením, jenže vzduch byl lehčí a na další roky měl vzduch jasnou převahu, což platilo napříč celým světem odpružení. A dnes?
Na začátku ledna jsme na redakční trailbike pořídili vidlici Marzocchi Bomber Z1 se 150mm zdvihem a vzduchovým odpružením, abychom se ani ne měsíc poté dozvěděli zprávu, že původně italská značka, dnes pod křídly společnosti Fox, nabízí svůj Bomber Z1 na ocelové pružině. A co teď, přejít na pružinu, přijmout snad ještě citlivější odpružení, než nám nabízí už beztak hodně citlivá vzduchová verze? Nebo jen konvertovat, což nový systém rovněž umožňuje, a stačí do vnitřností nacpat ocel místo vzduchu? Zase jsou tu ona dilemata, ale naštěstí bez výrazných negativ, která se nabízela na začátku tisíciletí.
Bomber Z1 Coil za 19 990 korun je klasickým bomberem, jaký je aktuálně v nabídce, tedy co se konstrukce vnějších i vnitřních 36mm noh týká a totéž platí pro jednoduchou Grip patronu s velkým zlatým ovládacím kolečkem na korunce nebo pro systém pevné 15mm rychloupínací osy. Změna nastala jen u levé nohy, kde vnitřní prostor opanoval komplet táhla s vinutou ocelovou pružinou, dorazem, vnějším plastovým chráničem pružiny proti nechtěným zvukovým projevům v případě kontaktů se stěnou trubky a také podložkami, jejichž pomocí lze měnit hodnotu zdvihu. Díky přechodu na pružinu, mimochodem dodávanou ve čtyřech tvrdostech (1090 korun) pro jezdce s hmotností 54 až 113 kg, ztěžkla vidlice o necelých 300 gramů na výsledných 2525 gramů. V nabídce bude 27,5 i 29“ provedení, kdy menší průměr kol bude mít zdvihy 160 až 180 mm, kdežto devětadvacítky nabídnou 150 až 170 mm chodu. Offset bude shodných 44 mm pro sedmadvacítky i devětadvacítky, kdo by chtěl mít 51 mm, musí koupit vzduchový model a ten předělat. A co se změny zdvihu týká, díky prohození pozice plastových podložek pod nebo nad spodní krátkou negativní pružinou dojde ke snížení či navýšení zdvihu vždy o 10 mm, tedy o tloušťku podložky.
A kdo už si pořídil vzduchovou variantu bombera a chtěl by pružinu? Ten si zakoupí za 3490 korun pružinový kit a může jej do stávající vidlice nainstalovat, ale pozor, obráceně to nejde. Díky kontaktu pružiny s vnitřní stěnou trubky totiž dochází k jemným poškozením, takže by pak vzduch mohl unikat a vidlice by nefungovala úplně stoprocentně. Kromě vzduchové vidlice Bomber Z1 lze na pružinu předělat i model Fox 36 Rythm, jiný kvůli odlišným průměrům otvoru ve spodním konci nohy ne. Konverze na pružinovou víru je tedy nevratná, ale kdo jednou podlehl neměnící se charakteristice pružiny, jejímu supercitlivému projevu z kraje zdvihu a schopnosti doslova „požrat“ každý náraz, určitě tohle řešení uvítá. Marzocchi se tak zařadila po bok dalších značek, které po letech na vzduchu zase koketují s máslovým chodem pružiny a obecně lze očekávat, že tenhle trend bude mít narůstající charakter.
(už)
Stále více zákazníků, kteří si pořídili nové kolo nebo již kolo mají, přemýšlí, jak si jej zabezpečit. Pojistné plnění bývá často nejisté,…
Připadají vám občas gripy s cenovkou přes pět set korun jako drahé a ty s cenou kolem osmi stovek už jako z říše luxusního zboží? A co…