Do téhle rubriky by mohla klidně směřovat celá produkce italské značky Officina Battaglin, protože to, co dokáží vytvořit z ocelových trubek letovaných do spojek a namixovaných třeba s karbonem, je prostě úžasné. A samozřejmě patřičně drahé a tudíž luxusní.
Když italský profesionál Giovanni Battaglin získal v roce 1981 své „double“, kdy vyhrál během 48 dní Giro i Vueltu, přišly na svět jeho první ocelové rámy. Získaly později celou řadu titulů pod známými závodníky, ale postupem času značka odsunula ocel na druhou kolej a začala v duchu trendů tvořit z hliníku i karbonu. Jenže tahle moderna zcela vytlačila původního ducha a vlastní identitu, takže se Battaglin rozhodl v roce 2014 vrátit k oceli a nabídnout ji v té nejlepší podobě a klidně v kombinaci s karbonem. Rámy vznikají dodnes v italské Marostice a hrdě nesou jeho jméno i odkaz na tradiční řemeslo, kombinované s moderní technologií. Slovo custom je přitom zaklínadlem, které dokáže přinést zákazníkovi stroj na míru nejen geometrií, ale i designem.
Nechceme tady ale ukazovat celou kolekci značky, ať už jsou rámy sebezajímavější, jde nám o jeden konkrétní a vlastně nejluxusnější kousek. Rok 2024 je za námi a bylo to čtyřicet let od doby, kdy Giovanni ukončil v roce 1984 svoji profesionální kariéru. Limitovaná edice modelu 1984 bude mít jen dvanáct kusů jako připomenutí dvanácti závodních let a základem je luxusní ocelový rám vycházející z modelu Portofino, vyvedený v dokonalém barevném provedení Cromovelato. Tedy s chromovanými spojkami a s možností výběru barvené kombinace a designu na přání podle vzorníku Premium Cromovelato Selection. Ocelové trubky Columbus HSS GB81 jsou vyráběné přímo pro Battaglin, spojky jsou samozřejmě italské, ale vidlice s tapered sloupkem je celokarbonová a tady pozor, je pouze na ráfkové brzdy. Ty jsou specifikem tohoto modelu, jenž rozhodně nenabídne všechny moderní trendy, takže počítá s obutím maximálně do 28mm šíře. Tohle je prostě moderní odkaz na historii, ale ne supermoderní, takže žádné kotoučovky nebo integrované vnitřní vedení kabeláže, nýbrž vstupy bovdenů hezky z vnějšku do spodní trubky. Může zde ale být jak mechanická, tak elektronická sada, samozřejmě Campagnolo, japonské či americké komponenty by tady byly doslova vlastizradou. Zájemce může vybírat ze sedmi standardních, plus ještě custom velikostí rámu, kdy za rám zaplatí 4636 eur. Kompletní stroj s mechanickou dvanácti-rychlostní „campou“ Super Record s karbonovými koly Bora WTO 45 a komponenty Deda Superleggera vyjde na 10967 eur. Přes čtvrt milionu za ocelovou silničku na ráfkových brzdách není málo, ale tenhle sběratelský skvost je pro opravdové fandy značky a konzervativní nadšence, takže se určitě neobjeví v sekci Outlet.
(už)
Sezóna začíná, láká to ven, za chvíli se rozjedou trailcentra a hardtail pro běžné vyjížďky, ale i celodenní dovádění na trailech bude…
To, co se nějaký čas v kuloárech šuškalo, se v červnu letošního roku opravdu stalo. Společnost Garmin dala do prodeje cyklocomputer…