Je zajímavé, jak se některé materiály, mnohými cyklisty již zapomenuté, nebo naopak nikdy nepoznané, znovu objevují na scéně, a to dokonce u firem, u kterých by to nikdo nečekal. Ocel tu byla na začátku a nyní je tu opět její původní vyznavač Tom Ritchey s výroční retro edicí ocelových rámů. Další značky, snažící se naopak o originalitu, sahají po tenkostěnných ocelových trubkách. V záplavě karbonu to ani nikoho nepřekvapuje, protože vrátit se k duralu by vzhledem k jeho prozatímní dominanci v bikovém průmyslu nebylo „in“. A tak se objevuje další ze stavebních kamenů minulosti, který se během celé doby tak nějak nenápadně prolíná, ve větším či menším rozsahu, světem cyklistiky. Tušíte správně, je to titan. Slitina až o 45% lehčí než ocel, podobně pružná a přitom odolná korozi.
Abychom byli konkrétní, kromě jiných, nepřetržitě se tomuto materiálu věnujících výrobců jej znovuobjevila americká značka Controltech. Od osmdesátých let výrobce duralových a posléze scandiových komponentů, jako jsou řídítka a představce, který proslul v posledních letech hlavně jako producent stejných doplňků a také zapletených kol, klik, či rámů, a to především z karbonu. Controltech představil titan jako luxusní alternativu pro ty, kdo chtějí odolnost, houževnatost, nízkou hmotnost a zároveň vysoký komfort. V nabídce je zatím pouze dvojice komponentů z takzvané TiMania family. Jde o představec a sedlovku shodně označené jako TiMania.
Sedlovka je vyrobena ze dvou slitin, hlava s přímým zámkem je z Ti-6Al-4V a spodní kolébku pro ližiny sedla má karbonovou. Samotná trubka sedlovky je z Ti-3Al-2,5V a hmotnost kompletu je 190 gramů při délce 350 mm a průměru 27,2 mm.
Představec v oversize provedení objímky řídítek je ze slitiny Ti-6Al-4V, má sklon 5° a objímka sloupku vidlice je na dva excentricky umístěné šrouby. Ojedinělý je tento kousek v tom, že jde o monocoque provedení, takže tradiční jemné svary bychom na něm hledali marně. Lahůdkou jsou i odlehčovací otvory v objímce řídítek. Dodávané délky 90-120 mm jsou standardem, hmotnost 138 gramů (120 mm) je více než slušná.
Oficiální ceny v korunách zatím nejsou známy, protože jde o horkou novinku, ovšem cena v eurech je pro oba kousky shodná a vpravdě luxusní. Necelých 300 Eur za kus znamená dohromady přibližně patnáct tisíc korun za navýšení komfortu a ustrojení kola do nikoliv nudné „šedi“.
(už)
Bikový plášť Kenda Small Block Eight, vyvinutý ve spolupráci s legendárním Johnem Tomacem, preferují vyznavači rychlého ježdění a tvrdého,…
Nezvyklý design, originální systém uchycení k řídítkům a totéž platí i pro vkládání baterií. Světlo BBB HighIntegrate je zkrátka originálem…