Mezi ty absolutně nejlehčí odpružené vidlice, které disponují použitelným zdvihem i odpovídající tuhostí konstrukce, rozhodně patří karbonový model Kilo od německé firmy German Air.
Jak již jméno napovídá, cílem výrobce bylo dostat se co nejblíže k magické hodnotě jednoho kilogramu, aniž by utrpěla tuhost konstrukce vidlice. Vývojáři z GA se zřejmě inspirovali v první půlce devadesátých let, kdy americká společnost AMP Research vyráběla superlehkou paralelogramovou vidlici AMP F-2, ale její nízká tuhost ani nižší životnost jí nedovolila se výrazněji prosadit.
Tehdejší subtilní konstrukce totiž byla náchylná na vznik vůlí v čepech, což za jízdy nebylo nic příjemného. Ovšem AMP mělo dvě neoddiskutovatelné výhody – při šlapání zbytečně nepropružovala a chod předního kola nejen nahoru, ale i mírně vzad, umožňoval lepší pohlcení rázů, neboť přední kolo by se přes hrany mohlo snáze převalit.
Model Kilo, jenž jezdci poskytne zdvih 90 mm, se vyrábí ve třech verzích. U nejlehčího Kilo No.1, který reprezentuje nejmodernější evoluci všech materiálů a systémů, se podařilo dosáhnout hmotnosti 1 130 gramů (1 213 gramů s páčkou lockoutu a vedením), neboť tato verze má hlavní nohy a sloupek z karbonu a o pružení se stará duralový paralelogram spolu se 130gramovým tlumičem SLR:light. Cena vidlice Kilo No.1 na našem trhu se tak vyšplhala k hodnotě 37 tisíc korun.
V nabídce však najdeme i levnější verze, No.1 s duralovým sloupkem je přesně o pět tisíc levnější, verze Kilo 1.2 s duralovými nohami, jenž je jen o 160gramů těžší, pak stojí již celkem dostupných 22 470 Kč. Nejnižší model Kilo 1.3 o hmotnosti 1390 gramů dokonce přijde na necelých dvacet tisíc. Stogramový hmotnostní nárůst u této vidlice má na svědomí tlumič s ocelovou pružinou.
Systém paralelogramového odpružení German Air jsme testovali v čísle 1 z roku 2007 na kole 4Ever Virus se skandiovým rámem. I přes velmi nízkou hmotnost můžeme potvrdit dostatečnou tuhost systému i mnohem vyšší životnost čepů, které jsou díky dnešní úrovni technologií a výrobních postupů zcela jinde, než v dobách AMP. Jediné omezení je u celokarbonové vidlice Kilo No.1, na níž je uvalen váhový limit jezdce 85 kg, verze s duralovým sloupkem pak „snese“ jezdce o 10 kilo těžšího. Ovšem i nepřítele netradičních systémů a provedení může v případě zájmu o superlehkou vidlici German Air uspokojit, neboť v nabídce značky najdeme také tradiční teleskopickou vidlici Xcite. Více informací najdeme na stránkách dovozce.
(mig)
Takhle nějak se rozhodla bojovat proti neúprosným vteřinám a minutám při závodech na dráze značka 3T. Její jezdec Cam Meyer z Austrálie…
Elektrokolo, skládačka a designový skvost současně, to je stručná charakteristika městského kola GoCycle. Jeho konstruktér a zároveň…