Moci přímo ze řídítek, pomocí bezdrátového dálkového ovladače umístěného v bezprostřední blízkosti gripu, ovládat přední i zadní světlo, to je sen mnoha cyklistů. A co si budeme povídat, také výrazné navýšení bezpečnosti. Pokud si totiž vybavíme případy, kdy se venku pomalu stmívá, zezadu se k nám blíží auto a my si uvědomíme, že bychom si měli zapnout alespoň zadní blikačku, pak nelze ani náznakem hovořit o soustředění se na jízdu samotnou. Jezdec jednou rukou „poslepu“ šátrá na sedlovku, do míst, kde se asi nachází ona červená blikačka a po stisku tlačítka se ještě ohlíží vzad, zda ji skutečně aktivoval či nikoli. Během takové operace se klidně se svým kolem může v horším případě dostat do protisměru, v tom lepším pak nějak kličkuje u své pravé krajnice. Dost hrůzostrašný scénář, s nímž jsme se však během našich cyklo-vyjížděk jistě setkali všichni. A právě proto přišla americká značka Lezyne s luxusně provedeným setem výkonného předního a zadního světla, doplněného o minimalistické dvojtlačítko dálkového ovládání, v jehož útrobách nalezneme baterii CR2032 – podobně jako třeba v řadě vysílačů bezdrátových cyklocomputerů. Samotná světla pak disponují akumulátory a USB dobíjecími konektory, jak je ostatně u Lezyne zvykem.
Představme si tedy celou sestavu nazvanou Connect Drive Pair. Obě svítilny vycházejí z osvědčených modelů. Přední s označením Connect Drive 800XL disponuje osmi sty lumeny maximálního výkonu, zajištěného dvojicí výkonných „chip“ LED diod a vysoce propracovanou optikou. Bytelné tělo ze slitiny hliníku s černou anodizací doplňuje robustní systém uchycení k řídítkům a shora pak spínací/přepínací tlačítko, sloužící současně jako indikátor aktuálního stavu baterie nebo dobíjení. Micro-USB konektor s precizně utěsněným překrytím pak najdeme zezadu. Z hlediska výkonu není světlu co vytknout, osm set lumenů zajištěných dvojicí diod zde pocitově působí dojmem ještě vyšší výkonnosti, řekněme někde okolo tisícovky. To je dáno především šířkou kužele a jednolitostí toku světla, s o něco výraznějším středem, ovšem bez jakýchkoli nežádoucích odlesků či hluchých míst. Výdrž v tomto nejvýkonnějším módu byla při testu přibližně hodinu a půl, což není špatné, i když nutno dodat, že jsme sestavu zkoušeli během letních nočních vyjížděk. V zimě bude nutné počítat s o něco sníženou výdrží. Každopádně zde nabízených osm set lumenů dovolilo rychlou jízdu neznámým terénem i za úplné tmy a byť už jsme si navykli i na některá výkonnější přední světla, vzhledem k celkem kompaktním rozměrům byl výkon výrazně nadstandardní. S těmito osmi sty lumeny lze zkrátka podnikat plnohodnotné noční bikové vyjížďky! Pokud nám však bude dostačovat čtyři sta lumenů, což je stále více než dost, zvlášť pro jízdu po zpevněných cestách, již můžeme počítat s výdrží něco málo přes tři hodiny, přičemž další trojice módů konstantního svícení nabídne ještě 250 lumenů (skoro pět a půl hodiny), dále 150 lumenů (téměř devět hodin provozu) nebo vyloženě ekonomický mód s pouhými patnácti lumeny, při nichž ovšem světlo vydrží údajně až 76 hodin. Přiznáme se, že tento poslední vyloženě ekonomický mód jsme v praxi nezkoušeli a důvěřujeme hodnotám výdrže dodaným výrobcem. Každopádně jako hlavní noční lampa, třeba v setu s doplňkovou čelovkou, se model Connect Drive 800XL osvědčil na maximum, i když pro čistě terénní noční jízdy využijeme vlastně pouze dva nejsilnější módy. Pak je zde ještě trojice režimů blikačky s výdrží baterie od necelých devíti do téměř patnácti hodin, i když nám těch módů už přijde skoro až příliš.
Poslední věta se z části týká i zadní blikačky Connect Rear 150. Její výkon je ovšem i při pohledu z větší dálky parádní a přehlédl by ji snad jen úplně slepý řidič, nicméně oněch režimů je tolik, že nás jejich přepínání mezi sebou možná brzy přestane bavit. Naštěstí ale obě svítilny disponují pamětí, takže je rozsvítíme v tomtéž režimu, v němž jsme je prve vypnuli. Trojice módů stálého svícení je zcela dostačující a může se pochlubit výkonem 45 lumenů (výdrž přes hodinu a půl), dále 15 lumenů (necelých pět hodin) nebo ultra-ekonomickými 3 lumeny s výdrží až osmnáct hodin. K tomu je zde zmíněná blikačka v celkem osmi (!!!) režimech. Nutno uznat, že sestava pětice nad sebou umístěných výkonných „chip“ LED diod je nepřehlédnutelná v kterémkoli z těchto módů, a to i díky propracovanému krycímu sklíčku s pěticí standardních čoček. Nejvýkonnější blikačka se 150 lumeny znamená výdrž na jedno nabití něco přes tři hodiny. Opakem tohoto nejsilnějšího módu je opět ten ryze ekonomický, s pouhými třemi lumeny, ovšem s výdrží baterie přes třicet hodin. Obrovskou pochvalu zasluhuje fantastická viditelnost světla, a to i při pohledu zboku. Vlastně se na trhu nenajde příliš zadních blikaček, které by při takto kompaktních rozměrech nabídly podobně vysoký výkon. Líbilo se nám rovněž poměrně kompaktní provedení, jež bude celé v zákrytu se sedlovkou a nepůsobí proto ani na drahém kole příliš rušivě. Výhodou je i snadná montáž – pomocí jediné tužší gumičky. Spínací/přepínací tlačítko se nachází shora, ale nepředpokládáme, že by bylo často používáno, když je v sestavě přítomen dálkový ovladač. Dobíjení se pak provádí pomocí USB konektoru, a to po sundání spodní pryžové krytky.
Totožný systém uchycení jako zadní blikačka má i zmíněný samostatný dálkový ovladač. Ten je skutečně miniaturní a pomocí gumičky si jej pevně přichytíme hned vedle objímky brzdové páky či řazení. Obě spínací tlačítka jsou umístěna nad sebou – logicky, nahoře světlo přední, dole pak zadní. Aktivace i přepínání se provádí úplně stejně jako na samotném těle světla. Delší stisk tedy přední světlo či zadní blikačku sepne či vypíná, krátký stisk přepíná jednotlivé režimy. Za několik měsíců používání sestavy se nám nestalo, že by bezdrátový přenos signálu selhal a přestože jsme zprvu až tak úplně nedůvěřovali a zadní blikačku vždy po sepnutí pohledem překontrolovali, po nějaké době jsme již systému věřili na sto procent. Největší zásluhu na této důvěře má indikátor stavu baterie, který najdeme právě i ve spínacích tlačítkách dálkového ovladače. Jejich průhledné tělo má pod sebou diodu a jsme zeleným či naopak červeným světlem informováni, v jaké kondici který z akumulátorů v daný okamžik je, čemuž lze následně přizpůsobit volbu ekonomičtějšího režimu. Dálkový ovladač nás tedy svým propracováním nadchnul a i z hlediska ergonomie je zcela bezproblémový. Což se vlastně dá napsat o celém testovaném setu.
Tolik tedy k sestavě Lezyne Connect Drive Pair, jejíž cenovka je 3990 korun.
(kad)
Sedla se středovými otvory snižujícími tlak na citlivé tkáně nejsou žádnou novinkou, ovšem jak se zdá, jejich koncepce se ještě nedostala…
Merida se vždy snaží nabídnout svým zákazníkům něco jedinečného, něco zvláštního, co představuje technologické inovace, které vkládáme do…