Odlehčovat na kole se vždycky vyplatí nejvíce na rotačních částech, tedy pláštích, ráfcích a až poté na dalších komponentech. Jestli lze mezi rotující součástky hodné odlehčení počítat i kliky nebo kazetu je diskutabilní, ale ultralehké kazety přece jen své zastánce mají.
Otestovali jsme devítirychlostní kazetu Recon v provedení Silver 11-34 zubů, jejíž hmotnost 138 gramů patří na trhu mezi nejnižší. Základem je duralové tělo ze slitiny 7075 v jednodílném provedení s odfrézovaným materiálem z vnitřních prostor, takže zajištění k ořechu má na starosti jen díl pod největším a druhým nejmenším pastorkem. Nejmenší pastorek je samostatný a k ořechu se zajišťuje standardní duralovou maticí v eloxovaném provedení. Povrchová úprava zubů je zajištěna keramikou s přídavkem niklu, a přestože výrobce deklaruje nižší tření řetězu na pastorcích, neodpouští si určité varování před příliš tvrdým řazením v záběru kvůli tvrdosti a životnosti materiálu. My jsme tento kousek otestovali v rozsahu přibližně dvou set kilometrů a byli jsme hlavně zvědaví, jak bude profilace zubů, vzorově podobná kazetám Sram Red, fungovat při řazení.
Montáž je klasikou a první zařazení dalo jasně najevo duté vnitřní prostory, takže při zařazení převodu řetěz vyslal jasnou zvukovou odezvu, která byla výraznější než u klasických skládaných kazet. Zvuk tedy jemně rezonuje, ale není to nic nepříjemného, je to podobný rozdíl jako mezi odezvou řazení Sram a Shimano. Po několika kilometrech si na to jezdec zvykne a spíše to uvítá, protože má jasnou informaci, že zařadil. Funkce řazení nebyla nijak omezena, vše fungovalo naprosto čistě a hladce jako s originální kazetou Shimano, a to oběma směry. Obavy z řazení v tahu se nepotvrdily, řetěz nabíhá čistě i pod silným záběrem nebo v krizových situacích, ale samozřejmě se to může projevit na celkové životnosti materiálu. Naše testovací kilometry s řetězem zhruba v polovině životnosti před předepsanou výměnou ukázaly po demontáži nepatrné známky používání na nejčastěji zatěžovaných pastorcích. Životnost tohoto kousku logicky nebude kvůli duralovému ozubení jeho hlavním znakem, ovšem na druhou stranu, preciznost řazení a výdrž na několik závodů jsou zárukou funkčnosti. Kdo by si tuto luxusní variantu odlehčení kola chtěl dopřát, zaplatí 3290 korun, desítkové verze nebo zlatá či šedá varianta, případně jiný počet zubů, jsou pak o dvě stě, sedm set nebo devět set korun dražší, dle typu a provedení. Desítková verze 11-36 přitom váží 160 gramů, takže je to lákavá hodnota.
(už)
Plusy: přesnost řazení, zvuková odezva, hmotnost
Minusy: životnost
Po právu nazýván pohádkovou postavou by mohl být nýtovač SuperB TB-3355, který je díky ceně 166 korun nejlevnějším provedením v nabídce…
Velké firmy mívají velké prezentace. Nejinak tomu je u značky Merida. Její Press Camp se odehrává na Mallorce, kam byla pozvána také naše…