Ze silniční nabídky jihočeského Leader Foxu jsme již letos otestovali fitness model G-Way, jenž si odnesl skvělé hodnocení, a to především za poměr ceny a výkonu. Tentokrát jsme si vzali na mušku základní, čistě silniční typ Runner, který nabízí podobnou charakteristiku. Za cenu necelých čtrnáct tisíc totiž toto kolo poskytne svému majiteli dostatečné sportovní vyžití a ovladatelnost srovnatelnou s o třídu vyššími stroji. Současně ale nabídne také spolehlivou funkci všech použitých dílů a v některých případech i jejich nadstandardní kvalitu. Například představec Truvativ Stylo či poměrně luxusní sedlo Selle San Marco Ponza Power bychom na kole za čtrnáct tisíc určitě nečekali.
Základem modelu Runner je celkem klasický duralový rám s výrazně vejčitě profilovanou spodní trubkou a sportovně pojatou krátkou zadní stavbou. Velice čistě působí hlavová partie rámu s pečlivě zabroušenými svary. Stejně tak luxusní je, zvlášť vezmeme-li v potaz opět cenu kola, provedení povrchové úpravy se stříkanými přechody jednotlivých barev. Potěšila nás ideální přístupnost stavěcích šroubků pro seřízení předpětí bowdenů, jež jsou dostatečně daleko od trubky, a tudíž v bezproblémovém dosahu prstů. Asi jediné, co nám u rámu trochu scházelo, byl sloping. Prodloužení hlavové trubky, a s tím související určité sklonění té horní, by přece jen dostalo řídítka ještě trochu výše, což by pro potenciálního uživatele, jenž se určitě nebude rekrutovat z řad závodníků či vyloženě sportovních jezdců, nebylo na škodu.
V případě přední vidlice bylo opět vsazeno na slitinu hliníku, stejně jako u rámu. Její aerodynamicky profilovaná ramena a jednouchá korunka s sebou logicky nepřináší bůhvíjaký komfort, nicméně po stránce tuhosti a kvality vedení kola do zatáček snad ani není možné chtít více.
Čistě sportovní projev
Již usednutí na kolo dostane jezdce do čistě sportovní, aerodynamické pozice. Již v tento okamžik má majitel kola pocit, že sedí na dražším stroji, než kolik ukazuje cenovka. Následný záběr do pedálů sice odhalí o něco vyšší hmotnost, jež byla v námi testované velikosti 55 cm přesně 9,8 kg, ovšem zároveň se o slovo přihlásí vynikající tuhost rámu, s níž souvisí optimální přenos energie. Leader Fox Runner se podle našeho názoru nebude kroutit ani pod nadprůměrně těžkým jezdcem, pro něhož budou dostatečnou oporou také párově zapletená kola s náboji Shimano a bytelnými ráfky Remerx Taurus.
Nejvíce spokojeni jsme ovšem byli s celkovou ovladatelností, chování kola v zatáčkách či při jízdě ze sedla opět odpovídá minimálně o třídu luxusnějším modelům. Runner zatáčí maximálně ochotně a nechává se bez problémů pokládat do zatáček, které projíždí zcela plynule a bez nutnosti neustálých korekcí směru. Přímé úseky vozovky s sebou pro méně vyježděného jedince mohou zprvu přinášet lehkou nervozitu vedení směru, danou především nižší polohou řídítek, s přibývajícími kilometry v sedle však tento jev pozvolna mizí.
Celkové jízdní pohodlí by navýšilo výše zmíněné použití slopingu nebo alespoň pár podložek pod představcem navíc. Pokud někdo bude přece jen vyžadovat trochu vzpřímenější pozici těla, což bývá u základnější kategorie silničních kol celkem běžné, bude zde muset sáhnout snad jedině po více zvednutém představci. Samotnému úchopu řídítek Kalloy Uno či posedu v kombinaci se sedlem Selle San Marco však není co vytknout. Sedlovka Uno nabízí ideálně přesazený zámek, takže i v tomto ohledu je sportovní jízdní pozice správná.
Funkce na jedničku
Výrobce zaslouží pochvalu, že se nesnažil šetřit například na brzdových čelistech, což bývá celkem standardní řešení, jak srazit finální cenu o nějakou tu kačku dolů. Takže v tomto případě jezdec brzdí velice účinnými čelistmi Shimano Sora a navíc řadí přehazovačkou Shimano 105, což je zde určitý bonus navíc, i když svou černou barvou na kole příliš nevyniká.
Po stránce ergonomie jsou také zcela vyhovující páky Dual Control doplněné o indikátor zařazeného převodu. Na malou odřazovací páčku, respektive její pozici à la Campagnolo, jsme si sice museli po přechodu z vyšších pater nabídky japonského Shimana chvilku zvykat, funguje ale bezproblémově a je za všech okolností v ideálním dosahu palce.
Za rozumnou považujeme volbu převodníků Compact, tedy s 50/34 zuby. V kombinaci s devítirychlostní kazetou s rozsahem 12-25 zubů není pro budoucího majitele skoro žádný kopec překážkou. Kliky ze sady Sora navíc nabídnou jak povedený design, tak i vynikající tuhost.
Z dalších dílů nesmíme vynechat spolehlivé pláště Schwalbe Blizzard, jejichž adheze byla absolutně bezproblémová. Naší pozornosti neunikly ani takové zdánlivé maličkosti, jako jsou přítomnost kvalitní, a do ruky velice příjemné, omotávky řídítek či gumové návleky na bowdenech, které zabraňují odření laku. A když už zmiňujeme bowdeny, tak ty, co byly použité na testovaném kole, měly svá vlastní loga Leader Fox. Tento výrobce zkrátka myslí i na detaily.
Rám: Alloy
Vidlice: Alloy
Kliky: Shimano Sora 50/34
Brzdy: Shimano Sora
Řazení: Shimano Sora (9)
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano Sora
Kazeta: Shimano Tiagra 12-25 (9)
Náboje: Shimano HB 2200
Pláště: Schwalbe Blizzard 23
Řídítka: Kalloy Uno
Představec: Truvativ Stylo
Sedlovka: Kalloy Uno
Sedlo: Selle San Marco Ponza Power
Hmotnost: 9,8 kg (vel. 55 cm, bez pedálů)
Author poprvé předvedl svou novou modelovou řadu pro rok 2012 na výstavě Eurobike ve Friedrichshafenu. Zákazníkům nabídne celkem 88 modelů.…
Výrobky od firmy Blackburn jsou pověstné originálním designem, a to platí i pro toto přední světlo s trojicí vysoce svítivých LED diod.…