V případě pořízení modelu Maxx domácí značky Leader Fox můžeme rozhodně hovořit o dobře utracených penězích. Za cenu jen lehce přesahující dvacetitisícovou hranici totiž nabídne čistě sportovní svezení s nespornými závodními geny. Pečlivě zpracovaný rám, elegantní design, zdařilá geometrie a maximálně funkční osazení, k tomu zkrátka není co dodat. Ostatně i komponenty Truvativ Stylo v případě sedlovky, řídítek a představce nebo sedlo Selle San Marco Ponza Power považujeme v dané cenové kategorii za určitý luxus. Patriota jistě potěší také fakt, že kompletní kola Leader Fox jsou montována na našem území, konkrétně v Českých Budějovicích. Testovaný bike tedy od návrhu designu až po finální montáž vznikl v Čechách.
V případě geometrie bylo vsazeno na XC klasiku, z čehož vyplývá lehce nataženější základní posed, podtržený jak delším představcem, tak i zcela rovnými řídítky. Sedlovka s přímým zámkem to pak zdárně kompenzuje, i když za cenu lehkého posunu těžiště dopředu.
Celkové provedení rámu zasluhuje jedničku, použité profilace trubek jsou na pohled velice atraktivní a při nízké hmotnosti se konstruktérům podařilo zachovat dobrou torzní tuhost. Na té se podílí i bi-axiální profilace spodní trubky se silně horizontálně zploštělým dolním koncem. Chválíme vedení řadicích lanek a hadičky zadní brzdy zespodu horní trubky a velice pečlivé zabroušení svarů okolo hlavy. Stejně čistě působí i zadní stavba, jejíž decentní profilaci doplňují odlehčené můstky. Hodně se nám zamlouvala použitá grafika na rámu i stříbrno-bílá kombinace. Model Maxx je ale nabízen také v hodně decentní, černo-antracitové kombinaci.
Celková hmotnost 12,2 kilogramu řadí model Maxx v dané cenové kategorii k tomu nejlepšímu a akcelerace je tím samozřejmě kladně ovlivněna. Již první metry jízdy dávají pocit skutečně sportovního kola, navíc výrazně dražšího, než co ukazuje jeho cenovka.Zrychlení je zkrátka vynikající a nemalou zásluhu připisujeme také použití plášťů Schwalbe Racing Ralph, které rovněž patří k poměrně luxusním součástkám.
Zaměříme-li se na ovladatelnost, tak ta přesně odpovídá určení kola. Maxx určitě není přehnaně živý, spíš bychom ho označili za kliďase v případě ochoty vedení přímého směru. Jízdní stabilitu zde ocení především méně zkušený jezdec. Na druhou stranu i přes určitý vrozený klid bike dostatečně ochotně zatáčí a i když se rozhodně nevyžívá v hodně točitých pasážích, v rámci rychlejšího cross-country je zcela adekvátně ovladatelný.
Z použité geometrie a instalace sedlovky s přímým zámkemjezdec těží především v prudkých výjezdech, tam ukáže Leader Fox Maxx celé řadě jiných dvacetitisícových kol zcela jistě záda.Níže umístěná řídítka a především sériová montáž anatomicky tvarovaných rohů jsou v tomto ohledu nespornou výhodou, přičemž ani přesunutí těžiště hodně dozadu v náročnějších sjezdech nám nečinilo jakékoli potíže. Použití přímého zámku u sedlovky je i přes jeho určitou nestandardnost bezproblémové, navíc tvarování ližin sedla umožňuje jeho posun celkem dost vzad.
Ve výjezdech tedy model Maxx exceluje, ale ani ve sjezdech se nenechá příliš zahanbit. Je ovšem nutné počítat s celkovým ryze sportovním naladěním kola, níže umístěná rovná řídítka přece jen vyžadují trochu pevnější vedení nežli širší vlaštovky. Již zmiňovaná o něco klidnější povaha kola je zde ale výhodou. Nejen posed, ale vlastně celé naladění kola jsou zaměřeny na výkon, a to přes relativně nízkou koncovou cenu.
V případě pružení bylo vsazeno na to nejlepší, co lze v kategorii pětitisícových vidlic sehnat.Vzduchový model F1 nejenže nabídne velice kultivovaný chod, plně srovnatelný s dražšími vidlicemi, ale navíc se může pochlubit hmotností jen lehce přes 1,6 kilogramu. Vyvážené těžiště kola je z hlediska sportovní jízdy velice důležitý aspekt a Maxx jej splňuje.Potěší také snadno ovladatelná, i když trochu nevzhledná páčka dálkového ovládání lockoutu na řídítkách. Co se týče designu vidlice, značka Leader Fox vytváří se souhlasem RST na vnější nohy své vlastní samolepky, aby byly graficky sladěné s fontem písma na rámu. Takový detailismus určitě zaslouží pochvalu.
Na osazení Shimano Deore XT a SLX není co testovat,funguje dokonale. Totéž platí o kotoučových brzdách Shimano M445. Mile překvapila také sériová montáž nášlapných pedálů Shimano M520, jakákoli negativa by se na testovaném kole hledala i vzhledem ke koncové ceně opravdu těžko.
Z důvodu montáže kol u nás jsou pak jasnou volbou ráfky domácího výrobce, model Remerx Master Disc je sázkou na jistotu především z hlediska životnosti.
Co se týče volby sedla, model Ponza Power je určitým šperkem testovaného kola. Jeho vyloženě závodní tvar a trochu tvrdší charakteristika sice nemusí vyhovovat úplně každému, my jsme ale během testu byli spokojeni. Sedlo Ponza zkrátka není primárně zaměřeno na výletníky, stejně jako celé kolo Leader Fox Maxx. Ovšem sportovně zaměřený jezdec bude určitě maximálně spokojen.
Plusy: akcelerace, silný ve výjezdech, vyvážené osazení, cena
Minusy: nehezká páčka lockoutu
Rám: Alloy Hydroforming Double Butted
Vidlice: RST F1 Air100 mm
Kliky: Shimano M542 22/32/44
Brzdy: Shimano M445 Disc
Řazení: Shimano SLX (9)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: ShimanoHG-50 11-32 (9)
Náboje: Shimano M595
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,1“
Řídítka: Truvativ Stylo
Představec: Truvativ Stylo
Sedlovka: Truvativ Stylo
Sedlo: Selle San Marco Ponza Power
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 12,2 kg
Cena: 20 400Kč
Model Nikita 8.0 je nejvyšším zástupcem nabídky dámských sportovních horských kol značky AGang. Sází na neotřelý design s maximálním…
Výrazný hydroforming a čisté osazení, to jsou typické znaky kol Vautron, a jeden z nejvýše postavených krosů není výjimkou. Kolo působí na…