V Cykloservisu jsme již testovali mimokatalogovou novinku Jasper na kolech 650B, která nabídla velice dobrý jízdní projev. Kromě ní ale výrobce vyrukoval ve stejné době s druhou novinkou Grass, která ale spoléhá na devětadvacítky. Takže jak se jezdilo na větších kolech?
Hravější kliďas
Grass sází na podobnou koncepci rámu jako menší sourozenec Jasper. Tedy kruhový profil horní trubky doplněný dvojicí profilů u té spodní. Samozřejmě vše v zájmu vysoké torzní tuhosti, takže vejčitý profil u hlavy přechází ve výrazně rozšířený u středového pouzdra a pod hlavou nechybí navařená výztuha. Zadní stavba sází na přímé řetězové i sedlové vzpěry s plochými patkami, a jelikož toto provedení není primárně zaměřeno na absorpci rázů, dohání vše sedlová trubka s „pohodlným“ průměrem 27,2 mm.
Jelikož jde o kolo s cenou lehce pod patnáct tisíc korun, je komponentové osazení zvoleno citlivě s ohledem na odolnost a funkčnost a dalo by se říci, že jde u této značky tradičně o nadstandardní výbavu vzhledem k výsledné ceně.
Přední odpružení RST Blaze disponuje lockoutem z řídítek, i když ergonomii a rychlost návratu této páčky vždy trochu kritizujeme kvůli tendenci cvaknout jezdce do prstu. Hydraulické kotoučovky Tektro patří tvarem svých pák k těm příjemně ovladatelným a jejich výkon rozhodně neurazí ani zkušenějšího cyklistu. Čtyřhran klik je vzhledem k celkové ceně naprosto v pořádku, naopak nadstandardní jsou v této kategorii kola, která kombinují náboje Shimano s ráfky Remerx a dost často jsou používána na mnohem dražších modelech. Kombinaci řadicích prvků Alivio, Deore a Acera nelze ve funkčnosti nic vytknout, takže i zde účel světí prostředky a uživatel získá spolehlivou kombinaci. Nadstandardem pak jsou zcela určitě pláště Schwalbe, konkrétně univerzální sportovně-rekreační model Smart Sam. Jeho vzorek na středu běhounu nabídne slušné odvalování na asfaltu a hrubší boky pak dobrou adhezi v terénu i slabším blátě. Vlastní doplňky EXE v černo-bílé kombinaci pak působí poměrně zajímavým dojmem.
Střídmé tvary rámu sází na celkem povedenou geometrii, která jezdce usadí doprostřed s hmotností rovněž rozloženou spravedlivě mezi sedlo a řídítka. Velice pohodlné sedlo nabídne i na delších cestách dostatek komfortu a patří mezi ta, která celkem bez problémů pasují hned napoprvé. Horní trubka testované dvacítky ukáže příjemnou střední délku, takže posed nepatří mezi závodně natažené, ale je poměrně pohodlný a ruce jezdce jsou ve výšce někde mezi XC a trail stylem. Co zaujme okamžitě, je strmější úhel vidlice, která v kombinaci se střední délkou rámu nabídne velice dobrou točivost. Bike od prvních metrů nepůsobí při zatáčení dojmem devětadvacítky, o tom jezdce přesvědčí až setrvačníky kol, které přece jen celkový projev lehce umírňují.
Střední výška těžiště, hbitý projev přední partie při zatáčení a celkově spíše kratší geometrie napovídají hodně o spíše hravějších ambicích, než o tupém hltání kilometrů na kole valícím se přímo přes překážky. Bike si nechá hned od začátku líbit ostřejší povely do řídítek a hbitě mění směr, aniž by ale působil nestabilním dojmem. Tato výhoda kombinace obratnějšího rámu s klidem velkých kol nabídne jezdci velice dobré vlastnosti v členitém terénu nebo v uzavřených zatáčkách. Změna směru je tedy na jedničku, ale třeba dlouhé rychlé sjezdy naopak nepředstavují nutnost krotit bike s nějakým výraznějším úsilím. Ve sjezdech se pak ukázala výhoda obratnějšího rámu, kdy nebyl problém silnějším přitažením řídítek zdolat terénní hrany s využitím hlavně zadního kola. Do vzduchu jde tato devětadvacítka i přes svoji hmotnost docela bez odmlouvání.
Ve výjezdech je to díky geometrii o dvojím projevu. Táhlá stoupání jsou zásluhou tuhého rámu a velkých kol bezproblémovým zážitkem, kdy kolo pracuje na sto procent. Na silnici jsme občas sáhli po páčce lockoutu, ale vidlice díky menší citlivosti nebyla z těch, co by zbytečně houpaly. Obratnost kola se ovšem předvedla ve strmějších výjezdech, kde bylo nutné přesunout těžiště více na špičku sedla a sklonit se trochu nad řídítka. Tendence stavět se na zadní byla v tomto případě lehce patrná, takže jezdec musí ve stojkách počítat s nutností mírného přesunu těžiště vpřed. Vzhledem k celkovému projevu kola a jeho ceně to lze ovšem směle přejít. Grass je totiž kolem s velice dobrým poměrem cena/výkon a to ve všech směrech.
Rám: Alu 6061
Vidlice: RST Blaze, 80 mm
Kliky: Shimano Acera, 22-32-44
Brzdy: Tektro HDC 300
Řazení: Shimano Alivio, 3x9
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Acera
Náboje: Shimano M475
Ráfky: Remerx Masterdisc
Pláště: Schwalbe Smart Sam
Kazeta: Shimano HG30, 11-32
Sedlo: Leader Fox
Sedlovka: EXERACE
Řídítka: EXERACE
Představec: EXERACE
Hmotnost: 14,85 kg
Domácí Apache v letošní kolekci přepracoval značení jednotlivých modelů, přičemž všechny devětadvacítky nesou nově jméno Hawk, a to včetně…
Závodní geometrie, dobrá ovladatelnost a rozumný mix tuhosti a komfortu, navíc v hodně povedeném designu. Cube zkrátka umí udělat pohledná…