Model Casper na devětadvacítkových kolech byl letos postaven na rámu s dvojím prohnutím horní trubky, ovšem testovaná verze na příští sezónu sází na rovné trubky se střídmější profilací a nabídne vzhledem k ceně až nečekaně příjemné svezení.
Duralový rám vsadil nově na kruhovou profilaci trubek předního trojúhelníku, kterému nechybí kónická hlavová trubka pro přesnější řízení. Zatímco horní trubka je před napojením na sedlovou až subtilního průřezu, sedlové vzpěry vyznávají poměrně masivní trojúhelníkový průřez. Naopak řetězové vzpěry působí poměrně tenkým dojmem, díky snížení ve střední partii.
Co se komponentového osazení týče, model nijak nevybočuje ze zažitého standardu, tedy co nejucelenější řada, v tomto případě Shimano Deore. A to jak na postu řazení, kde je pouze nadstavbová přehazovačka z dražší sady SLX, tak na klikách i nábojích. Hydraulické brzdy Shimano jsou pak v jednodušším provedení, ovšem to nic nemění na celkově perfektní funkčnosti všech zmíněných komponentů. Vzhledem k ceně lehce pod dvacet tisíc korun je toto uniformní osazení celkem nadstandardní, navíc s přihlédnutím k sofistikovanému odpružení v podobě vidlice F1RST.
Vidlice sice nedisponuje patkami na pevnou osu, ale vzhledem k ceně kola to s klidným svědomím můžeme přejít. Zdvih osmdesát milimetrů je sice v dnešní době už trochu archaickou hodnotou, ale díky příjemně progresivnímu chodu a slušné citlivosti zkraje chodu, byla funkčnost vidlice na výborné úrovni. Spolu s velkými koly tak i nižší hodnota zdvihu nabídla v terénu dostatečnou oporu. Jestliže jsme u vidlic RST v minulosti kritizovali vůči prstům poměrně „kousavou“ páčku lockoutu, pak novému provedení nelze cokoliv vytknout. Páčka se ovládá směrem dolů a pro odjištění stačí lehce zatlačit na kolečko na jejím boku. Vše funguje rychle a precizně, bez zbytečného odporu a ohrožování prstů.
Kolo nám přišlo s hodně dlouhým sloupkem vidlice se šesticí vymezovacích podložek, takže posed si lze opravdu navolit dle libosti. Díky vyšší hlavové trubce u testované dvacítky putoval představec okamžitě směrem dolů, a i tak byl posed z těch pohodlnějších. Sportovněji zaměřený jezdec tak může s klidem otočit představec do negativního sklonu a bude mít rozumný kompromis pro XC i maraton. Trochu zamrzí řídítka šíře 620 mm, která dle nás na devětadvacítku nepatří, a širší provedení by rozhodně navýšilo výkon i jistotu ovládání.
Jako první při jízdě příjemně překvapila tuhost rámu, která i při silovém záběru do pedálů nebo vyšší frekvenci na silnici patřila mezi ty vyšší. Zároveň ale rám nepůsobil tvrdým dojmem a část rázů se v něm dokázala ztratit. S tuhostí jde ruku v ruce akcelerace, která je vzhledem k ceně překvapivě na slušné úrovni, což je možná dáno rychlejším vzorkem plášťů a jejich šířkou 2,1 palce, která na pohled působila užším dojmem. Racing Ralphy jedou na tvrdém povrchu tradičně rychle, ale na kluzkém podkladu nemá jejich vzorek dostatečnou agresivitu.
Naopak poměrně agresivní se ukázala být geometrie rámu, která díky strmějšímu úhlu vidlice poskytne prvotřídní točivost, s kolem se lze otočit opravdu „na fleku“. Užší řídítka a vynikající točivost předního kola dovolí jezdci hbitě měnit směr téměř bez omezení. Když už jsme si mysleli, že je předek příliš hravý až vrtkavý, velká kola vše zklidnila a protáhla nás bezpečně ostrou zatáčkou. Těžiště kola je sice pocitově o něco výš, takže ve vyšších rychlostech není tak stabilní a výjezd ze zatáčky je spíše ostřejší než s plynulým záběrem, ale na to jsme si brzy zvykli. Casper je tedy jako stvořený pro klikaté stezky a hravou jízdu. Dokonce mu nedělá problém odlepit se od země a překonávat kořeny v letu, ale na druhou stranu má dostatek uvědomění i pro výkon směrem do kopce. Jakmile jsme za to vzali ve výjezdu silou, geometrie ukázala přítlak na přední kolo, takže o stavění se na zadní je zbytečné hovořit. Casper se ve stoupáních docela vyžívá a nenutí jezdce zbytečně přesouvat těžiště na předek. Naopak ve sjezdech je v prudkých pasážích občas potřeba přesunout těžiště dozadu a nabrat tak jistotu, protože geometrie příliš nenahrává nějakému odskakování z hran přitažením řídítek.
Casper tedy bude rozhodně doma na klikatých rychlých stezkách a v technických pasážích, kterými se hravě proplete namísto toho, aby je přejel těžkopádně jako tank. Za danou cenu je to velice povedená devětadvacítka, která by po drobných úpravách kokpitu uspokojila i docela náročného bikera.
Rám: Alu 6061
Vidlice: RST F1 Air RL, 80 mm
Kliky: Shimano Deore, 24-32-42
Brzdy: Shimano M505+M445
Řazení: Shimano Deore, 3x10
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Ráfky: Remerx Master Disc
Pláště: Schwalbe Racing Ralph EVO, 2.1“
Náboje: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG62, 11-34
Sedlo: Selle San Marco Concor
Sedlovka: Truvativ Stylo
Řídítka: Truvativ Stylo 620 mm
Představec: Truvativ Stylo
Pedály: Shimano M520
Hmotnost: 13,3 kg
Cena: 19 900 Kč
Tentokrát se k nám do redakce dostal nový „sedmadvacítkový“ přírůstek domácí značky Agang, model Leon, a to hned v nejlepší nabízené verzi…
Felt se rozhodl jít cestou aerodynamiky - modely série AR ale nechtějí jakýmkoli způsobem omezovat praktičnost a i při respektování…