Německá malosériovka BikeAhead Composites je i v době jasně dominující konstrukční unifikace považována za jednoho z mála výrobců, jenž se dá označit za původní „garážovku“ v tom nejlepším slova smyslu. Jelikož se mnohé, dříve luxusní značky postupem času staly pouhým mainstreamem, či v horším případě dokonce zanikly, těch unikátních je dnes velmi málo. BikeAhead Composites je jedním z toho mála a u všech produktů s jeho logem můžeme počítat nejen s osobitým designem, dokonalou funkcí a supernízkou hmotností, ale i s vysokou cenovkou. Ta je ovšem ospravedlněna faktem, že z karbonu lze sotva vyrobit něco lepšího. Produkce kombinuje laboratorní výrobu, spočívající na optimální skladbě uhlíkových vláken, s neskutečně precizním ručním finálním opracováním. Spojení „hand made“ je zde tedy důslednější než u jiných luxusních značek.
Filosofií značky, sídlící na příznačné adrese Benzstrasse 5, Veitshöchheim, je vyrobit komponent s nejnižší možnou hmotností při zachování naopak nejvyšší dosažitelné pevnosti. Výsledkem jsou řídítka vážící 110 gramů, v podstatě totožně lehké sedlovky či naprosto ultimativní karbonové loukotě nazvané Biturbo. Ostatně test špičkového silničního modelu Biturbo Road jste mohli nalézt v Cykloservisu 12/2017. Schválně zkuste uhodnout, s jakým výsledkem z našeho testu tato kola odcházela.
Podobně jako byli pánové Daimler a Benz inovátory automobilové techniky, tak společnost, sídlící na ulici po druhém z nich pojmenované, jakoby udávala trendy mezi karbonovými cyklistickými komponenty. Současně je však jistě nemálo majetných cyklistů, kteří si kterýkoli díl s logem BikeAhead koupí z prostého důvodu, že je zkrátka nádherný. Což platí třeba o výše zmíněných, námi testovaných loukotích. My si na následujících řádcích představíme nabídku značky jako celek, rozhodně je z čeho vybírat.
Začneme karbonovými loukotěmi Biturbo, konkrétně XC a maratonským modelem Biturbo S. Ten je osvědčenou klasikou v nabídce, byť se nechlubí ostře řezanými plochami, jaké využívají verze RS či Road. Hmotnost páru devětadvacítkové verze pod třináct set gramů, 27,5“ varianta vážící 1229 gramů – to jsou hodnoty jen o sto gramů vyšší, než v případě prestižní verze RS. Tvarově totožné s modelem S jsou i loukotě s všeříkajícím označením All Mountain, koncipované současně pro lehčí enduro. V tomto případě se 27,5“ verze vejde v páru pod 1400 gramů a 29“ varianta je o rovných sto gramů těžší. Nejultimativnějším modelem v nabídce jsou loukotě pojmenované ac-ONE, které v „sedmadvacítkovém“ provedení atakují hmotnost jednoho kilogramu! Zde skutečně není jakýkoli přebytečný gram – na loukotích, ráfcích či nábojích. Doslova pastvou pro oko je tvarování kol Biturbo Road, Biturbo Cross či bikové verze Biturbo RS. Ve všech případech se jedná o nekompromisní závodní materiál, kdy 29“ MTB verze váží 1189 gramů a silniční je ještě o padesát gramů lehčí. Vyšší průřez ráfku doplňuje ostře řezaný profil jednotlivých ramen a nádherně tvarovaná hvězdice v bezprostředním okolí náboje.
Hodně zajímavým počinem jsou samostatné superlehké karbonové ráfky THE Rim, a to jak pro závodní XC a maraton, tak i pro all-mountain či lehčí enduro. Takže plánujete-li si zaplést opravdu špičková kola, 29“ biková verze ráfku váží pouhých 293 gramů, ale v nabídce jsou třeba i široké karbonové ráfky pro standard 27,5+. Ve většině případů je u ráfků i loukotí BikeAhead uveden váhový limit pro jezdce s vybavením 95 kilogramů.
Mezi charakteristické komponenty značky patří také sedlovky a řídítka. Například sedlovka THE Seatpost váží v nejdelší variantě (400 mm, průměr 27,2 mm) pouhých 135 gramů. To se zdá skoro jako nemožné, nicméně jsme v minulosti měli možnost si takovou sedlovku BikeAhead zvážit a námi zjištěné hodnoty skutečně odpovídaly údajům výrobce. Zajímavostí konstrukce sedlovky jsou nejen všechny díly zámku z uhlíkových vláken, ale také technologie NSA, tedy „no slip aplication“. Ta spočívá v integrování speciální silikonové protiskluzové vrstvy přímo do stěny sedlovky, přičemž totožnou technologii u BikeAhead Composites využívají rovněž v případě řídítek, bikových i silničních. MTB řídítka THE flatbar a THE Riser jsou doplněna také o plastické logo značky, opět zasazené přímo do stěny trubky. To vše jsou pochopitelně detaily vznikající již ve formě při „pečení“ karbonu. Shodné konstrukční i designové prvky nalezneme u superlehkých silničních řídítek THE Racebar, jež v šířce 420 mm váží pouhých 159 gramů. Respektive od 159 gramů – výrobce připouští možnou finální odchylku plus mínus 5%. A nakonec nesmí chybět ani biková řídítka s označením THE Di2, uzpůsobená pro vnitřní vedení kabelů elektronického řazení.
Přesuneme-li se k doplňkům s logem BikeAhead Composites, zaujme třeba ramínko zabraňující spadnutí řetězu na systémech s jednopředvodníkem. THE Chainguide je jednoduché karbonové ramínko, jež upevníme do montážních bodů pro přesmykač a jeho spodní konec tvoří protipól zubů převodníku. Tento doplněk je nabízen ve dvou délkách a stejně tak dvou verzích pohledové vrstvy, přičemž váží pouhých devatenáct gramů. Jistě není třeba dodávat, že oněch devatenáct gramů navíc za stoprocentní jistotu určitě stojí.
Tolik tedy nabídka jedné z nejultimativnějších značek současnosti. Více naleznete na stránkách dovozce, společnosti Airoo.
(kad)
Dnešní standardy středových pouzder dokážou zamotat hlavu nejednomu mechanikovi, a pokud patříte mezi ty, kdo by si na nový rám rádi…
Když si soused komiksového Homera Simpsona otevřel obchod se zbožím pro leváky, byla to doslova pecka. Jenže nabízet podobně stranový košík…