Rakouské KTM je spojováno především s horskou cyklistikou, na čemž má určitě svůj nemalý díl také fakt, že se v mateřském Mattighofenu vyrábí se shodným oranžovým logem rovněž vyhlášené terénní motocykly. Ovšem stejně jako pod trojicí písmen KTM nalezneme i silniční motorky, tak v případě cyklistického KTM můžeme počítat se silničními koly. A ne ledajakými, což dokazuje karbonový topmodel nazvaný Revelator. Naše kolo z lidu je ovšem tentokrát zajímavé jak svou technickou stránkou, a to například elektronickým řazením Campagnolo EPS, tak i jeho majitelem. Tím je totiž náš bývalý špičkový cyklokrosař a biker Miloslav Kvasnička, jehož pražská prodejna MKV Sport se právě na KTM z velké části zaměřuje.
KTM Revelator, které vidíte na fotografiích, pochází z kolekce 2012 a jeho rám je koncipován pouze pro použití sady s elektronickým řazením. A přestože by se podle nás k technokratickému vzezření kola a jeho matově šedé barvě možná lépe hodilo Shimano Dura-Ace Di2 (na které je ostatně rám přímo připraven), určitá nostalgie majitele, který "vždy vozil kampu", se promítla do použití komponentů z italské Vicenzy. A jestli se dá na rám, který je výrobcem připravený pro použití Shimano Di2, namontovat elektronické Campagnolo? Prý naprosto bez problémů, pouze stačilo prohodit držák na baterii pod košík za jiné provedení a především pak zamalovat bílý nápis Shimano na sedlové trubce...
Rám modelu Revelator nedoznal po konstrukční stránce žádné meziroční změny mezi kolekcemi 2012 a 2013, ten aktuální tedy vypadá, s výjimkou grafiky a barevných kombinací, naprosto shodně. Jeho monokokové provedení vsadilo na hodně výrazný sloping, celkem mohutné profily hlavních rámových trubek a typické vytvarování jak hlavy, tak především partie okolo spoje horní a sedlové trubky se zadní stavbou. Značné přesazení horní trubky a jeho kombinace s poměrně subtilními sedlovými vzpěrami slibuje už od pohledu dostatečnou dávku jízdního komfortu. K propracovaným detailům patří doslova titěrné zadní patky nebo nepřehlédnutelná konstrukce zadní stavby v oblasti nad brzdovým můstkem. Vysokou tuhost při záběru lze očekávat od celé masivně vyhlížející středové oblasti rámu, navazující na plynule se rozšiřující sedlovou trubku, samozřejmostí jsou zde integrovaná ložiska PressFit. V případě hlavy však výrobce nechtěl navýšit tuhost na úkor pohlcování otřesů, takže přední celokarbonová vidlice sice využívá kónický sloupek, ovšem se spodním ložiskem "superoversize", to jest rozměru 1Ľ".
Ortodoxních "kampistů" sice pozvolna ubývá, ale italská značka stále může těžit z nemalé loajálnosti svých zastánců - přestože životnost dílů již není taková, jako tomu bylo před třiceti čtyřiceti lety. Přítomnost elektroniky také není zrovna ideálním příkladem "nezničitelnosti", ale musíme přiznat, že Campagnolo EPS funguje dobře. Sice možná ne tak čistě a rychle jako konkurenční Di2, ale rozhodně spolehlivě. Zde použitá sada Record EPS je druhou nejvyšší v nabídce, čemuž odpovídá jak nízká hmotnost, tak i bohaté využití karbonu. Ten najdeme, snad s výjimkou brzdových čelistí, prakticky všude, tedy u těla brzdových a řadicích pák, na přehazovačce nebo na klikách. A jestliže jsme byli v případě premiéry prvního elektronického řazení od Shimana dost kritičtí k snad až příliš "bakulovitému" designu měničů, tak u Campagnola EPS nám tvar nepřijde až tak rušivý. Snad je to zvykem, snad decentním celočerným provedením. Pouze v případě umístění akumulátoru jsou Japonci zatím dále, její integrace do sedlovky nám přijde ideální, byť o přínosu elektronického řazení jako takového stále dost pochybujeme. A rušivě působí také zařízení interface pod představcem, které je k jeho tělu přichyceno pomocí gumiček. Estetice zadost by snad učinila oboustranná, skutečně pevně lepicí páska. Pokud si ale chcete přečíst praktický test sady Record EPS, najdete jej v letošním vydání Cykloservisu číslo 8.
Z dalšího osazení jistě zaujmou kola s vysokými karbonovými ráfky. Ptáte-li se na výrobce, tak ten je v podstatě neznámý, neboť se jedná o bezejmenný asijský produkt. Podle celkového zpracování je však dost pravděpodobné, že tentýž výrobce produkuje kola i pro známé značky, nicméně podle nás je právě v případě kol volba "no-name" komponentu lidově řečeno o ústa. Svými parametry, tedy jak tuhostí, tak i hmotností páru 1280 gramů, se ale daná kola zdají velice dospělá. V případě galusek pak bylo vsazeno na jistotu, tedy na českou značku Tufo.
Mezi nádherné komponenty, které se naopak za své logo rozhodně nijak nestydí, patří představec, řídítka a sedlovka Ritchey SuperLogic Carbon. Typické je především provedení představce s atypickou přední objímkou a trojicí zadních stahovacích šroubů - vše ve jménu co nejvyšší tuhosti v krutu. Řídítka Evo Curve nabízí velice pohodlný úchop a především lepší praktické využití spodní části mělčího oblouku. Sedlovka se standardním průměrem 27,2 mm je osazena sedlem Selle Italia SLR, vážícím 135 gramů.
Celek doplňují pedály Look Kéo 2 Max, téměř nic nevážící oranžově eloxované rychloupínáky, stylová oranžová omotávka KTM a karbonový košík Campagnolo, jak také jinak. Ve velikosti 55 váží celé kolo pouhých 5,9 kilogramu, takže je znatelně pod hmotnostním limitem UCI. Celková cena kola se vyšplhala na částku okolo sto šedesáti tisíc korun, takže pokud by někdo zatoužil po něčem podobném, v MKV Sportu rádi vyjdou vstříc. Na výslednou cenu má samozřejmě vliv mimo jiné i použití zapletených kol. Zatímco ta bezejmenná vyjdou na nějakých dvacet tisíc, kola kvalitativně (tedy i logem) adekvátní k sadě Campagnolo Record by stála minimálně dvakrát tolik. Záleží na preferencích...
(kad)
Domácí značka 3F neustále rozšiřuje svou kolekci brýlí a každý nový model ji kvalitativně posunuje o kus dál. Typickým příkladem jsou…
Natáčet produktová vodea je běžné. Méně běžnější je vyrobit video na dětská kola. Jednou z prvních vlaštovek je dodavatel kol Amulet na náš…