Dlouhodobý test silničních zapletených kol Miche SWR Full Carbon RC jsme již dříve avizovali a nyní si můžete přečíst jeho výsledek. Měsíc, vesměs tréninkových kilometrů, kola absolvovala nejen bez sebemenšího problému, ale především s naší maximální spokojeností. Cenová dostupnost nepřinesla žádné znatelné kompromisy a v některých ohledech dokonce testovaný model předčil i výrazně dražší konkurenty. Především z hlediska přenosu síly, tedy celkové tuhosti konstrukce, byl naprosto nekompromisní a zasloužil srovnání s tím nejlepším na trhu.
Do testu jsme vybrali plášťovou variantu, jež je z našeho pohledu pro většinu uživatelů praktičtější než galusková verze. Výhodou je celokarbonová konstrukce ráfku - ještě donedávna bylo běžné, že se jezdci preferující pláště museli smířit s konstrukcí ráfku kombinujícího duralový základ s karbonovou aerodynamickou nadstavbou. Zde použitá koncepce dovoluje, při zachování vynikající aerodynamiky, značně odlehčit ráfek, a tudíž zajistit dostatečně nízkou obvodovou hmotnost. Námi zkoušený model spoléhal na výšku profilu 50 mm vpředu i vzadu, v nabídce je ale i nižší (38 mm) ráfek a výsledná kombinace 38/38, 38/50 a 50/50 mm u předního/zadního kola. Cena 31 690 korun za pár je pak společná pro všechny varianty.
Testovaná verze se vyznačovala hmotností 1595 gramů bez rychloupínáků, konkrétně přední kolo vážilo 683 gramů a zadní 912 gramů. Samotné upínáky, tvarově velmi propracované a především skvěle funkční, pak vážily 93 gramů. Aerodynamický ráfek spoléhá na napletení zploštělými nerezovými dráty Sapim uchycenými v černě eloxovaných pláštích nábojů, s maximálním možným rozestupem přírub. Už zde je tedy jasně patrná orientace na tuhost. Dlouhou životnost by nábojům měla zajistit ložiska SKF. Přední kolo vsadilo na radiální zapletení osmnácti dráty, zadní pak na vpravo křížený (16 drátů) a vlevo radiální (8 drátů) výplet. Plášť ořechu, v našem případě s osazením pro kazetu Campagnolo, je vyroben ze slitiny Ergal 7075. Z hlediska údržby je výhodou použití standardních niplů - jejich hmotnost je posunuta ke středu kola a přístupnost umožňuje centrování klasickým centrklíčem (jakékoli trubkové nástavce zde nejsou potřeba).
Ke kolům jsme obdrželi originální brzdové špalky Miche Pro Race s charakteristicky modrou směsí, určenou pro karbonovou brzdnou plochu. Celý set pak doplnily pásky do ráfků, a především samolepicí závaží Zero Point, sloužící k vyvážení kol naproti ventilku. Závaží sice nejsou nezbytná, ovšem výška profilu ráfku vyžaduje duše s hodně dlouhými ventilky, v ideálním případě kolem 60 mm. Jediné, s čím je třeba počítat, je o trochu těžší počáteční obouvání plášťů. Bočnice ráfku jsou totiž o něco vyšší, než bývá běžné, takže pláště, které normálně zvládáme obout i bez nářadí, si vynutily bezpodmínečné použití montpák.
Hlavně rychle!
Celková koncepce předurčuje kola především pro rovinatější tratě, ovšem současně mohou sloužit jako univerzály. Pokud chcete jediná kola, která budou použitelná v kopcích a k tomu hodně rychlá na rovinách, například při časovkách, jste na správné adrese. Jak jsme již zmínili výše, příkladná je tuhost. Troufneme si tvrdit, že i pod stokilovým jezdcem budou naprosto bezproblémová. Po přibližně tisícovce kilometrů kola nepotřebovala sebemenší docentrování, což je ve spojení s rozmlácenými silnicemi Středočeského kraje rozhodně vynikající vizitka.
Testovaná kola Miche jsou však především hodně rychlá při udržování vyšších rychlostních průměrů. Pokud jste trénovaní a vaše průměrka se mnohdy blíží třicítce, jedná se o kola přímo pro vás. Jejich největší přínos je postřehnutelný na rovinách, při jízdě okolo pětatřiceti až osmatřiceti kilometrů za hodinu. A samozřejmě při rychlosti vyšší. Naopak, jestliže jste zvyklí jezdit delší švihy v kopcích, s průměrkou sotva se šplhající k pětadvaceti, sáhli bychom po tomtéž modelu s nižším profilem ráfku.
Za celkovou tuhost při záběru si od nás testovaná kola odnáší plný počet bodů a totéž hodnocení také za celkovou odolnost vůči rozcentrování, která je podle nás velmi nadprůměrná. Po „vymetení“ série za sebou jdoucích děr, po nichž bychom museli klasická redakční „ksyria“ stoprocentně centrovat, nebylo na kolech Miche patrné jakékoli rozhození. Pokud se ještě vrátíme k odolnosti vůči kroucení, tak ani při silové jízdě ze sedla nebylo patrné vychýlení ráfku, což bývá jev pro mnohá karbonová kola běžný. Navíc se testovaný model jevil nejen jako tuhý, ale i dlouhodobě velmi odolný - při jízdě nedocházelo k vnitřním rezonancím při vysoké rychlosti ani na nerovnostech.
Z hlediska akcelerace patří kola k průměru, zde se o něco vyšší obvodová hmotnost oproti modelům s nízkým ráfkem zamaskovat nedá. Ovšem vysoké rychlosti kolům vyloženě svědčí. Pokud máte na to, abyste po rovině aspoň nějakou dobu udrželi čtyřicítku, máte z kol pocit, že dělají vše pro to, aby vám tuto rychlou jízdu ulehčila. Takže časovka nebo triatlon, tam budou kola doma. Výhodou ovšem je, že ani po závodě je nebudete muset sundat - i jako celoroční univerzály budou totiž kola hodně dobrá, byť v táhlých kopcích budou maličko ztrácet.
Kladně hodnotíme jízdní komfort. Samozřejmě v přímém srovnání s konkurenčními koly, využívajícími shodně vysoký profil ráfku. Takže, i když jsou pocitově o něco tvrdší, rozhodně nejsou nepoddajná, což je opět další z faktorů umožňujících jejich použití jako jediných kol, tréninkových i závodních. Reakce na boční vítr byla v reálu o něco méně patrná, než jsme u podobně vysokých kol zvyklí. Hlavní vliv na to mělo použití sice plochých, ale současně hodně minimalistických drátů, které snižují boční plochu kola jako celku. V reálu jsme větší náchylnost na boční vítr zpočátku téměř nepozorovali, a abychom zjistili, jak si kola v tomto ohledu stojí, museli jsme se na to vyloženě soustředit. Což znamená jediné - náchylnost na boční vítr skutečně není vysoká. Více patrná byla pouze ve vyšších rychlostech na otevřených planinách, kde řídítka vyžadovala o něco pevnější sevření.
Zmínit musíme také brzdné schopnosti sestavy kola/špalky. Brzdný výkon odpovídal běžným ráfkům s duralovou brzdnou plochou a s originálními špalky Campagnolo. Nástup síly byl velmi plynulý, bez tendence k rezonanci či slábnutí. Navíc ani uvedený počet kilometrů nenechal na brzdné ploše ráfků prakticky žádné stopy, karbonu se tedy není nutné obávat. Jako celek jsou tedy kola Miche SWR Full Carbon RC velmi dobrou volbou. Za cenu jen lehce přesahující třicetitisícovou hranici určitě.
(kad)
Nabídka doplňků s logem BBB je stále pestřejší a totéž lze říci o komponentech a náhradních dílech od této firmy, které nově zahrnují i…
Pokud na svých vyjížďkách rádi využíváte navigaci, dost možná jste se setkali s problémem, jak ji k řídítkům či představci co nejlépe…