Zatímco mnohé značky nabízejí své topmodely hlavně v kategorii 29 palců, slovenský Kellys směřuje hlavní důraz na průměr 27,5 palce, kde najdeme i topmodely na karbonových rámech. Těm vládne typ Hacker 90 s kompletní sadou XTR, který během testů ukázal, že dobře zvládnutý střední průměr kol může být pro ostré XC i maratony ideální volbou.
Honba za výkonem a bezstrátovým přenosem energie se v tomto případě podepsala na profilacích rámu, kterému jasně dominuje masivní hlavová partie pozvolna přecházející do spodní a horní trubky pagodovité a pětiúhelníkové profilace. Rovněž provedení řetězových a sedlových vzpěr s průřezem budícím jistotu, které se spojují v poměrně široké partii zadních patek, je sázkou na tuhost a odolnost. Naopak praktické vnější vedení bovdenů a klasické závitové středové pouzdro jsou sázkou na osvědčenou klasiku a jediným atypem je tak absence spojovacího můstku řetězových vzpěr a naopak téměř dvojnásobně vysoký profil můstku sedlových vzpěr.
Konstrukce rámu iCAD (Innovative Advanced Carbon Design) potvrdila při jízdě jak skvělou torzní tuhost, tak velice slušnou schopnost pohltit v materiálu vysoké procento rázů a tudíž nabídnout jezdci solidní porci pohodlí. Ta byla ještě navýšena použitím karbonové sedlovky a objemnějších plášťů, takže v určitém směru může hacker docela slušně konkurovat i někerým devětadvacítkám.
Přestože jde primárně o závodní XC a maratonský model, testovaná jednadvacítka usadí jezdce s výškou 190 cm do pozice nabízející středně natažený posed, který je ideální jak pro výkon, tak pro celodenní jízdu a ovládání kola v prudkých sjezdech. Představec v negativním sklonu jsme nechali díky dvojici podložek poměrně vysoko, takže se rozhodně nekonal závodně skloněný posed, ale vše bylo spíše v režimu maraton a celodenní švih. Užší řídítka s vlastními gripy sice zprvu přispěla k trochu vrtkavějšímu projevu, ale po chvíli jezdec dokáže bike hravě zkrotit a zvykne si na jeho živější chování. První kilometry byly díky hmotnosti a tuhému rámu ve znamení snahy vyždímat z kola co nejvíc, protože dokonalý přenos energie doslova sváděl jet na maximum a kolo nijak neodporovalo. Když už si jezdec v sedle myslí, že nemůže zrychlit a chce si tedy trochu ulevit ze sedla, bike s nástupem do pedálů okamžitě vystřelí a nabídne ještě větší výkon. Prostě v akceleraci je to i přes střední průměr kol a šířku plášťů dokonalá raketa, zvlášť s přihlédnutím k možnosti uzamknout nebo alespoň částečně přitlumit vidlici díky nové CTD ovládací páčce na řídítkách. Svůj díl na rychlosti nesou i výplety Crank Brothers, které patří k tužším a svým originálním provedením drátů hodně ozvláštní celkový vzhled kola.
Jestliže je hacker ve všech výkonnostních ohledech perfektním společníkem, pak totéž lze potvrdit i pro stoupací a sjezdové schopnosti či celkovou pilotáž. Jízda na rovině je díky pohodlnému posedu o možnostech vychutnávat si občas nějakou tu muldu a menší skok, které si celková geometrie nechá beze všeho líbit. Rovněž do zatáčky se bike navádí zcela bez odmlouvání, i když o chlup nižší těžiště by pro lepší průjezd zatáčky v náklonu bylo možná přínosem, ale to už bychom si možná zbytečně vymýšleli. Nájezd do stoupání neznamená díky hmotnosti a tuhosti nutnost ihned podřazovat, ale po lockoutu vidlice jsme občas sáhli, tedy hlavně ze sedla. Výjezdy v sedle jsou hodně závislé na výšce řídítek, protože námi zvolená pohodlná pozice představce znamenala i vzhledem k vyšší hlavové trubce nutnost přesunout těšiště na špičku sedla a pokrčit lokty. Bike díky výkonu vyjede hodně, ale krátká zadní stavba a pohodlnější posed se spíše sjezdovějšími geny si prostě razantní přesun těžiště vynutí.
V opačném směru si jezdec může do sytosti užívat perfektní ovladatelnosti a hlavně ochoty kola odlepit se od země nebo přitažením řídítek odskočit po zadním. Ve sjezdech tedy zkušený jezdec může z kola vyždímat maximum, aniž by byl nějak extra vyklepaný a cítil každou nerovnost. Kombinace tuhost/komfort tedy fungovala nejen v sedle, ale díky citlivé vidlici a absorpční schopnosti materálu rámu bike rozhodně nevytřese z jezdce duši. Na sjezdy při maratonech je to rozhodně výborný společník, který jen ve vyšších rychlostech vyžaduje díky užším řídítkům a obratnějšímu projevu ruku zkušenějšího pilota. Ale je snad problém si řídítka vyměnit, pokud vám jejich šířka nevyhovuje?
Hacker 90 je tedy právem nejlepším z rodu Kellysů a jestliže je střední průměr kol nazýván zlatou střední cestou, pak tento bike rozhodně patří k těm nemnoha důkazům pravosti tohoto tvrzení.
Rám: Kellys iCAD HT Carbon Composite
Vidlice: FOX F32 FIT CTD Remote, Kashima, 100 mm
Kliky: Shimano XTR 30/42
Brzdy: Shimano XTR
Řazení: Shimano XTR, 2x10
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Kola: Crank Brothers Cobalt 2
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,25“
Kazeta: Shimano CS-M771, 11-36
Sedlo: Fi'zi:k Gobi XM Mg
Sedlovka: KLS RacePro Carbon
Řídítka: KLS RacePro Carbon
Představec: KLS RacePro Carbon
Hmotnost: 10,2 kg
Model Casper na devětadvacítkových kolech byl letos postaven na rámu s dvojím prohnutím horní trubky, ovšem testovaná verze na příští…
Tentokrát se k nám do redakce dostal nový „sedmadvacítkový“ přírůstek domácí značky Agang, model Leon, a to hned v nejlepší nabízené verzi…