LOOK2021_1
gravel

katalog_elektrokola

logo_katalog_detska_kola

deluxepoutak

Nabídky maloobchodů

Navigace

RSS exporty sekce

Zprávy

Partneři

Související články

Článek

Author_pruh_leden_2021

Sportuj lépe

Jaká regenerační procedura je po sportu nejlepší?

 

Za účelem rychlejší regenerace po sportovním výkonu jsou doporučované masáže, sauna, wellnes, strečink, Kneipův chodník a mnohé další procedury. Zdá se ale, že někdy pro stromy nevidíme les. Protože úplně základní regenerační metoda vychází z českého slova pro regeneraci, což je obnova. Je potřeba především obnovit zásoby energie nebo poškozená svalová vlákna. Obnovit musíme také rovnováhu vnitřního prostředí organizmu a imunitu. Jak na to?

 

Samozřejmě se můžeme ihned po sportu začít věnovat jakýmkoliv doporučeným regeneračním procedurám, které jsou určitě prošpěšné, ale je třeba si uvědomit, že jsou výhradně a jen podpůrné. Jedinou nosnou regenerační metodou je strava. Jen díky výživě jsme schopni:

  • obnovit (zregenerovat) vnitřní zásoby energie spotřebované během sportu,
  • dodat stavební látky (bílkoviny, aminokyseliny) důležité pro opravu a obnovu (regeneraci) svalových vláken poškozených během sportu,
  • dodat do organizmu tekutiny, vitamíny a minerální látky, které pomohou s obnovou imunity a celkového vnitřního prostředí organizmu.

 

Zásady správné regenerace

I regenerace formou výživy má ale svá pravidla, respektive doporučení, chceme-li využít zákony fyziologie ve svůj prospěch. Jedním takovým je tzv. anabolické okno – období cca 30 minut po skončení výkonu. V něm svalové buňky pokračují v nastavení, jakým byly přizpůsobeny sportovnímu výkonu a jsou tedy „otevřenější“. Díky tomu lze během anabolického okna doplnit do vyčerpaných zásobáren novou energii rychleji. Podmínkou je stihnout to v uvedeném čase a současně doplnit rychle vstřebatelné živiny, tedy nejlépe:

  • pomocí nápoje,
  • energii ve formě jednoduchých sacharidů (tedy rychle vstřebatelných),
  • stavební látky rovnou ve formě aminokyselin.

 

Tím jsme vlastně popsali i druhé a třetí fyziologické pravidlo – ihned po skončení výkonu doplňovat živiny formou nápoje (důvodem je rychlejší vstřebání a důležité doplňování tekutin) a současně urychlení vstřebání živin tím, že je doplníte v co nejvstřebatelnější formě.

 

Dalším fyziologickým pravidlem je, že regenerace by měla být pojata tak intenzivně, jak intenzivní byl předchozí sportovní výkon. Je jasné, že po lehké hodinové vyjížďce na kole postačí vypít iontový nápoj a maximálně ještě sníst energetickou tyčinku, zatímco po dlouhém a náročném závodě musí být příjem živin cílený a promyšlený, v řádu mnoha hodin.

 

Co sportovce často udivuje, to je délka regenerace. Málokdo totiž ví, že regenerace po náročných sportovních výkonech (závody, těžší tréninky) zabere 2-3 dny a i po lehčích trénincích trvá regenerace násobně déle než samotný trénink. I s tím je třeba počítat, aby regenerace mohla proběhnout kvalitně a vaše výkonnost rostla.

 

Výživový seriál odpovídá na časté otázky sportovců z praxe, které souvisejí s výživou, růstem výkonnosti a podstatou fungování lidského organizmu při sportu. Jeho cílem je, aby se vám sportovalo lépe.

 

Výživový seriál vychází ze zásad projektu Sportulepe.cz, jehož realizátorem je společnost VITAR Sport, oficiální distributor značky Enervit do ČR.

datum: 11.02.21 - kategorie: Strava
id

id

id

id

id

merida.gif merida.gif merida.gif merida
Copyright (C) 2012 Cykloservis. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu vydavatele časopisu Cykloservis zakázáno.
Provozovatel webu: cyklo@volny.cz | webdesign