Nosič a brašny, záležitost buď pro náročné cyklocestovatele, nebo jen doplněk pro ty, kdo si potřebují na svůj výlet na kole brát celou řadu nezbytností. Obě skupiny dnes mají široký výběr specifických nosičů i brašen, které přesně odpovídají náročnosti využití.
My jsme otestovali komplet od značky Ibera, sestávající z nosiče RA5 Touring Disc (746 korun) a brašny Ibera BA11 Commuter (1450 korun), navzájem kompatibilních díky montážnímu systému PakRak. Ten umožňuje bleskově upevnit brašnu k nosiči díky plastovému „clip-on“ systému s háčkem vpředu a posuvnou pojistkou vzadu. Samotný nosič tak lze použít i pro kombinaci s nějakou standardní brašnou, ale to se pak uživatel zbytečně připravuje o komfort bleskové montáže a demontáže brašny. Automaticky jsme tedy začali nosičem, jehož základem je tělo z hliníkových trubek s dozadu protaženými bočnicemi, dílcem pro uchycení blikačky, světla nebo odrazek a stavitelným systémem uchycení na kola 26-29 palců.
Rozdíl průměrů kol má na starosti dvojice ocelových nožiček, které se upevní imbusem do jednoho ze tří příslušných otvorů na konci hlavní stojky. Zajímavé je, že zatímco kompletní nosič váží 815 gramů, jen tyto dvě ocelové nožičky z toho ukrajují hned 100 gramů. Pro montáž k sedlovým vzpěrám slouží dvojice trubek s kloubovým uložením pro jejich sklopení i předozadní či stranový posun. Do spodních závitů se nohy nosiče upevňují dlouhými imbusy M4 přes trubkové adaptéry, protože rozchod noh nosiče je v tomto místě 210 mm, což by neurazilo ani superboostovou zadní stavbu. Je to kvůli montáži na rámy s diskovou brzdou na horní straně sedlové vzpěry, kde je trubička pro odsazení nohy nosiče od třmenu brzdy nutností. Náš modelový cross KTM měl ovšem třmen na vnitřní straně, takže byla tato vymoženost tak trochu navíc.
Na nosič jsme doslova bleskově upevnili brašnu, jejíž skořepinové dno má zmíněné plastové dílce upínacího systému PakRak. Stačilo přední dílec nasunout pod vyvýšený oblouk horní strany nosiče vpředu a zadní stranu brašny stlačit směrem dolů, vše ostatní už udělala pružnost pojistky za nás. Nějaký nechtěný pohyb do stran nebo vůle v uchycení nebyly vůbec znát a snaha vytrhnout brašnu z nosiče bez zatlačení pojistky byla marná. Skořepinové dno pak i přes naše počáteční obavy nevydávalo nějaké duté zvyky při jízdě a občasné „hrknutí“ při sjezdu z obrubníku nebo na rozbitých kostkách bylo sotva znatelné. Rychlost montáže, demontáže a spojení brašny s nosičem jsou v tomto případě obrovskou výhodou. Díky tomu lze brašnu v podstatě kdykoliv při opuštění kola sundat a využít i jako zavazadlo, jelikož jí nechybí ramenní popruh. Ten se upíná do plastových ok na obou koncích sedmnáctilitrového zavazadla s jedním hlavním a čtveřicí menších úložných prostor. Největší prostor je dokonale přístupný díky zipu po téměř celém obvodu, takže se do něj lze dostat pohodlně zezadu i ze stran. Pevné dno jsme již zmiňovali, bočnice mají vyjímatelnou pěnovou výztuhu a podél celého zipu nechybí reflexní proužek, doplněný dalším přes poutko na zadní čelní straně. Tam je menší kapsa na zip, další o něco objemnější jsou na bocích a poslední je součástí víka brašny, navíc doplněného nahoře o gumicuk. Pětice úložných prostor tak nabízí dostatek možností k rozdělení nákladu, jenž je díky plastovému dnu ideálně chráněný proti vodě od zadního kola.
Jelikož je nosič dimenzovaný na maximálně 25 kg, nemáme strach, že by do téhle 17l (380x220x290 mm) brašny měl někdo snahu dostat ještě těžší náklad. Není to kousek určený na expedice, těm by s extrémním nákladem díky delším spodním šroubům neodpovídal ani nosič, je to ideální brašna na každodenní využití, jejíž pevný tvar a rychlost montáže usnadňují převoz těch nejnutnějších věcí, ať už je to nákup nebo oblečení a svačina na celodenní cyklistický výlet.
(už)
Svět bikepackingu se na cyklistická zavazadla dívá obecně tak trochu jinak, takže není divu, že se od původních rámových, řídítkových a…
Především pro městské jezdce, případně i pro uživatele elektrokol, je určen luxusní zámek německé značky Tex-lock. Jak je z názvu patrno,…