V prvním letošním vydání jsme uvedli důkladný srovnávací test maziv na řetěz určených do mokrého prostředí. V článku jsme samozřejmě několikrát zmínili, že řetěz před aplikací nového maziva bylo třeba důkladně zbavit nečistot, zbytků starého maziva a odmastit. Jen tak mohlo být zaručeno, že se nové mazivo dostane do všech vnitřních prostor každého článku řetězu a tam bude fungovat na sto procent. Jak tedy správně vyčistit řetěz, než jej důkladně promažeme? Sáhněme do svědomí a přiznejme, že v suchých letních měsících, nebo pokud nejsme příliš pečliví mechanici, většinou jen otřeme staré mazivo na řetězu hadrem a znovu namažeme, protočíme kliky a zbytky maziva z řetězu opět setřeme. Důkladná očista jednou za čas by ale rozhodně neměla chybět.
Nejideálnějším pomocníkem pro vyčištění řetězu je speciální pračka, která uvnitř skrývá několik kartáčů,
jež dokážou očistit řetěz jak ze stran, tak shora i zespoda a dostanou se i do vnitřních prostor mezi bočními plíšky řetězu. Pračku je třeba nejdříve naplnit po rysku nebo maximálně do poloviny odmašťovačem. Měli bychom používat biologicky odbouratelné prostředky, kterých je dnes poměrně široká škála, v nejhorším případě si můžeme vypomoci i technickým benzinem. Většina praček funguje na stejném principu, tedy odstraníme horní víko, nalijeme odmašťovač, řetěz nasuneme skrz vodicí lamely,
a zajistíme uvnitř pračky horním víkem. Řetěz je tak v uzavřené nádobě, kterou v některých případech lze zajistit proti pohybu zaháknutím za ramínko přehazovačky, jinak je třeba pračku stále držet za rukojeť.
Otáčením klik směrem dozadu protáhneme několikrát řetěz skrz pračku, ovšem pozor na její správné držení, každé výraznější vybočení z přímého směru znamená zadrhnutí, navíc těsnicí mechanismus pračky nedokáže zabránit tomu, aby nějaká ta kapka špíny nepronikla ven. K tomu odmašťovač z řetězu také velice rád stéká samovolně na podlahu, takže nedoporučujeme čistit řetěz v předsíni. Abychom řetěz dokonale vyprali, je třeba po demontáži pračky řetěz důkladně otřít hadrem a pokud je to třeba, ještě jednou jej protáhnout pračkou s novou čistou náplní a opět otřít hadrem.
Druhá možností vyprání řetězu je o něco zdlouhavější, ale o poznání šetrnější vůči okolí. Díky spojce můžeme řetěz rozpojit,
a pak vyprat speciálním kartáčem v misce. Postačí i starý zubní kartáček, kterým z řetězu namočeného v odmašťovači nebo technickém benzinu odstraníme všechny nečistoty.
Opět po několikerém obrácení řetězu v misce musíme jeho povrch otřít hadrem a roztok vyměnit za čistý, ale funguje to stejně jako pračka, jen to trvá déle a znečistí to více naše ruce, na druhou stranu ušetříme za pračku a nenakapeme na podlahu. Pračka má rovněž nevýhodu v tom, že řetěz mokrý od odmašťovače znečistí špinavým roztokem také kazetu a převodníky. Pokud ovšem chceme provést očistou i ty, není to žádný problém. Čistý řetěz totiž vyžaduje i čisté převody, jinak je práce s jeho vypráním zbytečná. Převodníky i kazetu nejlépe očistíme nastříkáním odmašťovače ve spreji,
který necháme působit a pak důkladně mechanicky odstraníme zaschlé nečistoty plastovým hřebenem, kartáčkem nebo speciálním kartáčem s dlouhými štětinami.
Nabídka těchto pomocníků pro čištění je dnes široká. Opláchnutí rozpuštěných nečistot vodou vše zakončí, pokud by přece jen někde zůstalo zaschlé tvrdé mazivo, musíme použít tenký šroubovák nebo nůž. Další možností vyprání řetězu je speciální kartáč
který sice není tak důkladný jako pračka nebo kartáček s miskou, ale při mytí kola narychlo venku poslouží dobře. Řetěz skrz něj jednoduše protáhneme několikrát na volnoběh
a propláchneme vodou.
Osušenou kazetu, převodníky i řetěz už čeká jediné, namazání řetězu. Ten mažeme namontovaný na kole (pokud jsme jej prali sundaný) a mažeme vždy jen vnitřní část řetězu, a to v prostoru jeho čepů a rolniček
kde dochází k vzájemnému tření. Pokud mažeme kapátkem, je to přesnější, sprej nám ošetří celý povrch. Každopádně platí, že namazaný řetěz několikrát protočíme na převodech naprázdno a asi po minutě setřeme celý jeho povrch hadrem, abychom odstranili z povrchu přebytečné mazivo. Vnitřní prostory už jsou promazané a na povrch by se nám zbytečně lepily nečistoty. Některá maziva vyžadují aplikaci den před vyjížďkou, aby mohla na řetězu dokonale zaschnout. Mazivo volíme dle počasí, tedy do suchého nebo mokrého prostředí, pokud hrozí extrémní bláto, můžeme mazivo přidat a není třeba tolik stírat povrch, ono se totiž v mokru samo postupně vyplaví.
(už)
Stává se už téměř nepsaným pravidlem, že, pokud se na našem trhu objeví nějaká nová značka se zaměřením na superlehké komponenty, má to,…
Značka Camelbakse specializuje především na batohy s vodním rezervoárem, přičemž jméno tohoto výrobce se pro všechny podobné produkty stalo…