Novinkou v sorimentu značky Haven jsou světla Perform Mini a Flash USB, která jsme prověřili na silnici i v terénu během stále časněji nastupující tmy.
Přední Perform Mini je menším světlem s tvarem kvádru o rozměrech 65 x 40 x 35 mm a hmotnosti 85 gramů. Hliníkové tělo má vespod imbusem jištěný otočný gumový pásek pro zajištění k řídítkům a zvládne pohodlně i nejsilnější pětatřicítkový průměr. Na držáku se svítilna může libovolně natáčet do stran, předozadní jištění pak drželo spolehlivě i v terénu, pro spínání a volbu režimů tlačítkem nahoře nebylo nutné ji nijak přidržovat. Optika je rozdělená na dvě části, takže při sepnutí svítí nejprve maximální rozptylové světlo, pak přepneme na poloviční výkon rozptylu, následuje plné bodové a potom plné bodové s rozptylovým. Pomalu pulzující blikačku pak vystřídá rychlý stroboskop a další stisk svítilnu vypne. Výrobce udává výdrž světla dvě až osm hodin, my musíme potvrdit, že na nejsilnější režim, tedy plné bodové a rozptylové světlo jsme fungovali dvě a čtvrt hodiny, kdy předtím poslední ze čtveřice indikačních diod kapacity na vrchní straně začala blikat, než zhasla a s ní i světlo.
Optika je poměrně široká, ale nahoře jasně ohraničená, takže hodně záleží na sklonu svítilny, kam ji nasměrujete. Svítivost 450 lumenů je v plném rozptylu slušná do stran i do dálky, ale není to nic extra do terénu a pro rychlejší jízdu v něm. Poloviční úroveň je vhodná spíš do města pod osvětlení, ovšem plné bodové světlo najednou přepne na druhou optiku a je koncentrovanější, svítí ostře přes padesát metrů daleko, ale těsně před kolem není pokrytí vozovky světelným kuželem tak výrazné. Maximální bodovka doplněná rozptylem pak přináší plný výkon jak na dálku, tak do stran a v terénu to za nás byla nejlepší volba. Světlo začíná přímo pod předním kolem a bez nějakých ztrát intenzity míří dopředu v přirozeném rozptylu. Horní hrana je stále jasně daná a zřetelná, nad ní je prostě tma, ale na dvacet až třicet metrů dopředu je to do terénu docela příjemné světlo i pro rychlejší jízdu. Pomalý pulzní režim blikačky pak není pod osvětlením špatný, rychlé blikání je tradiční „psycho“, to platí pro všechna světla. Přepínání tedy jednoduché, bohužel se k vypnutí musíte postupně proklikat všemi šesti režimy. Výhodou jsou i boční mini panely s červeným světlem, takže světlo je částečně vidět i ze strany, což je bonus pro bezpečnost jízdy. Výdrž na 1200mAh akumulátor tedy byla slušná, dobíjení přes zadní USB vstup trvá zhruba tři hodiny, což není moc. Zajištění na řídítkách je bez připomínek a výkonem je to světlo, co s ohledem na menší rozměry a cenu 690 korun rozhodně neurazí.
Zadní sourozenec Flash USB, tedy blikačka s pěticí diod a 230mAh akumulátorem, má univerzální úchyt v podobě spony na jakýkoliv pásek či popruh, na níž se svítilna otáčí. Do spony pak lze navléknout gumové poutko a tím svítilnu zajistit k sedlovce nebo zadní stavbě a natočit horizontálně, nebo vertikálně. Blikačka má rozměry 70 x 20 x 15 mm, takže je dostatečně velká i na denní využití. Spínač vyžaduje stisk celého těla, aby se na sedlovce nepřetočila, a lze volit mezi stálým svícením, klasickým blikáním a dvěma druhy nepravidelného přeblikávání. Výkon diod by měl být pět wattů s výdrží až čtyři a půl hodiny, což není problém, a opět je zde ukrytý nabíjecí USB konektor. Viditelnost svítilny je za tmy perfektní i na půl kilometru, bohužel chybí režim blesku, aby dávala nějaký koncentrovaný záblesk pro denní využití. Problikávací režimy nebo blikačka jsou ale dost výrazné, takže to za dne vidět je. Tady je cena příjemných 249 korun a hmotnost tohoto kousku je 25 gramů.
(už)
Když vyrábíte omotávky na kdeco, a gripy dokonce i na herní ovladače konzolí Xbox či PS5, je jasné, že na řídítka zvládnete gripy či…
Velký dojezd, nízká hmotnost, výkonná podpora. Jezdci dnes chtějí od svých horských elektrokol mnohem více než kdykoli předtím, ale někdy…