Giant Trance je od doby představení první generace považován za jeden z nejschopnějších a nejuniverzálnějších biků. Splní naše očekávání i ve své poslední vývojové fázi, sázející na průměr kol 27,5 palce? Již předem můžeme napsat, že určitě splní. Nemá však úplně jednoduchou roli, především šestadvacítková verze tohoto všeuměla se v minulosti vtiskla poměrně hluboko do našich srdcí. O něco větší kola mají primárně nabídnout lepší adhezi, jak to ale udělat, aby neutrpěla vyhlášená točivost modelu, rozdávající radost z jízdy na každém metru? Giant se s tím vypořádal po svém – a z funkčního hlediska velmi dobře.
Naším testem prošla druhá nejnižší modifikace s trojkou v názvu a s cenovkou 44 999 korun. Základ kola, určeného pro all-mountain a trail ježdění, ovšem s určitým přesahem do kategorie enduro, je poplatný konstruktérské škole značky. Sto čtyřicet milimetrů zdvihu na obou osách je spojeno se systémem Maestro, využívá tedy koncepci s virtuálním čepem. Slitina s označením AluxX SL vsadila na hydroforming všech trubek předního trojúhelníku a na designově atraktivní vytvarování. Rám je v mnoha směrech podobný sedmadvacítkovému anthemu, kterého jsme již otestovali o něco dříve. Především geometrie s hodně nízkou, výrazněji položenou hlavou a s kratším posedem je pro tento bike typická.
Z technického hlediska před sebou máme typického zástupce značky. Nadvakrát prohnutá dolní trubka se spodním dílem, kdy je do téhož otočného bodu zasazen jak čep spodního vahadla, tak i uchycení pístnice tlumiče, je vpředu doplněna kónickou hlavou a také vnitřním vedením řadicích bovdenů. Prohnutá horní trubka navyšuje prostor pro manévrování nad rámem, zajímavé je i tvarování sedlové trubky rozšiřující se na svém spodním konci pro navýšení boční tuhosti. Nechybí integrovaná středová ložiska, navářka pro přesmykač Direct Mount či přítomnost úchytu vodítka řetězu ISCG 05.
Vahadla se tváří spíše minimalisticky, přitom jejich tuhost vůči krutu je až nečekaně vysoká. Líbilo se nám i čistě vyřešené vedení hadice zadní brzdy uchycené k levé straně spodního vahadla. Zadní stavba, spoléhající na pevnou osu standardu 142 x 12 mm, je v duchu trendů doplněna úchytem brzdy Post Mount. Zajímavostí je zde především vertikální spojovací výztuha, jejíž extrémně ploché provedení zčásti funguje jako blatníček, chránící zadní čep spodního vahadla. Námi testovaná verze pak spoléhala na pružící jednotky Rock Shox, konkrétně na tlumič Monarch R a vidlici Sektor Silver s 15mm pevnou osou.
Prostě Trance...
Jízdní vlastnosti sedmadvacítkové verze populárního trail biku jsou v mnoha ohledech specifické. Trance 27,5" není z kol, která okamžitě sednou každému jezdci po ujetí pár prvních metrů. Vyžaduje chvilku přivykání, ale určitě se vyplatí jí vydržet, protože se následně odmění velmi přívětivým projevem. Těžiště posunuté více nad zadní kolo, položenější vidlice, delší horní trubka, nízká hlava a krátký představec – to jsou ingredience, jejichž použití je třeba pochopit, abychom celku přišli na chuť. Jestliže se ale bavíme o trailovém či all-mountain stroji, právě tyto prvky dávají smysl. Jízdní stabilita je vynikající, a to jak při proplouvání sérií klopenek, tak při kličkování po úzkých pěšinách, a především pak ve sjezdech. Jistota je zde doslova příkladná a s přibývající rychlostí se ještě navyšuje. Naopak při pomalejší jízdě je kolo nečekaně živé a jeho reakce na požadovanou změnu směru, a nejen na ni, jsou velmi bezprostřední. Trance 27,5 jde velmi snadno na zadní, zvládá manuál a jezdec si plnými doušky užívá nejen zatáčky, ale i vše ostatní, co se mu připlete do cesty, tedy skoky, lávky, a k odrazu využije vlastně kteroukoli terénní nerovnost. Bike k tomu vyloženě svádí. Budeme-li se ale bavit o univerzalitě kola, tak ta nijak znatelně neutrpěla. I přes pocitovou robustnost vážil testovaný Trance (ve velikosti M) 13,85 kilogramu, což umožňuje překvapivě svižnou, skoro až sportovní jízdu. Při stoupání do kopců sice musí jezdec trochu krotit živější řízení, ale jde pouze o zvyk - větší styčná plocha plášťů a precizní odpružení se postarají o to, že ani členitý povrch není překážkou. Pouze prudké výjezdy vyžadují zkušenější ruku a přesunutí těžiště více dopředu. V tento jediný okamžik se situování jezdce více nad zadní kolo projeví lehce negativně.
Jako celek je Trance 27,5 hodně přesvědčivý, a to především svou univerzalitou. Jízdně totiž není zas až tolik vzdálený maratonskému anthemu, přitom jeho robustnost a značné sebevědomí v těžkém terénu jsou lehkému XC stroji na hony vzdáleny. Precizní práce tlumení je ve spojení s prostředním průměrem kol tím pravým pro jakkoli členitý podklad. V terénu, na který je Trance 27,5 koncipován, může majitel počítat s nemalou zdvihovou rezervou. Pružení přitom v praxi funguje jako perfektní žehlička, zahlazování i velkých rázů je až nečekaně funkční. Ve všech těchto ohledech pomohla větší kola s vynikajícími plášti Schwalbe Nobby Nic. Ty se jen tak něčeho nezaleknou, ať už jedeme po štěrku či v bahně. Přitom svým odvalováním určitě nepatří k brzdám kola. Pro Maestro již tak nějak tradičně může jezdec počítat s kultivovaností odpružení. Při jeho vynikající citlivosti totiž tlumič nepůsobil jakkoli rušivě, přestože se jednalo o celkem obyčejné provedení, pouze s regulací odskoku. V reálu obě jednotky velmi dobře hospodařily se svým zdvihem, přitom tlumič jezdce vůbec nerušil nežádoucím pohupováním. Zkrátka skvěle naladěný „virtuál", nevyžadující Pro Pedal či jinou umělou „inteligenci".
Osazení testovaného modelu, který jsme si do testu převzali v pražské firmě Kola Na statku, bylo namícháno s ohledem na finální cenu. Z funkčního hlediska zasluhuje pochvalu, ať už za kliky Deore či za opravdu odolná kola s logem Giant. Snad pouze na pozici brzd bychom si dokázali představit trochu propracovanější model, alespoň na úrovni Deore. Ne že by zde použité brzdy Shimano byly nedostačující, ale zkrátka se nám zdálo, že za zbytkem maličko kvalitativně pokulhávají. Jinak je ale tento nový sedmadvacítkový bike vydařeným pokračovatelem rodu Trance.
Plusy: univerzalita, ovladatelnost, kultivovanost pružení, tuhost rámu
Minusy: levnější brzdy
Rám: AluxX SL Aluminium, 140 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch R
Vidlice: Rock Shox Sektor Silver, 140 mm
Kliky: Shimano Deore 38/24
Brzdy: Shimano BR-M395, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore Shadow+
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG-62 11-36 (10)
Náboje: Giant Tracker
Ráfky: Giant S-XC2 27,5
Pláště: Schwalbe Nobby Nic 2,25"
Řídítka: Giant Connect
Představec: Giant Connect
Sedlovka: Giant Connect
Sedlo: Giant Contact
Hmotnost: 13,85 kg (vel. M, s pedály)
Cena: 44 999 Kč
Málokdy napíšeme, že je daný produkt skutečně bezchybný, ale v případě gripů Author AGR GripLock F15, nelze jinak. Tyto gripy jsou skutečně…
Mezi velmi významné firmy, které dodávají na náš trh kola a další cyklistický materiál, rozhodně patří firma JMC Trading z Mohelnice. Do…