Z kolekce Ghost 2012 jsme otestovali zástupce spodního patra nejžádanější střední třídy, a sice model SE 3000. Ten v sobě spojuje příznivou cenu sedmnáct a půl tisíce korun s celkovou vysokou odolností rámu a kultivovaností funkce odpružené vidlice i kotoučových brzd. To jsou vlastnosti, které v dané cenové relaci nebývají ještě stále úplně standardní a testovaný model si za ně hned od začátku získal naše sympatie.
Po konstrukční stránce je rám zcela charakteristický pro německého výrobce, jeho dominantu tvoří široké profily hlavních rámových trubek, doplněné o krátkou šikmou vzpěru, dovolující použití velkého slopingu, díky němuž vypadá bike hodně sportovně. Vpředu pod hlavou vynikne klasická navařená výztuha, vzadu pak velice masivně působící vzpěry zadní stavby. Především při pohledu zezadu o sobě dá vědět její nadstandardní šířka, která již opticky předznamenává solidní tuhost. Ta ostatně jakoby čišela snad z každého detailu rámu, partii středového pouzdra nevyjímaje.
V případě zvolených komponentů vsadil Ghost na jistotu, a to jak po stránce funkce, tak i určité atraktivity. Pokud se někde šetřilo, tak na místech, kde to uživatel nijak nepocítí, což platí třeba u přesmykače Alivio či řazení Acera. Naopak přehazovačka Deore XT je zde určitým nepřehlédnutelným luxusem. Spolehlivým společníkem jsou kliky Shimano s osou Octalink a s ideální kombinací převodníků 22-32-44 zubů, kterou jakoby většina luxusnějších kol dnes najednou vůbec neznala...
Brzdy Draco jsou sice základními hydraulikami značky Tectro, ale po funkční i ergonomické stránce k nim nemáme připomínky. Po krátkém zajetí fungovaly výborně. Totéž platí o přední odpružené vidlici Suntour XCR RL se zdvihem sto milimetrů a s dálkovým lockoutem z řídítek. Přestože vidlice této kategorie ještě donedávna rozhodně nefungovaly právě příkladně, situace se pozvolna mění. Suntour evidentně hodně zapracoval na vnitřním těsnění i pouzdrech a především začal používat vhodné mazivo, které umožní velice hladký chod kluzáků. Výsledkem byla v případě námi testovaného kola vysoká citlivost i k malým nerovnostem, příjemně lineární průběh pružení a adekvátní zpětné tlumení s vnější regulací. Vinutá ocelová pružina v levé noze s sebou sice přináší nějaké gramy navíc, na druhou stranu to vyvažuje určitou bezúdržbovostí. Nejvíce ze všeho ovšem nadchne páčka dálkového lockoutu. Ta je nejen ideálně provedena z hlediska ergonomie, ale i její funkce je bezchybná a dokáže zastínit podobná řešení podstatně dražších konkurenčních vidlic. Pouze při aktivovaném lockoutu působí vidlice jakoby předpruženě s citelným „kovově“ znějícím horním dorazem, to je ale neduh většiny modelů dané kategorie.
V případě kol by se rozhodně dalo ušetřit pár gramů, výrobce zde ale vsadil hlavně na jistotu, již poskytuje kombinace hodně bytelných, vyšších ráfků Jalco X320, designovaných speciálně pro Ghost, a nábojů Sram 306. Kombinace dílů Shimano a Sram je, zdá se, určitou módou a pro příští sezónu s ní přichází celkem hodně značek. Inu proti gustu...
Pláště Schwalbe Smart Sam jsou vyzkoušenou klasikou. I ony sice nepatří právě mezi nejlehčí, jejich terénní dovednosti jsou však pro danou kategorii ideální. Dezén, konkrétně jeho středová část, je navíc téměř propojená, takže na tvrdém rovném podkladu je odvalování bezproblémové a jedná se tedy o zdařilé univerzály.
Vrhněme se ale už do terénu, kde Ghost nabídne naprosto nekompromisní přenos energie. Tuhost jeho rámu a bytelných kol bude bezproblémová dokonce i pro jezdce s větší nadváhou. Celková hmotnost kola 13,5 kilogramu je sice trochu vyšší, ospravedlňuje ji ovšem právě zmíněná tuhost a pocit spolehlivosti všech použitých dílů. Líbila se nám především ovladatelnost, která byla vzhledem k pořizovací ceně jednoznačně nadstandardní a měla blíže spíše ke sportovnějším bikům s cenovkou nad dvacet tisíc korun. Testovaný Ghost si tedy dělá ambice oslovit spíše sportovněji orientované jezdce nežli občasné terénní cykloturisty, a má k tomu rozhodně dobré předpoklady.
Velice příjemně jsme se s kolem cítili jak na běžných pohodových polních a lesních cestách, kde vyniklo vhodné držení přímého směru a jízdní stabilita, tak i na užších pěšinách plných zatáček. I na nich se bike nechal vést s až překvapivou suverenitou. Jediné, v čem si právě nelibuje, jsou táhlejší výjezdy a profilově hodně zvlněná krajina, kde se jeho hmotnost ukáže logicky jako určitý hendikep. Přihlédneme-li ovšem k ceně, pak i tento neduh nepůsobí až tak podstatně.
Tvrdší terén rozhodně nedělá testovanému modelu vrásky na čele. Ve sjezdech si počíná až překvapivěsuverénně, což bylo zásluhou jak ideální funkce vidlice, tak i výše položených, vhodně širokých řídítek. V prudkých výjezdech se pak model SE 3000 sice zrovna nevyžívá a je potřeba více nalehnout na řídítka a držet tak přední kolo v kontaktu se zemí, ovšem s trochou jezdeckého umu toho dokáže vyjet hodně.
Když se oprostíme od technických parametrů a jízdních dojmů, tak oko detailisty potěší dokonalé barevné sladění všech doplňků, tedy grafiky vidlice, ráfků, sedla, ale i sedlovky, představce či gripů. Pokud by na někoho bylo příliš červené, může zvolit druhou nabízenou barevnou variantu, která je díky kombinaci černé, šedé a bílé o poznání decentnější.
Rám: SE 7005 DB
Vidlice: Suntour XCR RL 100 mm
Kliky: Shimano FCM 430 22-32-44
Brzdy: Tektro Draco Disc 160 mm
Řazení: Shimano Acera SL Rapidfire (9)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Alivio
Kazeta: Shimano 11-32
Náboje: Sram 306
Ráfky: Jalco X320
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1
Řídítka: Ghost Low Rizer 660 mm
Představec: Ghost Light
Sedlovka: Ghost Light
Sedlo: Ghost VL 1695
Hmotnost: 13,5 kg (vel. 48)
Kola Scott patří rozhodně mezi ta velmi zajímavá. Už pro to, že v začátcích bikingu u nás se řadila mezi absolutní špičku nabízenou v…
Model Tsunami je v kolekci domácí značky Rock Machine stálicí, ovšem celoodpružený devětadvacetipalcový model je novinkou, a to hodně…