Výhody čistě zimních treter jsou neoddiskutovatelné, ve srovnání s klasickými návleky zde uživatel může počítat nejen s podstatně lepší termoizolací a ochranou proti promočení, ale rovněž s nesrovnatelně delší životností. Ta většinou odpovídá standardním tretrám, takže oproti návlekům, jež mnozí rozdrbou za sezónu, je to v dlouhodobém kontextu rozhodně rozumná investice. Nehledě na mnohem vyšší uživatelský komfort týkající se nejen samotného faktoru „nohy v teple“, ale i obouvání. Odpadá totiž ono ne právě oblíbené natahování návleků přes obuv, které může být pro návlek v případě zbrklosti při oblékání mnohdy podobně destrukční jako samotná chůze.
My jsme otestovali zimní tretry od italské značky Gaerne, konkrétně bikový model nazvaný G.Artix. Ten spoléhá na maximálně kompaktní design, kdy je veškeré stahování překryto, a celistvost tvaru nikde nenarušuje například stahovací kolečko či jiný mechanismus, jenž by si doslova koledoval o ukopnutí. Jízda na sněhu a ledu s sebou přece jen přináší podstatně více pádů, a používaný materiál by proto měl být logicky co nejodolnější. V tomto ohledu u Gaerne evidentně přesně vědí, co dělají, a testované tretry bychom označili za skutečně maximálně praktické.
Spojení velmi tuhé podešve a odolného svršku se promítne nejen do optimálního záběru, ale i nadstandardní životnosti. Kombinace klasické a syntetické kůže, anatomické vytvarování a v neposlední řadě vysoký střih se společně s vnitřním zateplením zasloužily o skutečně komfortní pocit. Izolační vrstva je navíc taková, že ani při několik hodin trvající jízdě v teplotách okolo bodu mrazu nebude mít biker prokřehlé nohy. Současně zaslouží pochvalu vynikající odolnost proti promočení, jež je podpořena celoplošným překrytím stahování. Nemůže chybět zpevněná pata, na níž nalezneme reflexní prvky, nebo přetažení gumy z podrážky přes špičku, kde zabraňuje nežádoucímu okopání. Samotná podrážka pak vsadila na klasickou koncepci se vzorkem tvořeným měkčeným plastem. Jeho odolnost je tudíž nadstandardní, přitom pružnost kontaktní plochy zajišťuje velmi jistou chůzi i po kluzkém povrchu. Snad pouze bláto či rozbředlý sníh nebudou pro vzorek úplně přátelským prostředím, ale zde pomůže dodatečné našroubování čepů do špičky podešve. Rozumně je v této spojitosti vyřešen prostor v okolí zarážky pedálu, kde je dostatek místa pro vytlačení bláta nabaleného při chůzi.
Maximálně nám vyhovoval systém stahování Quick Lace, totožný jako u některých bot pro běžecké lyžování. Odolná tkanička je zde vybavena plastovým jezdcem s aretací, takže stačí stáhnout a jezdec posunout co nejníže k jazyku. Utažení je velmi jisté a následné povolení je otázkou okamžiku, a to i při úplně zkřehlých prstech. Usazení na noze je zcela bezproblémové a vyhovovala nám také vhodně anatomicky vytvarovaná vnitřní stélka. Pouze o něco špičatější přední část boty nemusí být univerzální úplně pro každého, a máte-li širší plošší chodidlo, bude dost možná třeba si obuv trochu více vyšlápnout. Jinak míra zateplení patří mezi zimními tretrami k lepšímu průměru, a nepatříte-li mezi vyložené zmrzlíky, budete schopni s těmito tretrami podnikat delší bikové vyjížďky i při teplotách výrazně pod nulou. Vnitřní izolace s více než dostatečnou fleecovou vrstvou je totiž přítomna v celé botě, tedy včetně podešve.
Cena treter Gaerne G.Artix je 4990 korun a v nabídce jsou tytéž tretry i v silniční verzi.
(kad)
Zima se pomalu blíží a v našem šatníku se opět dostávají do popředí membránové materiály, ať už u bund, kalhot či doplňků. Pokud však…
Značka HQBC se velmi rychle zabydlela na cyklistickém trhu a její produkty si rozhodně nemohou stěžovat na nezájem – zásluhu na tom má…