Včera se poprvé v pražských Letňanech otevřely brány nového veletrhu For Bikes. Vlastně veletrhu, pořadatel ho nazývá Festivalem cyklistiky a všeho co k ní patří. I když Cykloservis na něm nemá umístěn svůj stánek, neboť to nepokládáme za důležité, byli jsme se samozřejmě na festivalu podívat.
Upřímně řečeno, po zkušenostech po posledních jarních podobných akcích v Praze, kdy cyklistická expozice postupně odumírala, jsme očekávali i v tomto případě totální fiasko. A podle našeho názoru, to fiasko nebylo, i když nic bombastického jsme na akci neviděli. Musíte však brát v potaz to, že cela redakce je mírně zdeformována nejen každoroční návštěvou Eurobike ve Fridrifchshafenu, ale i třeba Sport Lifem v brně. Pravdou je, že i pražští návštěvníci, od kterých se nedá očekávat, že budou cestovat stovky kilometrů do Brna a zase zpátky na podzimní Sport Life, který je největší podobnou domácí akcí, mohli alespoň trošičku nahlédnout pod pokličku některých firem a prohlédnout si jejich produkty i jinde než v maloobchodě. Pokud je ovšem v maloobchodech vůbec mají.
Ale projděme si již výstavu. Cyklistická část zabírala celou jednu polovinu haly. V druhé části haly byla dráha pro elektrokola. A v jakési „předhale“ se nacházela dráha AGangu pro ty, kteří mají rádi na kole opravdu hodně adrenalinu. Už při vstupu do hlavní haly se vám do cesty postavil tradiční stánek Brettonu, což je dovozce Treka a Gary Fishera. Jeho stánek s množstvím kol, v nezměněné podobě, nás provází po výstavách již několik let. Vedle něj se představoval v také poměrně velkém stánku jeden z pražských maloobchodníků, kde byly k vidění například kola Cannondale. Opodál jste nemohli minout stánek s koly Marin. Cestou do útrob haly míjíte Duratec, kde byl k vidění i trenažér k nastavování správného posedu na kole. Já osobně si dovoluji o podobném experimentu pochybovat. Viděli jsme i stánek Shimana, ve kterém ovšem naleznete například sady součástek. V koutě zabral značnou část plochy Scott se svým tradičním kamionem. Pěkná a tradičně velká, neošizená expozice. Překvapením byl stánek CK Trip, ve kterém vystavoval Kerda svá Colnaga. Bylo k vidění 5 celých kol a tři rámy. Skromné, ale pěkné. Nechyběl ani Remerx, výrobce ráfků, který se neustále snaží inovovat své výrobky. V druhé polovině ukázal Progresscycle kola Giant a za zády měl Amuleta. Vedle, na velké ploše, byla k vidění nová značka na našem trhu - Commencal. Ale spíše než kola nás upoutali uši jednoho z lidí ve stánku, ve kterých bylo vetknuto tolik železa, až jsme nechtěli věřit. Je neuvěřitelné vidět, jak velký železný kruh se vejde do ušního lalůčku. Ale rozhodně musím potvrdit, že podobná image ke kolům, kolem kterých se motal, patří. Při putování halou jsme narazili také na Cube a tradičního vystavovatele na všech podobných akcích Luboše Loma se svým Bianchi a Brikem. Oko znalce rozhodně potěší krásná italská značka. Zmínit se je potřeba také o velké a také tradiční expozici Cyklo Švec s vidlicemi Fox, součástkami Deda a jinými lahůdkami. A opravdu jen telegraficky bychom ještě vyjmenovali Vellu, Shocart, Cyclestar se svými elektrokoly, Scheina s oblečením, 4EVER, BMC a R&B lahve. Bylo tam i několik dalších stánků, ale vesměs se jednalo o cyklistické propagace regionálních oblastí. A nesmíme zapomenout ani velký stánek Kola pro život.
Tolik tedy o tom, co ještě můžete vy vidět. Do neděle. Za 80 Kč, což činí plné vstupné, toho není až tak málo. A samozřejmě můžete navštívit i vedlejší halu a mrknout se na golfové vybavení. Pomalu už se připravovat na to, že jednou nesešlápnete pedál kola budete se chodit procházet po greenu.
Otázkou také je, jak se situace s výstavami bude vyvíjet dál. Podobně, jako je konkurenční prostředí třeba mezi prodejci jednotlivých značek kol, stejná situace je mezi veletržními správami, které pořádají výstavy pro stejné komodity.V posledních několika letech jsme si zvykli, že tu je pouze podzimní Brno se svým Sport Lifem. Ten postupně zlikvidoval i ty poslední zbytky cyklistiky na jarním pražském Sport Prague. A najednou se objevila výstava, kde toho zase tak málo nebylo k vidění. I když samozřejmě, s Brnem se srovnávat nedá. Možná zatím, možná ne. Nikdo neví, jak se bude situace vyvíjet. V každém případě tento první ročník For Bikes mohl nasadit brouka do hlavy mnoha obchodníkům. Nebo alespoň mohl v jejich myšlenkách vyvolat zmatek. Protože, jak jsem již napsal, žádné bomba to nebyla, ale zas tak špatné také ne. Pokud bych já, osobně, měl dát palec nahoru nebo dolů, tak ho nechám vodorovně. Současná, finančně pochmurná doba, rozhodně nenahrává tomu, aby obchodníci měli poměrně značné částky na účast na dvou výstavách v roce. Ale jedno je jasné. Pravděpodobně nastane velká bitka o vystavovatele. A právě ti na tom mohou v budoucnu vydělat. Protože když obchodníci bojují, tak se bojuje především cenou.
Ale pravda je jediná. Čím více podobných výstav, tím lépe pro propagaci tak nádherného sportu, jakým rozhodně cyklistika je.
Poznámka redakce:
Odbornou část z výstavy naleznete v tištěném Cykloservisu č. 6
Autor článku buď vystavoval nebo alespoň navštívil všechny domácí cyklistické výstavy i cyklistické výstavy Eurobike ve Fridrichshafen od roku 1989.
(Kany)
V těchto dnech probíhá největší veletrh kol a příslušenství Eurobike v německém Friedrichshafenu. A žádné drama se nekoná. Žádné převratné…
Gary Fisher má rád ženy. A nejlépe pomalované. Gary také není žádný suchar. Mnozí z podstatně mladších ročníků by mu mohli závidět jeho…