Když se letos americká značka Felt stala součástí korporace Rossignol Group, vyvolalo to řadu otázek ohledně jejího vývoje a identity. Jenže Rossignol všechny značky pod svými křídly podporuje v jejich rozvoji, a nejinak je tomu i u Feltu, takže jsme začátkem října mohli být během prezentace novinek u italského jezera Garda svědky toho, že technicky Felt rozhodně nezahálí.
Redaktor Cykloservisu Jirka v akci při testování v kopcích nad Lago di Garda
V luxusním prostředí sportovního areálu v kopcích nad jezerem prezentaci zahájilo akční video zahrnující snad všechny sporty, pro něž Rossignol Group dodává vybavení, a společným jmenovatelem byl výkon a především zábava a radost z pohybu. Tím se řídí i Felt, jenž byl původně výrobcem triatlonových rámů, a dnes kromě sjezdových speciálů nabízí snad všechny kategorie jízdních kol. Italská prezentace se ale týkala především tří zásadních novinek, tedy hardtailu Doctrine, jenž nahrazuje letošní Nine, XC a maratonské celoodpružené rakety Edict a pak trailbiku Decree. Tahle tři kola jsme měli možnost jezdit po dva dny na vytyčených okruzích i během výletu s vývozem na hřeben a že to díky slunečnému počasí, dokonalé kulise hor a jezera i celkem slušným technickým pasážím na některých úsecích bylo opravdu výživné ježdění.
Doktrína výkonnosti
Vývoj XC tratí jde neúprosně směrem k techničtějšímu provedení a špičkové vybavení může rozhodovat o vteřinách. Doctrine je striktně závodním kolem, jehož rám nese řadu originálních prvků, ale také se podařilo snížit o 60 gramů hmotnost a navýšit o 12 % tuhost proti předchůdci Nine. Už žádné trubky do oblouku, ale přímé linky a ostřeji řezané tvary horní trubky i sedlových vzpěr. Mimochodem i když jsou u Feltu zastánci závitových středových pouzder, zde je typ BB PF 92, protože je širší a karbonová vlákna přecházející ze spodní trubky směrem na řetězové vzpěry nemají tak ostrý lom, a tato partie je tedy tužší. Masivní karbonové patky na boostový náboj pak zaručují dostatečnou odolnost a díky Flat Mount úchytu zadní brzdy přes speciální adaptér je zajištěna větší tuhost i zde a navíc imunita vůči možnému poškození závitů v rámu. Další detail jsou třeba speciální koncovky vstupů bovdenů a hadice do rámu, které jsou těsněné, takže žádné díry pro maximální průnik vody při mytí. Rám klade i důraz na dostatečnou světlost pláště v zadní stavbě kvůli blátu. A to podstatné pro závodní XC? Geometrie s o dva stupně položenějším 69,5° hlavovým úhlem, řetězovými vzpěrami délky 430 mm, tedy zkrácení o 10 mm, a prodlouženým předním trojúhelníkem, kde obratnost navyšuje kratší představec. Vše pro lepší ovládání ve sjezdech, hbitější manévry a přitom díky strmější sedlové trubce s posazením jezdce trochu víc dopředu i vynikajícími stoupacími schopnostmi. Tohle by mělo být společné pro celkem šestici modelů, lišících se vybavením a úrovní karbonu použitého u rámu.
Abychom jen doplnili kategorii hardtailů, u hliníkových modelů bude společný název Dispatch 9 pro kola vycházející geometrií částečně z Doctrine a tato kategorie bude sahat od středních až do nejnižších cenových pater. Pro vyznavače středního průměru, tedy 27,5 palce, budou modely Dispatch 7, opět v široké nabídce variant. Pro zábavu a tvrdší ježdění pak jsou určeny modely Surplus s pluskovými koly a více trailovou geometrií.
Edict - to chceš!
Když jsme s ostatními novináři probírali, které z trojice testovaných kol bychom si asi zvolili, vyhrál to devětadvacítkový celokarbonový XC full Edict. Tahle ultimátní zbraň se může rovnat s legendami světových XC tratí, protože její výkon směrem nahoru je neuvěřitelný, a ve sjezdech pak i na trati určené o dvě řady vyšším hodnotám odpružení předvádí dokonalý koncert. Tady se podařilo hmotnost rámu snížit o 450 gramů a navýšit tuhost o 15 % oproti předchůdci. Rám má vnitřní vedení bovdenů, počítá s jediným převodníkem nebo teleskopickou sedlovkou a nese závitové středové pouzdro. To zde může být díky oddělení zadní stavby čepem, takže není třeba zde nahánět tuhost za každou cenu, zvítězila praktičnost.
I když je Felt známý odpružením Equilink s virtuálem a spojovacím táhlem obou ramen, tady je to kvůli 100mm zdvihu zbytečné, a navíc zde není pro táhlo prostor. Odpružení FAST sází na jediný čep na úrovni převodníku a pružnost karbonu bez čepu u zadní boostové osy. To nejdůležitější je v „předpružení“ horních ramen zadní kyvky, která při nezatíženém rámu tlačí směrem do zdvihu, při zanoření na 30% SAG mají neutrální pnutí a v maximálním zdvihu už mají snahu se roztahovat, tedy působit proti zdvihu. Díky tomu je zadní stavba extrémně citlivá na malé rázy a přitom má křivka odpružení vynikající progresivitu. Citlivost se podařilo navýšit i díky použití ložisek do metrického tlumiče a přední vidlice se 120mm zdvihem umožní zvládat i náročnější pasáže. Tomu nahrává i geometrie, kdy mají řetězové vzpěry délku 436 mm, hlavový úhel je 70 stupňů, tedy o 1,5 stupně položenější, horní trubka delší a opět je díky postavenější sedlové trubce jezdec více vpředu pro lepší stoupání. Pětice modelů bude jen na karbonovém rámu, protože dle zástupců značky v tomhle segmentu zákazníci prostě hliník už nechtějí.
Trailový vývoj
Devětadvacítkový model Virtue je v trojici provedení na karbonovém rámu a nabídne zdvihy 130 mm vzadu a 140 mm vpředu, přičemž ten sází na odpružení Equilink, ale nedoznal pro příští rok žádných změn.
To ale neplatí pro výrazně přepracovanou sedmadvacítku Decree, jenž je jakýmsi bikem pro všechno. Karbonový rám spoléhá na FAST odpružení dávající vzadu 140 mm zdvihu, přičemž technologie „předpružených“ horních ramen je stejná jako u modelu Edict. Čep vahadla na tlumič je proti starší verzi o deset mm níže, což je i díky Trunnion úchytu ložisek na boku tlumiče. Napojení horních vzpěr do karbonového vahadla pak otočnou vložkou Flip Chips umí položit nebo napřímit hlavový úhel o jeden stupeň. Samozřejmostí je boostová osa, sázka na jediný převodník, teleskopická sedlovka a vnitřní vedení bovdenů s těsněnými vstupy, mimochodem výměnnými pro kabely elektronického řazení.
Finální geometrii předcházelo několik testovacích prototypů jak v hliníkovém provedení, tak následně karbonovém. Nakonec se ukázal optimální hlavový úhel 66,5 stupně, sedlový 73 stupňů a řetězové vzpěry mají jen 428 mm, tedy obratná a ne nějak extrémně dlouhá geometrie. Dostupná bude pětice modelů, opět jen na karbonu.
Felt má ale řadu silničních kol v několika provedeních. ať už v karbonu či hliníku, s aero rámem nebo na klasice, triatlonových i cyklokrosových speciálů nebo cruisery, fatbiky i elektrokola. Záběr je prostě obrovský, zdá se, že s Rossignolem bude tempo vývoje ještě rychlejší, pro ještě větší zábavu na kole.
(už)
Platformové pedály se stávají čím dál populárnější mezi uživateli singltreků a absolventy různých škol jízdy, kde jim tenhle komponent…
Možnost otestování kola před nákupem bývá běžná záležitost. Mnohé maloobchody umožňují zákazníkovi kolo si pečlivě vyzkoušet nejen před…