S úplně novým ikstéerkem určeným pro sezonu 2011 se nadělalo hodně cavyků. Přestože jeho podobu známe už od zimy a na prototypech jsme se svezli někdy v únoru, tiskové embargo, které na celou nejvyšší MTB sadu Shimano uvalilo, bylo bohužel překážkou, že jsme se s našimi čtenáři nemohli o dojmy z novinky podělit dříve. Upřímně, o embargu, jeho významu i účinnosti si myslíme své, nicméně byla to především naše novinářská čest, která nedopustila, abychom informace o novém XTR publikovali ještě přes jeho vypršením. Velice smutné však je, že již v okamžiku, kdy zástupci Cykloservisu embargo v továrně Shimano podepisovali a upisovali se tak k mlčení, bylo již možné na internetu nalézt nejen některé informace o této nové sadě, ale dokonce i pár fotografií. Takže napříště ať pánové z vedení společnosti Shimano buďto vůbec nedopustí, aby jakákoli připravovaná novinka unikla dříve, nebo ať hned od představení novinářům veškeré informace uvolní. Jinak je totiž celé to divadlo s tiskovým embargem vyloženě směšné.
Ale teď už k samotné novince. Jak jistě všichni očekávají, bude spolupracovat s desetikolečkem a dvojicí převodníků. Takže nebude chybět směrový řetěz, svou koncepcí známý již z nejvyšších silničních sad a z nedávno představených inovovaných bikových sad Deore XT a SLX pro příští rok. Celý systém pohonu, pojmenovaný vznešeně Dyna-Sys, by měl podle slov zástupců značky „snížit tlak na řetěz při řazení a optimalizovat převod hnací síly a jeho celkovou stabilitu, to vše při minimalizaci ztráty sil při záběru a rovněž minimalizaci potřeby řazení.“ Díky takovým superlativům by se jeden skoro domníval, že už nebude ani potřeba šlapat, ovšem nové XTR by mělo být oproti svému předchůdci skutečně v mnoha parametrech lepší. Už jen váhový rozdíl 298 gramů je hodně zásadní, za více jak čtvrtkilogramovou váhovou redukci celé sady před konstruktéry uznale smekáme. Stejně tak sama teorie založená na úplné eliminaci nejmenšího převodníku a využití těch větších v kombinaci s většími pastorky zní skutečně logicky. Čím větší počet zubů, tím nejen menší celkové opotřebení, ale i lepší a především plynulejší přenos síly. Takže i když fráze použité v propagačních materiálech Shimana zní vyloženě „ z reklamy“ a ani se člověku nechce jim věnovat pozornost, kombinace dvou převodníků a desetikolečka má z hlediska kvality přenosu síly při záběru skutečně smysl. Celková životnost v náročných terénních podmínkách, k nimž patří bezesporu také bláto a voda, je ovšem další otázkou, na kterou odpoví až čas.Tvarování vnějších článků řetězu je údajně koncipované pro „shazování bahna“, což zní jako výrok ze sci-fi filmu. Každopádně směrový desítkový HG-X řetěz nebude kompatibilní s desítkovými silničními sadami.
Nelogickým krokem, či lépe řečeno krokem zpátky, je podle nás použití nejtěžšího převodu 42-11, nad čímž jsme se zamýšleli již u nových verzí sad Deore XT a SLX pro rok 2011. Zatímco u obou jmenovaných bude zatím nabízena dosavadní sada jako alternativa s převodníkem 44 zubů, nové ikstéerko je prezentováno především s variantou 42 zubů. A to je XTR prosím pěkně materiálem určeným pro čistě závodní, profesionální nasazení. V nabídce se však naštěstí skromně krčí dvojpřevodníková alternativa M985 s rozsahem 44-30 zubů, která by mohla být ve finále pro mnohé jezdce spásná, i když za cenu hodně velkého rozdílu mezi oběma převodníky.
Vyzkoušeli jsme i prototypy nového XTR, ještě bez finální povrchové úpravy. Tvarová inspirace konkurenčním Sramem XX je v případě pák podle nás celkem zřetelná.
Vyznavači tří převodníků nemusí zoufat, tato varianta bude existovat i v případě nové verze, ovšem pouze s jediným možným rozsahem 24-32-42 zubů. Fakt, že u trojpřevodníku nebude vůbec použit největší se 44 zuby, je podle nás absolutně nepochopitelný.
Po stránce designu nemáme k novému XTR připomínky, například kliky považujeme po této stránce za to vůbec nejzdařilejší, co bylo kdy ve světě horských kol vyrobeno. Dokonale kompaktní a přitom maximálně elegantní vzhled je ovšem vlastní především klikám, třeba řadicí a brzdové páčky se už tak kompaktně netváří. Nicméně uchycením na jedinou objímku a zároveň maximální redukcí materiálu a následně i hmotnosti si výrazně polepšily. Ovšem inspirace sadou Sram XX zde může být více než jasně patrná, což bude pravověrné zastánce shimana určitě trochu mrzet.
A jaké vychytávky si pro nás nové XTR připravilo? No třeba ventilační žebra zajišťující lepší chlazení brzdových destiček, ale vezměme si jednotlivé komponenty pěkně popořadě.
Opticky se nejméně změn odehrálo v případě přehazovačky, využívající konstrukci Shadow. Nicméně i ta byla kompletně přepracována, odlehčena a využívá zcela zapouzdřenou horní kladku, nabízející vyšší životnost a především bezúdržbovost ložiska. Přesmykač má pozměněný tvar vodítka, lépe přístupné šroubky a výrobce má u něj pravděpodobně v úmyslu co nejvíce podpořit přímou montáž do závitu v sedlové trubce rámu, tedy bez klasické objímky. Jak se toto řešení ujme, se uvidí v budoucnu, hlavní překážkou mu ale bude stále se zvyšující počet alternativ kombinací převodníků, takže Shimano je v tomto případě vlastně samo proti sobě. Při zachování dosavadního nejvíce používaného standardu 24-32-44 by bylo všeobecné rozšíření přesmykače s přímou montáží daleko snazší.
Samotné řadicí páčky Rapidfire zachovávají všechny dosavadní standardy, včetně odřazování 2-way release, k nim by měla přibýt ještě o něco rychlejší a preciznější funkce a pocitově výraznější indexace. Tvarově páčky nabídnou lepší ergonomii, doplněnou o protiskluzové důlky na povrchu, v místě doteku prstů. Z praktického hlediska se ale v těchto důlcích bude spíše držet špína, než aby byly něčím přínosné. V případě levé páčky bude možné jednoduše upravit její funkci pro kombinaci s dvojicí či trojicí převodníků. Montáž zjednodušuje konstrukce I-Spec sdružující řazení a brzdové páky na jedinou objímku, čímž se zvětšuje prostor na řídítkách a snižuje hmotnost, i když o zanedbatelných deset gramů.
Novákazeta s deseti pastorky se pro co nejvyšší tuhost skládá ze tří samostatných dílů s duralovými unašeči. Hmotnost zde snižuje pět titanových pastorků. Kazeta bude zatím nabízena s rozsahy 11-34 a 11-36 zubů, varianta 11-32 má na trh přijít později.
Brzdové pákyse Servo-Wave mechanismem by měly poskytnout o deset procent vyšší výkon ve srovnání s předchůdcem. Nabízejí jednodušší odvzdušnění pomocí originální plastové nádržky, dále lepší oporu pro prsty a již zmiňované protiskluzové důlky, shodné s řadicími páčkami, určené pro ulpívání nečistot.
Brzdové třmeny s plně keramickými pístky velkého průměru údajně nabídnou o čtvrtinu vyšší výkon.Využívají i nadále kompaktní jednodílné tělo, doplněné o jednosměrný průtok minerálního oleje, což zajišťuje dokonalé odvzdušnění. Tím nejzásadnějším je zde technologie s názvem „Ice Tec“ starající se o maximální odvod tepla. Ta kombinuje speciální kotouč a destičky, s jejichž pomocí lze údajně snížit celkové zahřívání při brzdění o celých sto stupňů Celsia. Brzdový kotouč tvoří tři vrstvy, kdy je mezi krajními pláty z nerezové oceli použita středová vrstva z duralu. K tomu jsou brzdové destičky vybaveny sice ohyzdnými, ale asi opravdu funkčními externími hliníkovými ventilačními žebry, připomínajícími miniaturní radiátory.Ovšem ruku na srdce, komu pro klasické závodní cross-country nestačila účinnost dosavadních brzd XTR? Lepší odvzdušnění je jasnou výhodou, třeba ale životnost kotoučů s kombinovanou brzdnou plochou je velkou otázkou. Takové serepetičky, jako jsou „radiátory“ na brzdových destičkách, by se podle nás vyplatilo řešit u freeridových nebo sjezdových sad, ne u toho nejlehčího vybavení pro čistě závodní XC.
Řez novým brzdovým třmenem. Ten je vedle jednodílného provedení charakteristický především jednosměrným prouděním kapaliny, umožňujícím dokonalejší a jednodušší odvzdušnění celého systému.
Mezi dalšími novinkami s logem XTR najdeme třeba také SPD pedály, které nabídnou při nižší hmotnosti (310 gramů / pár) podstatně zvětšenou kontaktní plochu s podrážkou tretry a zároveň lepší odolnost proti zanášení blátem, což je zajištěno více otevřeným prostorem kolem osy. Úplnou novinku pak představují pedály PD-M985, které využijí například all-mountain jezdci. Pedály kombinují klasickou duralovou klec s oboustranným nášlapným mechanismem totožným s běžným XTR provedením.
Inovace se dotkla také nábojů i kompletních zapletených kol XTR. Nabídka se zaměřila na širší využití E-Thru systému, vpředu s 15mm osou a vzadu s 12mm osou (WH-M988). U modelu WH-M985 pak došlo ke kombinaci 14mm duralové osy s upínákem a 15mm E-Thru osy. U obou modelů je použit bezdušový skandiový ráfek maximálně redukující obvodovou hmotnost.
Nové Shimano XTR by se mělo na trhu objevit ve verzi 2x10 již letos v srpnu, varianta 3x10 přijde asi o měsíc až dva později. Shrneme-li stručně naše dojmy, tak značná váhová úspora je asi tím nejdůležitějším. Na druhou stranu ale zůstává řada otázek o vhodnosti toho či onoho řešení, na něž ovšem odpoví až dlouhodobější praxe. Nechme se tedy překvapit, jak obstojí poslední generace čistě závodní bikové sady v bahenních podmínkách a při dlouhodobém tvrdém zatížení.
Jan Kadečka
Brzdová destička s chladicím „radiátorem“. Ještě štěstí, že Shimano nevyrábí cyklistické přilby, konstruktéři by dost možná podobnou blbinu brzy nacpali i k jejich čelním ventilačním otvorům…
Odpružená Alma, tak by se dal krátce charakterizovat karbonový závodní rám Oiz z dílny španělské značky Orbea. Pětaosmdesát milimetrů…
Kola Ghost se během pár let zabydlela na našem trhu. Společnost mojekolo.cz, která u nás zajišťuje jejich prodej, otevřela v pátek 8.…