V roce 1959 Leopoldo Tartarini ještě netušil, že bude jeho zatím vznikající značka Italjet jednou vyrábět elektrokola, protože on byl vášnivým motorkářem. Dva roky předtím totiž ujel jako tovární jezdec na svém Ducati 175 šedesát tisíc kilometrů na cestě kolem světa. Tartarini vyráběl jak mopedy, tak silné motocykly, ale poslední z nich, Grifone, nakonec stejně neunikl krachu firmy v roce 2002. V roce 2005 ovšem značku opět postavil na nohy syn jejího zakladatele, Massimo Tartarini a dnes nabízí především stylová elektrokola.
Ta hrdě vycházejí z koncepce historických motocyklů a mísí se v nich jak výrazné retro, tak moderní technologie, bez kterých si elektrokola nelze představit. Model Ascot je v několika variantách, ať už s předním nábojovým motorem 8FUN a hladšími plášti, nebo jako verze Adventure na širokých hrubých „balónech“ se středovým motorem Bafang. Tenhle kousek svým středovým motorem možná nevypadá tak elegantně jako verze s nábojovým pohonem, ale zajímavé je, že Italové až na výjimku Bulldozer nevytvářejí silné kousky vyžadující registrační značku, nýbrž v řadě Ascot jen legislativě odpovídající modely s 250W motorem a rychlostí do 25 km/h.
Ascot má hydroformingem tvarovaný hliníkový rám s paralelogramovou vidlicí vlastní konstrukce a na minimální hmotnost se zde díky na oko masivním šroubům a matkám příliš nehraje. Ačkoliv mají elektrokola řetěz, pro případné nasazení řemenu má rám přípravu plochou dělenou zadní patkou, kterou lze po vyjmutí šroubů jednoduše roztáhnout a řemen provléknout.
Styl je zde na prvním místě, takže třeba pružiny vidlice mají ozdobné matice a 15W halogenová přední lampa má do těch cyklistických hodně daleko. Vpředu nechybí dvojice hydraulických kotoučovek Tektro, přičemž vzadu je pouze jedna. Stylová řídítka, kožené gripy s hliníkovými objímkami nebo třeba hodinky integrované do víčka představce. Vše dokonale zpracované, stejně jako ručně šitá rámová brašna, která ukrývá 13Ah li-ion baterii. Zatímco brašna je ručně šitá v Itálii, sedlo je anglická legenda Brooks, tady se prostě nešetřilo. Vzadu pak řadí variátorový náboj NuVinci a lahůdkou jsou broušené hliníkové blatníky, pod kterými jsou čtyřpalcové pláště Vee Rubber o průměru 24 palců. Veškerá kabeláž je co nejvíce ukryta do rámu nebo krytu, jenž je pevnou součástí sedlové trubky.
Hmotnost výrobce bohužel neuvádí, ale určitě to nebude jen dvacet kilogramů, a také cena nebude jen pár desítek tisíc, ale něco přes sto dvacet tisíc korun. Stylovka to ale je, i za ty peníze.
(už)
Největší testcentrum elektrokol Rock Machine v ČR 1. 6. 2017 zahájilo provoz testcentrum elektrokol Rock Machine v Hotelu Duo, Horní Bečva,…
Dostat někdy ženu na vyjížďku může znamenat po návratu tichou domácnost, protože ne vždy má dvojice stejnou výkonnost a představy o délce…