Pryč jsou doby, kdy jste laborovali, jaké náboje zvolit, který ráfek bude nejlepší a jaké dráty nejdéle vydrží. Kompletní zapletená kola se hlavně na silnici stala trendem posledních let. My jsme do testu vybrali dvě novinky, a sice prestižní typ firmy Mavic, provedení Ksyrium ES a proti němu jsme postavili nevšední konstrukci kol FSA RD-600.
Tato nejlepší ksyria jsou jakýmsi připomenutím legendárního superlehkého modelu Helium, proto také ta červená barva nábojů a jednoho paprsku. Má-li se to říci zjednodušeně, berou si tato kola osvědčenou techniku typu Ksyrium, obohacenou o to nejlehčí z helií. Na vývoji kol spolupracoval Mavic s profi týmem Lampre-Caffita a na letošní Tour se kola Ksyrium ES objevila u týmů Lampre, Cofidis a Telecom.
Ráfky připomínají známý model Ksyrium SSC SL. Odlehčené plochy mezi jednotlivými dráty zde ale nemají ofrézovanou černou anodizaci. Přední kolo má 18 a zadní 20 plochých drátů ze speciální lehké slitiny označené Zicral, materiál drátů je tedy shodný jako u typu SSC a SSC SL. Duralové jsou i niple šroubované přímo do stěny ráfku. Náboje jsou samozřejmě konstruovány pro přímé uchycení drátů. Zadní náboj má vysokou pravou přírubu s radiálně vedenými dráty. Nalevo je použita konstrukce, s níž už před řadou let přišel Pullstar, tedy hvězdice s od sebe taženými dvakrát kříženými dráty. Přední náboj kombinuje duralové příruby s karbonovým pláštěm. Nevšedním prvkem je zcela otevřený pohled na uchycení drátů, tedy bez jakékoliv prachovky. Je to velice efektní, ale při čištění bude muset přijít ke slovu štěteček či zubní kartáček. Přední osa je duralová, zadní kombinuje dural s titanem. Titanový je i plášť ořechu a táhlo rychloupínáků. Hmotnost předního kola v plášťovém provedení je 650, zadního pak 805 gramů. Dohromady tedy 1455 gramů. Cena kol je 26 900 korun. Vybírat je samozřejmě možné provedení s ořechem pro Shimano či Campagnolo kazetu.
Dominantním prvkem těchto kol je trojitá příruba použitá na předním i zadním náboji. Třicet milimetrů vysoké ráfky s profilem do V s označením FSA Baracchi jsou zapleteny pomocí specielně aerodynamicky zeslabovaných nerezových drátů se středovým průřezem 1,3x2,1 mm. Ale zpět k nábojům. Středová příruba o výšce 11 cm byla použita z důvodu navýšení tuhosti kol a dráty z ní vedoucí jsou jako jediné křížené. Všechny ostatní dráty, vepředu i na zadním kole, jsou napleteny přímo. Středová příruba má vpředu trojitou hvězdici, vzadu je příruba tvarována do kříže, samozřejmě v závislosti na počtu drátů. Ve středních přírubách jsou dráty umístěny párově, vždy na jednom z ramen. Hvězdice středové příruby je u obou kol doplněna vnější obručí, která jednak zajišťuje lepší rozložení sil, jednak zlepšuje aerodynamiku, a navíc vypadá efektně. Přední středová příruba je umístěna logicky doprostřed náboje, vzadu je více vpravo, tedy v ose kola. Vpředu je celkem použito pouhých osmnáct drátů, vzadu pak čtyřiadvacet. Dráty uchycené v krajových přírubách jsou přímé, bez ohybu u hlavičky. Niple jsou zcela schované, neboť jsou uchyceny do vnitřní stěny ráfků. Asi jedinou věcí, kterou bychom kolům po konstrukční stránce vyčetli, jsou rychloupínáky. Sice se s nimi výborně manipuluje, nicméně jejich hmotnost by mohla být nižší. Z nepochopitelného důvodu jsou například středy matic upínáků ocelové. Naopak gramaření proběhlo u ořechu, jehož plášť je duralový. Stejně jako u kol Ksyrium jsou i zde použita vysoce kvalitní průmyslová ložiska, u zadního náboje kvůli co nejvyšší životnosti dokonce čtyři. Hmotnost kol FSA RD-600 je 1580 gramů a cena se vyšplhala na 24 990 korun.
Jelikož je cenový rozdíl mezi oběma testovanými typy pouhé dva tisíce korun, můžeme si je bez problémů dovolit postavit proti sobě. Model Ksyrium již prošel redakčním testem snad ve všech svých podobách, takže máme z čeho vycházet. Luxusní provedení ES nabízí skvělou tuhost a nízkou hmotnost. Doménou těchto kol je výborná akcelerace, ve spurtu i v kopcích předvedou to nejlepší, co umí. Oproti tomu typ FSA RD-600 vyniká o něco lepší setrvačností, danou, byť se to může zprvu jevit jako nedostatek, především lehce vyšší obvodovou hmotností. Na rovinatějších tratích se také projeví lepší aerodynamika kol FSA, daná zejména vyšším ráfkem s aerodynamickým průřezem. Na rovinách, navíc doprovázených třeba protivětrem, Ksyrium ES na RD-600 lehce ztrácí. Karty se ale obrací v táhlých kopcích a při nutnosti náhlé akcelerace, tedy ve spurtu. Ačkoliv je tuhost kol FSA také velice dobrá, Mavic zde vede. A to i kvůli nižší hmotnosti, která se při pohledu na váhu může zdát jako zanedbatelná. Kola FSA jsou zkrátka stavěna pro jízdu především rovinatější krajinou, k udržování vysokých rychlostních průměrů. Pokud s nimi kolo z jakéhokoliv důvodu zpomalí, opětovná akcelerace je sice dobrá, ale na soupeře trochu ztrácí. Ksyrium ES si zase libuje ve stále se měnícím tempu a terénu, tedy v kopcích. Na časovku bychom je ale rozhodně nenasazovali. Aerodynamika výpletu je sice dobrá, ráfek ale dělá své. Rozdíl je u obou modelů v komfortu, ale opět ne markantní. Středová příruba spojená s vyšším ráfkem nedovoluje kolům FSA skoro vůbec pracovat a přenos rázů z vozovky na jezdce je téměř stoprocentní. Ale nijak úžasný komfort nelze očekávat ani od ksýrií. Sice mají nižší ráfek a klasicky, do bočních přírub, umístěné dráty, ale právě konstrukce mohutných drátů také nemůže nijak výrazně tlumit otřesy. Přesto nabízí Mavic při jízdě po nekvalitním povrchu více komfortu než FSA. Reakce na boční vítr je u obou typů bez připomínek. Logicky by sice měla být kola FSA náchylnější na boční poryvy, rozdíl ve výšce ráfku je ale z tohoto pohledu zanedbatelný, a nic takového tak test v praxi nepotvrdil.
Honza
Na oslavu vítězství na Olympiádě v Aténách připravili lidé ze SRAMu jednu lahůdku pro fajnšmekry. Přehazovačku z nejlepší…
Informujeme vás o skvělých cenách! Pokud si chcete koupit cyklistický rám, běžte se podívat do prodejny Roberta Štěrby, kde mají 50%…