Cyklopočítače patří nesmazatelně k našim cyklistickým životům. A patří k nim již několik let značka Bryton. A samozřejmě i ta se neustále vyvíjí a zlepšuje.
Do redakčního testu nám byl zapůjčen model Rider S810, který v době testování ještě nebyl v prodeji. A byl jsem mile překvapen. Především skvělou výdrží baterie až 50 hodin. O tom by se nám mohlo ještě před pár lety, když mnozí vlastníci podobných hraček uvažovali, jestli mu vydrží na jedno nabití computer na řídítkách pracovat jeden dlouhý trénink nebo vyjížďku. S810 inteligentně odhaduje zbývající dobu nabití baterie a dokáže tak sám optimalizovat spotřebu baterie.
Dalším velkým zlepšením je 3,5“ displej na kterém vidíte všechny nastavené údaje velmi ostré a kontrastní za všech světelných podmínek. Čitelnost displeje, což je pro uživatele zásadní parametr, je tedy velmi kvalitní.
Výborná je funkce Climb Challenge 2.0, kterou ocení nejen milovníci kopců, ale i jejich nepřátelé. Protože přehled o tom, kde se v kopci pohybujete budou mít všichni. Tedy i ti, kteří se zoufale dívají k vrcholku stoupání již od prvních metrů. V reálném čase máte pomoci této funkce přehled o tom, kde se v kopci pohybujete bez nutnosti mít přednastavenou trasu. Průběžně v každém okamžiku můžete sledovat data o pohybu. Všechna data se vám po skončení jízdy uloží do aplikace Bryton Active a tak si budete doma, v klidu, analyzovat své utrpení, které jste při jízdě do kopce museli snášet.
Pro většinu cyklistů je zásadní mít v podobném přístroji kvalitní navigaci a mapy. Bryton má v sobě přeinstalované mapy, které si můžete prostřednictvím jeho stránek rozšířit o regiony, které potřebujete. Není totiž třeba plýtvat datovým prostorem pro mapy, kde v životě na kole nepojedete.
To jsou tedy zásadní záležitosti, které mě upoutali po bližším seznámením s přístrojem a které rozhodně stojí za to vypíchnout.
Navigace a trénink
Každý podobný cyklocomputer, který chce být považován za „dospělý“ přístroj, musí umět především dobře navigovat a umět také pracovat s tréninkovými funkcemi.
Navigace znamená především rychlé spojení přístroje se satelity. A to umí tento Bryton spolehlivě a velmi rychle. Zažil jsem již přístroje, kde jsem se musel po zapnutí opravdu načekat, než si ty věcičky mezi sebou začali povídat a ujasňovat si, kde se nacházím.
Nelze samozřejmě očekávat nic jiného, než že navigace je kvalitní a nabídka funkcí je velmi pestrá. O kvalitním displeji jsem se zmínil a to také pro navigaci znamená kvalitní zobrazení mapy. Celkem zásadní záležitost. Ale že můžete do této 810 zadat cíl vaší cesty hlasem už tak obvyklé není. Musíte být ovšem připojeni k aplikaci Bryton Active. Ale aplikaci si samozřejmě stáhnete hned, když si přinesete přístroj domů. Protože bez ní nemá cenu si jí pořizovat. Ale ta je zdarma a tak to je to nejmenší, co můžete pro svého nového elektronického miláčka udělat. A jakmile se vám vyhledávaný cíl objeví na displeji, stačí ho označit a jet. Jednoduché až primitivní. Všechny dobré věci jsou jednoduché.
Samozřejmostí je otočit trasu do výchozího bodu. Někdy bývý dobré se dokázat vrátit na místo, odkud jste vyjeli. Třeba k autu. Trasování podle mapy je velmi rychlé a názorné. Můžete si předem připravit do trasy své body zájmu. Computer vám ukáže, jak daleko do takového bodu to ještě máte. Lze si také naimportovat trasy od třetích stran prostřednictvím souborů gpx. Mnozí cyklisté této možnosti využívají celkem masivně. Navigační funkce jsou v Brytonu S810 velmi bohaté a nemá cenu je všechny vyjmenovávat.
Ti, kteří se pouze na kole neprojíždějí, ale chtějí zvyšovat svou výkonnost, ať už kvůli profesionálním závodům nebo třeba jen aby porazili kamaráda na cyklomaratonu, mají možnost vybrat si ze dvou způsobů vytváření tréninku. První možnost je naplánovat si trénink pomoci aplikace Bryton Active. Můžete si připravit intervalový trénink, jaký potřebujete. A také si můžete naplánovat tréninky na delší období. Můžete si kopírovat již své předešlé tréninky do novějšího plánu.
Druhým způsobem je stáhnout si tréninky z platform třetích stran. Třeba na webu TrainingPeaks. Tam si vyberete potřebné tréninky a zařadíte si je do kalendáře. Záleží již na vás, jakou formu přípravy si zvolíte.
Jestliže se rozhodnete být vrchařem a máte v plánu někdy vyjet na vrcholek těžkého stoupání rychleji než Pogačar, využijete jistě vrchařskou výzvu. Když se blížíte ke stoupání, přepne se Rider na stránku Climb Section, která poskytuje přehled stoupání na trase. Obrazovka Climb Challenge obsahuje také grafický přehled s více stoupání, živými barvami segmentů stoupání, vzdáleností, nadmořskou výškou a stoupáním a počátečními a koncovými body, což poskytuje snadný přístup a přehledné informace o jízdě. Climb Challenge obsahuje také grafický přehled živými barvami podle sklonu kopce, vzdáleností, nadmořskou výškou a počátečními a koncovými body, což poskytuje přehledné informace o jízdě. O kopci tedy budete vědět vše, a tak na vás už jen zbude ta těžká práce nohou.
Někdy nebývá na škodu, když o vás má rodina přehled kde se pohybujete. To zajistí Bryton také pomoci funkce Sledování trasy. Budete tak sdílet svou polohu v reálném čase. Manželka alespoň bude vědět, kdy už jste při návratu z vyjížďky poblíž domova a ona může dát smažit řízky.
K tomu, abyste si mohli zjišťovat kadenci, kterou šlapete nebo srdeční tep samozřejmě potřebujte přikoupit snímače. Bryton také nabízí dnes oblíbený radar. Ten lze samozřejmě také připojit.
Zbývá snad už je uvést, že přístroj si můžete připevnit pomoci přiloženého držáku na představec. Silničáři si jistě přikoupí držák Sport Mount, aby si Brytona umístili před řídítka.
To je tedy základní přehled toho, co S810 umí.
Já ho měl možnost testovat asi měsíc. Nemá smysl psát, že ta věcička fungovala bez problému. To by bylo smutné, kdyby byly problémy. Odezva na satelity byla okamžitá a přesnost více než dobrá. Samozřejmě je potřeba před používáním přístroj nastavit, uložit svá data a případně pomoci Bryton testu zjistit některé zásadní údaje o organizmu. Bonusem je skutečně velmi kvalitní zobrazení údajů a mapy na displeji. Ocenil jsem, že přepínat mezi displeji lze buď dotykem, přejetím prstu po displeji, nebo tlačítkem. Někdy to bývá tlačítkem výhodnější a funkčnější. Každý si může vybrat. Důležité také je, že Bryton je uživatelsky velmi přívětivý, jednoduchá na obsluhu a pochopíte ho velmi rychle.
Samozřejmá je také vodotěsnost. Výrobce uvádí, že lze přístroj bez poškození ponořit do hloubky jeden metr až na 30 minut. Tak to jsem opravdu nezkoušel, ale značí to, že i jízda v silném dešti Brytonu nevadí. Ale přiznám se, že jsem v dešti lehce hysterický a svůj osobní cyklocomputer v silném dešti sundavám, vkládám do igeliťáčku a zasouvám do kapsy dresu.
O Bryton Rider S810 by šlo samozřejmě napsat ještě mnohé, ale nemá smysl „přepisovat návod“. Důležité je především zjištění, že to je opravdu kvalitní přístroj, se kterým si nejen dobře zatrénujete, neztratíte se, ale užijete si i spousty zábavy. Akorát vaše přítelkyně nebo manželka bude mít večer v lůžku po zábavě, protože vy jistě budete v klidu především potřebovat pečlivě prostudovat své tréninkové údaje a na nic jiného nebudete mít myšlenky. Ale bacha na to, abyste za čas nezjistili, že kvůli vyhodnocování tréninku vedle vás už nikdo neleží.
A zbývá už jen uvést cenu. Ta je také celkem ke kvalitě cyklocomputeru přívětivá. V různých obchodech samozřejmě budou lehké odchylky, které se s odstupem času od uvedení každého výrobku na trh zvětšují, ale pořídíte ho za cenu 7500 korun. Myslím, že to je dobrá cena.
(kany)
Název pohodlných gripů od značky WTB vypadá, jako by je vyrobili přímo pro české jezdce, jenže výrobce nic o spojitosti písmen CZ s naší…
T Toto dobíjecí světlo je navrženo pro působivou účinnost a výdrž. Dva světelné režimy pro optimální viditelnost i v těch nejnáročnějších…