logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Cyklocomputer Blackburn 6.0

Cyklocomputer Blackburn 6.0

 

Cyklocomputer Blackburn 6.0
 
Když v roce 1975 přestal být nadšený cyklista Jim Blackburn spokojený s cyklodoplňky, které byly v té době na trhu, nezbývalo mu nic jiného než založit svou firmu a pokusit se situaci na trhu vylepšit vlastními silami. Začal designovat brašny pro cykloturistiku a v dalších letech samozřejmě svůj sortiment rozšířil o světla, pumpičky, cyklotrenažery a další skvělé věcičky.
Nás ovšem z jeho nabídky nejvíce zaujal cyklocomputer Blackburn 6.0, který stojí v nabídce této značky nejvýše. Má množství funkcí a především v něm nechybí i dnes málo obvyklý altimetr, neboli výškoměr. Skvělý je také integrovaný sportester. Odpadá tak nutnost mít na řídítkách dva „budíky“.
Především je potřeba zmínit se o designu přístroje, který pochází ze stejného kolektivu autorů jako třeba přilba Giro Atmos, jež pořád patří mezi topmodely a kterou vozíval i Lance Armstrong.
Design je skutečně neotřelý a pro podobné přístroje nezvyklý. Jakoby zasahoval tak trochu do budoucnosti. Velký třířádkový displej doplňují čtyři tlačítka pro přepínání funkcí. Na displeji vidíme neustále aktuální rychlost, čas jízdy a hodnotu na nejspodnějším řádku si zvolíme sami. Ke computeru se dodávají dvě objímky na řídítka.
Jedna s kabelem vedoucím ke klikám pro měření kadence. Již tato skutečnost napovídá, že na computeru si můžeme nastavit dva obvody kol pro střídavé použití na silničním a třeba na horském kole. Samozřejmostí je oddělený záznam najetých kilometrů i údaj, který nám je sečte. Snímání od předního kola je bezkabelové, což je příjemnější a estetičtější než tradičně vinout kabel po bowdenu. Ale také samozřejmě i lehce dražší, neboť do vysílače na přední vidlici musíme občas koupit baterii. Ale těch několik desetikorun za rok nás určitě nevytrhne.
Nemá cenu se zmiňovat o funkcích, jako jsou okamžitá, maximální a průměrná rychlost a podobně. Ty mají i ty nejlevnější kousky na našem trhu. Otočme ale pozornost nejdříve k výškoměru. Na něm je samozřejmě nutné nastavit základní nadmořskou výšku, ve které se právě nacházíme. Ta se pochopitelně s atmosférickým tlakem mění.
Pokud ale vyjíždíme pravidelně z domova, tak nám to nevadí, neboť při začátku jízdy zmačknutím kombinace dvou tlačítek vrátíme výšku do správné hodnoty, bez ohledu na to, jestli je třeba před bouřkou a tlak nám stoupá. Ale to se nás vlastně netýká, neboť nejsme hlupáci a do bouřky nevyjíždíme. Při jízdě můžeme přepínat mezi naší aktuální nadmořskou výškou, ve které se právě pohybujeme, nastoupanými metry a aktuálním sklonem.

Aktuální sklon nás zajímal nejvíce. To je neobvyklá hodnota, málokde k vidění. Nutno ale konstatovat, že nás tak trochu zklamala. Computer samozřejmě potřebuje čas na výpočet na základě údajů o nadmořské výšce a ujeté vzdálenosti. Vyhodnocuje data z údajů za posledních dvacet sekund a zobrazuje je každých pět sekund. Ve výsledku to vypadá, že data jsou zpožděná a číslo o hodnotě sklonu nesouhlasí. Hodnota neustále zmateně přeskakuje a my z ní rozhodně nepoznáme, v jakém sklonu terénu se momentálně pohybujeme.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výjimku tvoří pouze pravidelná jízda do delšího kopce o pravidelném sklonu. Tam jsme byli spokojeni. Ale tak rychle vyhodnotit data a ukázat správnou hodnotu v tak malém přístroji neumí zřejmě žádný podobný přístroj. Vždyť i sklonoměry v letadlech jsou většinou analogové. Zřejmě z podobných důvodů.

Jak jsme se již zmínili, přístroj obsahuje i sportester na zjišťování tepové frekvence. Hrudní pás pro snímání tepu je součástí balení. Ale k přístroji fungují i pásy od jiných značek sportesterů. Nezkoumali jsme, od jakých všech, ale hojně na trhu zastoupená Sigma a Polar posílá signál do Blackburnu spolehlivě.
Tepová hodnota se zobrazuje v pravém horním rohu displeje. Tuto hodnotu můžeme tlačítkem zaměňovat s kadencí. Jak už to u sportesterů bývá, na přístroji si nastavíme dva tepové prahy pro zaznamenávání tří tepových pásem. K čemu jsou tepová pásma, není předmětem tohoto článku. Přístroj nám zaznamenává okamžitou tepovou hodnotu, průměrnou a maximální.
Dalším stiskem příslušného tlačítka zjistíme čas strávený v jednotlivých tepových pásmech. Výborné je, že přístroj oproti jiným disponuje dynamickou pamětí, která nám umožňuje nahlédnout do všech paměťových složek kdykoliv během měření. Tak trochu nám chyběla zvuková signalizace při přechodu mezi jednotlivými tepovými pásmy.
Poslední funkcí, o které je potřeba se zmínit, je stopkový systém. Jako správná pomůcka pro trénink a zvyšování kondice si občas musíme změřit některé časové úseky extra. S Blackburnem 6.0 jich naměříme až dvacet. Každý potom obsahuje v paměti číslo úseku, čas úseku, délku úseku, průměrnou rychlost, průměrnou tepovou hodnotu a nastoupané metry. Vše, co potřebujeme k dokonalosti naší přípravy.
Blackburn 6.0 jsme si vyzvedli od dovozce asi před dvěma měsíci a je jasné, že ho z kola již nesundáme. Dovozce, firma Progress Cycle, se s tímto kouskem bude muset zkrátka rozloučit a nějak ho odepsat. A proto nám vůbec nevadí, že stojí takřka 3.500 Kč. Je to hodně, ale u podobných výrobků na trhu se setkáte s obdobnou cenou. Za měření běžných údajů, výšky a tepu se zkrátka musí zaplatit. Už pro to, že ušetříte za extra sportester.
I když jsme na přístroji našli některé nedostatky (neexistuje přístroj bez nedostatků), rozhodně v jeho případě zvedáme palec nahoru a doporučujeme jím osadit kdejaká řídítka těch, kterým nestačí jen zjištění času na hodinách kostela při průjezdu ospalým provinčním městečkem.
 
DALŠÍ ČLÁNKY

Skoro jako trezor

Firma Abus je jedním z největších výrobců mechanického zabezpečení na světě. Do jejího portfolia výrobků samozřejmě také patří obsáhlý…

  • Datum: 05. 10. 2007
  • Kategorie: Testy kol

Test kola Dema Deor

Dema Deor Třetí nejvýše postavený model slovenské značky Dema svým názvem trochu napovídá jakou sadou je osazen. Sada Shimano Deore je…

  • Datum: 05. 10. 2007
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru