Cyklistické rychlokvašky (3) - tentokrát cyklocomputery
Cyklistické rychlokvašky (3) - tentokrát cyklocomputery
Ty doby, kdy jsme si koupili na kolo tachometr s lankovým náhonem na přední kolo jsou nenávratně pryč. Nastoupila doba elektroniky a displejů.
Cyklocomputerů je v obchodech tak velká nabídka, že pro laika může být problém si vybrat. Pokud jste cyklistický začátečník, určitě je pro vás prvním ukazatelem při výběru cena. Potom funkce, kterých je celá řada. Samozřejmé je, že čím více funkcí, tím vyšší cenu nám prodavač vytáhne z peněženky. Některé cyklocomputery jsou vodotěsné, některé se tak tváří. Radili bychom, abyste nepokoušeli osud a v případě deště cyklocomputer sundali z řídítek a uložili do igeliťáku v kapse nebo batůžku. Jistota je jistota….
Cyklocomputer si můžeme koupit s drátěným“náhonem“ nebo dálkovým, bezdrátovým. Slůvko náhon se používá dodnes. Drátěný náhon znamená, že od čidla na přední vidlici vede kabel k cyklocomputeru na řídítkách. Bezdrátový náhon kabel nepoužívá. Čidlo na vidlici na dálku přenese signál do cyklocomputeru. Vzdálenost pro přenos se zpravidla pohybuje kolem 60- 70 centimetrů. V případě bezdrátového cyklocomputeru počítejte s tím, že budete měnit dvě až tři baterie. Jednu v cyklocomputeru, druhou v čidlu a někdy, zvláště u starších typů, je třetí v patici na řídítkách, do které se cyklocomputer zasouvá. V drátovém cyklocomputeru se mění baterie pouze jedna v přístroji. Výdrž baterie se pohybuje většinou od jednoho roku výše. Většinou se pohybuje kolem dvou let.Podle toho, jak starý přístroj jste si koupili, nebo jak často ho používáte. Rozhodně vás nákup baterií nezruinuje. Nesmíme ani zapomenout na magnet, který se uchytí na drát předního kola a který při každém průchodu kolem čidla na vidlici vyvolá signál.
Montáž cyklocomputeru
Protože jste začátečníci, raději svěřte montáž prodejně, kde jste si cyklocomputer zakoupili. Montáž nebývá drahá. Někde vám ho rádi namontují zdarma jako vděk za vaše utracené peníze v obchodě. Natož, pokud si koupíte celé kolo a pustíte „delší“ peníz. Nechat si namontovat bezdrátový cyklocomputer také bývá výhodné, protože občas se s takovým typem narazí na problém a bude tak lepší, když se s ním vypořádají ihned v prodejně, než se potom dohadovat o vrácení peněz a podobně.
Jestliže jste se rozhodli, že si ho namontujete sami, není to složité. Na přístroji se musí nastavit několik parametrů. Především obvod kola, čas, a automatické nebo manuální spouštění. Vše se dočtete v návodu, který vám musí dát k přístroji i v češtině. Vaše nezkušenost vás může pouze trochu přibrzdit při vedení vodiče od čidla na vidlici. Lepší je namontovat nejdříve čidlo na vidlici, na pravou stranu. Potom proti němu magnet. Čidlo ale utáhněte jen lehce, abyste mohli v případě nutnosti s čidle výškově hnout. Mezi čidlem a magnetem je většinou předepsaná vzdálenost 5 mm a tak dodatečné hnutí s čidlem i magnetem bude asi nutností. Kabel veďte nahoru po vidlici a v její nejvrchnější části ho přichyťte stahovacím umělohmotným páskem. Potom zpravidla kabel vede po brzdovém bowdenu až k v vlastnímu cyklocomputeru. Montáž „odspodu“ nahoru má tu výhodu, že se vám bude jednodušeji určovat počet závitů pro omotání bowdenu, abyste měli kabel vedený úhledně. Potom už stačí zatočit předním kolem a sledovat, jestli se vám zobrazí na displeji čísla. Pokud ne, problém bude nejspíše ve vzdálenosti čidla od magnetu.
Funkce
Dnešní cyklocomputery mají opravdu řadu funkcí. Vy ale, jako začátečník, budete potřebovat pouze základní. Jsou to takové funkce, které mají všechny cyklocomputery, i ty nejlevnější. Je to především okamžitá rychlost, průměrná rychlost, denní ujetá vzdálenost, celková ujetá vzdálenost, doba jízdy a čas. Všechny tyto údaje vám řeknou o jízdě vše. Děti ještě milují maximální dosaženou rychlost, aby vás s ní u večeře ohromili a matku uvedli do mdlob tím, že jí sdělí, že se řítili dole kopcom šedesátkou. Matka se hroutí, padá hlavou do horké polévky a dítě má neskonalou radost jak ta jeho rychlá jízda zabrala…Stal se z něho kaskadér, ovšem matky tvář už nikdy nepozná.
Jestliže ale milujete čísla, nezajímá vás krajina, kterou budete projíždět, tak si kupte složitý přístroj a doma, po vyjížďce, ho půl hodiny studujte. Řekne vám vše o nastoupaných metrech a samozřejmě i „sestoupaných. Ukáže vám vaše tepové hodnoty, kterým stejně nebudete rozumět. Možná vám v obchodě také vnutí přístroj, který lze velmi jednoduše přepínat na dva průměry kol. Týká se to většinou silničního a horského kola. Budete jim za to vděčen, zvláště tehdy, až zjistíte, že máte vlastně kolo jen jedno a za tuto funkci jste vlastně vyhodili peníze. Některé přístroje ukazují i teplotu a některé kadenci, tedy frekvenci šlapání.
Dnes si stačí opravdu jen vybrat. Funkcí je více než dost.
Jakou značku?
Jakoukoliv. Nedá se říci, že by na trhu byly cyklocomputery vyloženě špatné. Pouze bychom radili nakupovat ve specializovaných cyklistických prodejnách. Žádná taková prodejna si nevezme do regálu cyklocomputery, které budou poruchové a které se jí budou od zákazníků vracet. Mezi největší výrobce cyklocomputerů, které se dají koupit i na našem trhu patří například Sigma, Cateye, Echowell, Ciclosport, VDO a Blackburn. Ale je tu i řada dalších, které například naleznete v naší databázi značek a součástek na těchto stránkách. Například, řada firem, které dodávají kola, si nechávají vyrábět cyklocomputery se svou značkou (např. Merida, Specialized, Author, Kelly´s atd.)