Ještě před zveřejněním jakýchkoliv informací se nám podařilo objevit jeden připravovaný projekt české značky Ravo. Jedná se o elektronické zařízení americké značky CycleOps implantované na silniční model Ravo Allegro s celokarbonovým rámem. Model PowerTap SL, jak se chytrá věcička jmenuje, se stane skvělým tréninkovým pomocníkem pro všechny závodníky. Tento set zahrnuje speciální zadní náboj, jenž je srdcem celého systému, dále snímač určený na levou zadní vzpěru, computer s interfacem pro přenos dat do PC, potřebný software, hrudní pás a další vybavení. Samozřejmě se v tomto případě nejedná o jediný produkt značky CycleOps, kromě různých tréninkových pomocníků, nabízí i jednodušší variantu systému PowerTap. Nicméně z hlediska zpracování je právě špičkový typ SL s netradičním pláštěm zadního náboje tím pravým partnerem pro karbonový rám Ravo Allegro.
Co PowerTap SL nabízí?
Je toho celkem dost. Ke klasickému computeru a pulsmetru je zde především měření výkonu ve wattech. Kromě okamžitého výkonu vám displej může zobrazit také maximální nebo průměrný výkon během tréninku či závodu. Geniální zadní náboj měří dokonce i kroutící moment. K tomu je zde samozřejmě údaj o okamžité, maximální a průměrné rychlosti, celkové a denní najeté kilometry, čas jízdy, hodiny a další klasické funkce. Tím to ale zdaleka nekončí. Computer vám zobrazí i kadenci šlapání včetně průměrné kadence a výdej energie. Zabudovaný pulsmetr vám kromě okamžité hodnoty srdečního tepu nabídne i údaj o průměrné tepovce. Nechybí nastavení jednotlivých pásem. Tento multifunkční přístroj navíc můžete po tréninku propojit s počítačem, jenž vám zobrazí veškeré potřebné grafy a jednotlivé hodnoty. Budete tedy mít dokonalý přehled o tom, jak dlouho jste se pohybovali v konkrétní zóně, s jakou kadencí, tepovkou nebo výkonem. Jestliže využíváte profesionálně zpracovaný tréninkový plán, kompletnost údajů měřiče CycleOps PowerTap SL vás nadchne. Lze si jen stěží představit dokonalejšího elektronického tréninkového pomocníka.
Zázrak?
Ne, nejedná se o zázrak, ale o dokonale realizovanou myšlenku. Jak již bylo napsáno, srdcem systému je zadní náboj. Ten dokáže poskytnout veškeré informace o rychlosti i výkonu i kroutícím momentu, které snímač na vzpěře zadní stavby přepošle do computeru, jenž údaje zpracuje. Snímání kadence nebo pulsmetr již představuje klasiku a to jak provedením, tak i nabízenými funkcemi. Rozhodně ale překvapí, že multifunkční computer na řídítkách není vzhledem k rozsahu funkcí nijak velký. Je možné jej velikostí přirovnat k některým klasickým computerům. I když se jeho design nemusí nutně líbit každému, ovládání pomocí dvojice tlačítek je dobře přístupné. Ačkoliv se na první pohled těch funkcí jeví trochu moc, po chvilce do nich uživatel pronikne a přepínání jednotlivých údajů mu nečiní potíže. Označení funkcí i jejich zobrazení na displeji je absolutně logické a srozumitelné. Velký třířádkový displej s doplňkovými řádky umožní uživateli sledovat několik důležitých hodnot současně. Při prvotním nastavení naštěstí pomůže podrobný návod.
Celkové provedení je maximálně promyšlené a předchází zbytečným problémům. Díky velkému rozsahu funkcí není použit bezdrátový přenos, jenž by zvětšil jednotlivé části kvůli instalaci dalšího vysílače a přijímače. Zvětšila by se tím i náročnost na životnost baterií. Kabel spojující computer se zadním snímačem i se snímačem kadence ničemu nevadí. Tváří se dostatečně odolně a podle našeho názoru je z funkčního hlediska dobře, že nebylo využito bezdrátového, leckdy poruchového přenosu.
Doslova lahůdkou je zpracování zadního náboje. Jeho tělo je tvořeno leštěnou duralovou klecí s karbonovou vložkou. Vnitřní speciální trubice umožňující měření výkonu a kroutícího momentu je velice citlivá na přesnou kalibraci. Proto výrobce zakazuje jakýkoliv neodborný servis tohoto dílu. Provedení ložisek zaručuje náboji dlouhou životnost. Dvojice průmyslových ložisek je použita pod tělem ořechu, další totožné ložisko je mezi přírubami, blíže k pravé straně a poslední, tedy čtvrté ložisko, je zcela vlevo. U ložisek jsou kvůli co nejdelší životnosti ještě nainstalovány speciální, těsnící podložky. Výrobce nabízí provedení náboje pro Shimano i Campagnolo a to ve verzích pro osm, devět i deset pastorků. Zajímavá je instalace baterie do náboje. Po odšroubování velkého plastového krytu na levé straně se musí vyjmout držák zasunutý pod středový plášť, do něj se vloží baterie a celý díl se opět vsune zpátky. Podle údajů výrobce se životnost baterie v náboji pohybuje mezi 250 až 300 hodinami času jízdy. Hmotnost samotného zadního náboje je 416 gramů. Vyrábí se v provedení pro 24, 28 a 32 drátů.
Silniční model Ravo Allegro nebyl pouze vybaven zařízením CycleOps PowerTap SL, dotkla se ho i změna některých komponentů. V sériové podobě je Allegro oděno do sady Campagnolo Veloce s klikami FSA Gossamer. Allegro-Power má oproti standardní verzi přehazovačku Chorus, kliky Centaur, sedlo Fi’zi:k Arione s titanovými lyžinami a hlavně kvalitní ráfky DT RR1.1, ploché dráty DT Aero s alu niplemi a přední náboj DT Onyx Light. Kolo dostalo také atraktivní plochá řídítka Controltech Formidable. Karbonový rám s charakteristickou netradičně prohnutou horní a masivní spodní trubkou zůstává zachován, stejně tak karbonová přední vidlice s duralovým sloupkem.
Cena takto vybavené verze v době psaní tohoto článku ještě nebyla známa. Každopádně by ale měla být podstatně výhodnější, než zakoupení allegra i powertapu zvlášť. Pokud tedy zvažujete pořízení hodně kvalitního tréninkového kola dobře použitelného i na amatérské závodění, Ravo Allegro-Power by mohlo splňovat vaše veškeré představy.
Honza
Heyerdal by zíral Jméno voru tohoto legendárního mořeplavce zná hodně lidí. Firma Remerx vytvořila nový model ráfku, který se jmenuje…
Zajímají vás nové modely kol pro rok 2006? Chcete se podívat do největšího obrazového ikatalogu na více než 1.500 modelů kol od 40…