Doby, kdy silniční kolo s opravdu kvalitním karbonovým rámem muselo stát minimálně padesát až šedesát tisíc, jsou dávno pryč. To dokazuje námi testovaný model Agree GTC německé značky Cube. Za 34 990 korun nabídne nadstandardní karbonový rám, který by si klidně zasloužil o dvě třídy vyšší sadu Shimano Ultegra. Zde použitá Tiagra je ovšem v zatím poslední generaci velice dobrým osazením – krásně zpracovaným, dostatečně lehkým a především dokonale funkčním. Patříte-li mezi hobby jezdce, čas od času si zajedete nějaký silniční maraton či některý ze závodů domácích amatérských lig, pak v případě Cube Agree GTC rozhodně nesáhnete vedle. S tímto kolem budete nejen stoprocentně spokojeni, ale navíc s ním naděláte mnoho parády. Za málo peněz hodně muziky – toto rčení vystihuje testovaný model stoprocentně.
Karbonový rám, vyráběný technologií monocoque, využívá všechny moderní konstrukční prvky. Nechybí kónická hlava, integrovaná ložiska středového pouzdra Press Fit či vnitřní vedení brzdového bovdenu. Současně však nebyla podceněna praktičnost, takže zvítězilo nám velmi sympatické venkovní vedení řadicích lanek. Co je ale nejpodstatnější, ať už se zaměříme na jakoukoli partii rámu, její zpracování je nádherné a totéž platí o grafice a provedení laku. Silně zploštělý profil horní trubky, masivně vyhlížející oblast středového pouzdra či zadní patky, to vše jsou detaily skoro k pomazlení a na silničním kole za pětatřicet tisíc v podstatě nevídané. Výhodou z hlediska komfortu je pak užší průřez sedlové trubky s vnitřním průměrem 27,2 mm, naopak v určitém kontrastu s tím je širší hlavová partie, na niž plynule navazuje atraktivně tvarovaná karbonová přední vidlice doplněná o duralový sloupek.
Kompletní sada Shimano Tiagra je dnes ideálním společníkem pro sportovní jízdu a i ona nabídne hodně muziky. Potěší do ruky skvěle padnoucí páky Dual Control doplněné o decentní, ale současně velice praktický indikátor zařazeného převodu. Konkrétní námi testovaná verze pak vsadila na převodníky typu Compact (50-34), samozřejmě nasazené na dokonale tuhých klikách s logem Tiagra. Kazeta s rozsahem 12-30 zubů je vhodným společníkem do velkých kopců, ať už se s Agree GTC vydáme na Šumavu či třeba do Alp. Sice je odstupňování pastorků méně citlivé, ale v dlouhých prudkých stoupáních budeme použité převodové kombinaci blahořečit. A co je v případě osazení asi vůbec nejdůležitější, to jsou kola. Bývá totiž nepsaným pravidlem, že pokud už se některému výrobci skutečně podaří postavit model s atraktivní cenovkou, tak právě v případě kol bývá ušetřeno, paradoxně tedy na té nejdůležitější součástce. Cube se touto cestou nevydal a na testovaný model nasadil kola Fulcrum Racing 77. Ta sice nepatří k samostatně nabízeným sériovým modelům italského výrobce, ale svou kvalitou z našeho pohledu dokážou zastínit konkurenci od Mavicu. Profil ráfku a především provedení nábojů rozhodně spadají do vyšší střední třídy a právě kola udělují modelu Agree GTC velmi dobré jízdní vlastnosti. Ale nejen ona.
Je to tak, Cube Agree GTC nejen vypadá o dost dražší, než co by napovídala jeho cenovka, ale i se tak chová. Reálná hmotnost 8,6 kilogramu, která přesně odpovídá katalogovým údajům, sice patří k průměru, ale vysoká tuhost rámu a pevnost kol jsou tím, co kladně ovlivňuje akceleraci. A to společně s celkem příznivou obvodovou hmotností kol, na níž se podílejí rovněž pláště Schwalbe Lugano. Samotná touha po rychlosti spadá, dejme tomu, do kategorie čtyřicetitisícových silničních modelů, ale další vlastnosti jsou již ve srovnání s danou třídou nadprůměrné. To platí jak o již zmíněné tuhosti rámu, tak o celkové ovladatelnosti a jízdním komfortu. Jakékoli reakce na podněty jezdce jsou přímé, okamžité, ale současně velmi přátelské. Při průjezdu zatáček je znát příkladná stabilita a jezdec nemusí neustále korigovat směr, současně však dokáže plynule a rychle projet i poměrně ostré serpentiny. V případě potřeby držet přímku jede Cube skoro jako po kolejích, ale zároveň dokáže zatočit a obratně se proplétat v pelotonu. Podobně příjemné je kolo i při jízdě ze sedla, kdy vede stopu, a jezdec se s řídítky nemusí jakkoli „přetahovat". Jednoduše řečeno, na Cube Agree GTC není potřeba si příliš zvykat - velice rychle padne do ruky a brzy ukáže velmi, ale velmi přívětivou tvář. Svůj nemalý díl na tom má také celková torzní tuhost, tedy maximálně potlačené jakékoli tendence ke kroucení mezi přední vidlicí, rámem a koly Fulcrum. Dokonce, i když Agree GTC osedlá těžší, vyloženě silově jezdící jedinec, tak i v takovém případě bude dle našeho názoru tuhost celku dominantní.
Tuhost při záběru s sebou ale nepřinesla nepříjemnou tvrdost, a přestože se zadní partie kola zdála z pohledu jízdního komfortu o něco štědřejší než předek (na čemž měl zásluhu duralový sloupek vidlice), tak i z hlediska pohodlí je kolo uživatelsky příjemné. A především v drtivé většině ohledů velmi vyvážené. Schopnost pohlcovat ještě větší část otřesů by nabídla instalace karbonové sedlovky, ovšem nemyslíme si, že by byla nutná. Navíc všechny zde použité komponenty s logem Cube, tedy sedlovka, představec i řídítka s anatomicky vytvarovanou horní úchopovou částí, jsou svým zpracováním opět nad průměrem třídy a totéž platí o sedle Selle Italia, na omak velmi příjemné dvoubarevné omotávce či o bíle lakované podsedlové objímce. Němci jsou prostě detailisté a na testovaném kole je to znát.
Řada Cube Agree GTC je hodně obsáhlá, a to nejen z hlediska osazení jejích jednotlivých zástupců, ale i v případě barevných variant. Za nadstandardní považujeme také sedm nabízených velikostí rámu. A pokud zvažujete nové silniční kolo pro novou sezónu a vaše představa byla někde mezi třiceti a čtyřiceti tisíci korunami, vyrazte pro Agree GTC!
Plusy: tuhost rámu, ovladatelnost, celková vyváženost, cena
Minusy: nenalezli jsme
Rám: Monocoque Twin Mold Technology
Vidlice: Cube CSL Race Carbon
Kliky: Shimano Tiagra 50/34
Brzdy: Shimano Tiagra
Řazení: Shimano Tiagra
Přehazovačka: Shimano Tiagra
Přesmykač: Shimano Tiagra
Kola: Fulcrum Racing 77
Kazeta: Shimano Tiagra 12-30 (10)
Pláště: Schwalbe Lugano 23
Řídítka: Cube Wing Race Bar Compact
Představec: Cube Performance Pro
Sedlo: Selle Italia X1 Road
Hmotnost: 8,6 kg (vel. 56)
Cena: 34 990 Kč
Devatenáct tisíc korun se může zdát na pořízení funkční, sportovně laděné devětadvacítky málo, ale Apache nás z tohoto přesvědčení vyvedl…
Fitness kolo, silnička, krossové kolo. Tohle všechno v sobě v podstatě spojuje cyklokrosový stroj Maxbike Wendel, určený všem, kdo se…