To máte imbusy trojku, čtyřku, pětku a šestku, šroubovák plochý, šroubovák křížový, dále torx klíč a taky nýtovačku, centrklíč menší a větší a taky speciální a montpáky a ještě lepení. Slovy klasika takto popsaný čtrnáctifunkční multiklíč od SuperB s označením TB-9785, kdy jsme ve výčtu funkcí snad na žádnou nezapomněli, ale přece jen by to bylo trochu strohé.
Takže to máte základní duralový rámeček a v něm na ose vyrovnaných hned sedm nástrojů, před nimi na dvou výstupcích malou krabičku se samolepicími záplatami, přes to navlečené dvě montpáky a na boku toho všeho výklopný nýtovač, na jehož rukojeť se ještě vešla trojice centrklíčů. Malý rozměry 55 x 72 x 12 mm, počtem nástrojů však docela nabitý multiklíč, to vše pak za přibližně sedm stovek.
Široký rámeček je zde hlavně proto, že všechny imbusy 2, 3, 4, 5 a 6 mm, torx T25 nebo plochý a křížový šroubovák jsou na ose hezky vedle sebe. Není to tedy úplně klasické nožové uspořádání klíčů proti sobě ve štíhlejší rukojeti, takže širší tvar není do dlaně na první úchop tak komfortní, jako u klasiky. Nástroje jsou kratší, ale na ose na sebe dosedají větší plochou nosného oka, takže se nijak neviklají a práce je docela přesná. Tedy před samotným používáním je lepší sundat dvojici montpák a vycvaknut krabičku s lepením, aby se to jaksi nepletlo při manipulaci. Sice bychom uvítali třeba ještě osmičkový oříšek pro dotažení šroubů klik, ale budiž. Nýtovač na vnější straně rámečku lze snadno vyklopit a vratidlo se docela dobře ovládá, bez nutnosti nějak složitě přehmatávat. Hrany pro zapření řetězu nemají tak velkou plochu, takže nýtovač bude dostatečně výkonný spíše jen pro rozpojení poškozeného řetězu před instalací spojky, snýtovat s ním třeba Shimano řetěz vyžaduje hodně šikovnosti a spojka je tedy jistějším řešením. Centrklíče 3,2 a 3,5 mm na boku vratidla fungují jednoduše, ale při práci je nutné otáčet celým multiklíčem, jenž tvoří páku, nýtovač i centrklíče nejsou odnímatelné. Totéž platí i pro centrklíč Mavic na čele vratidla, jenž se ovládá asi nejkomfortněji. Plastové montpáky nepostrádají háčky pro zajištění k drátům, jež je zároveň drží i na multiklíči. Mají trochu pružnější tělo, takže nejsou úplně ideální pro sundávání nějakých sjezdových plášťů nebo nových bezdušáků s hodně těsnou patkou, takovou sílu s nimi prostě vyvinout nelze. Trochu méně obvyklá je přítomnost krabičky se samolepicími záplatami. Ta sedí na dvojici výstupků na vnitřní straně rámečku, a i když lze pracovat s celým klíčem i včetně krabičky, je jednodušší ji předtím vysunout.
Tenhle multiklíč tak kromě adaptéru na bombičky CO2 nebo 8mm oříšku nepostrádá nic, co dnes cyklista v terénu potřebuje, tedy pokud jeho kolo „neoplývá“ řadou torxů různých rozměrů. Ergonomie sice není jeho silnou stránkou, hodně plochý rozměr ale nahrává do karet uložitelnosti téměř kamkoliv.
(už)
Klasických dílenských hustilek je na trhu nepřeberné množství, nicméně těch s výhodným poměrem cena/výkon už je logicky méně. Jedna z…
Bezdušové pláště spolu s ochrannými pěnovými vložkami už jsou dva roky součástí našeho testovacího života, a ani nám se nevyhýbají různé…