Naším testem prošla jedna z novinek francouzské značky Corima, a sice set silničních kol 47MM S+ MCC, představujících naprostý technologický vrchol nabídky. Původní pojmenování modelů výrobce pro sezónu 2015 nahradil označením dle výšky profilu, což znamená, že testovaná kola vsadila na karbonové ráfky s aerodynamickým průřezem vysokým 47 milimetrů. A co je pro uživatele z řad amatérských i profesionálních závodníků a silničních fajnšmekrů asi nejdůležitější, tato kola jsou nabízena i v plášťovém provedení, což byl ostatně případ i námi zkoušeného páru. Ten byl navíc již připraven pro konkrétního zákazníka – proto ony fialové polepy, které se k našemu redakčnímu červeno-bílému Pinarellu zrovna nehodily. Nicméně dokládají nadstandardní přístup samotného výrobce k zákazníkovi, který si může navolit barvu polepů z téměř nekonečného spektra odstínů.
Máme tedy před sebou to vůbec nejlepší, co umí Corima nabídnout. Nepřekvapí proto v podstatě kompletně karbonová konstrukce kol, kdy jsou z uhlíkového kompozitu nejen ráfky, ale i těla nábojů, paprsky nebo třeba minimalistické páčky rychloupínáků. Hlavní však je, že jsou kola centrovatelná a poměrně snadno servisovatelná. Například stáhnutí pláště ořechu bez jakéhokoli nářadí je záležitostí ani ne vteřiny. Zásadním údajem je samozřejmě hmotnost, která u předního kola činí rovných šest set a u zadního sedm set sedmdesát gramů. Váha páru 1370 gramů je vzhledem k výšce profilu a celkovému zaměření na aerodynamiku skutečně nízká, zvlášť vezmeme-li v úvahu naprosto skvělou tuhost kol, o které se však více rozepíšeme až na dalších řádcích.
Každopádně, všechny zmíněné parametry snad dokážou ospravedlnit cenu, která je 80 600 korun (37 700 Kč přední + 42 900 Kč zadní kolo). Kompletně karbonová konstrukce ráfku s inovativním způsobem vrstvení vláken totiž umožnila vytvořit natolik pevný ráfek, aby zvládl kombinaci s velmi redukovaným počtem paprsků, přičemž na každém z kol jich nalezneme pouhých dvanáct, a to s párovým uchycením k ráfku. Zatímco u předního kola je však vypletení provedeno radiálně, u zadního kola jsou pro co nejlepší přenos energie paprsky k přírubám nábojů uchyceny pod úhlem přibližně pětačtyřiceti stupňů. Díky tomu jsou ztráty při záběru pocitově naprosto nulové a boční tuhost kola je na velmi vysoké úrovni. Jinými slovy, u takto lehkých kol s vysokým profilem ráfku jsme tak vysokou tuhost při záběru nečekali a v tomto ohledu máme tedy před sebou kola, která jsou i ve srovnání s nejlepší konkurencí zcela výjimečná. Jakékoli kroucení či boční vychýlení ráfku jsou totiž pro testovaná kola Corima v podstatě neznámými pojmy. A zatímco mnozí uživatelé superlehkých kol si v kopcích rozevírají brzdové čelisti, aby se ráfek při silové jízdě nedostal do kontaktu se špalky, Corima 47MM S+ MCC jsou vůči kroucení konstrukce dokonale imunní.
Pokud se ještě na chvilku vrátíme ke konstrukci kol, tak pozornost přitáhne nejen tvar nábojů typu „S“, ale zajímavostí je i systém západek pro ideální přenos síly z ořechu na náboj. Nemohou chybět vysoce odolná kličková ložiska a unikátní je i provedení os nebo již zmíněných rychloupínáků, které nabídnou nadstandardní upínací sílu, a to i přes své miniaturní rozměry. Samotné ráfky mají vnější šířku 22,6 milimetru a maximální povolený tlak pro huštění plášťů je 8 Barů. Cena kol zahrnuje také transportní ochranné vaky, nástavce ventilků a v neposlední řadě i originální brzdové špalky se směsí pro karbonové ráfky.
Ale zpět k jízdním vlastnostem. Akcelerace kol je vynikající, při rozjezdu z nuly nebo v kopcích se kola chovají jako nízká závodní „klasika“ ve stylu Ksyrium. O tom, že máme pod sebou skutečně rychlá aerodynamická kola, jsme informováni přibližně od třicítky výše. Tedy od třiceti kilometrů za hodinu je skutečně patrné navýšení rychlosti, oproti klasice. Ve čtyřicítce už lze hovořit o jakémsi mentálním dopingu, kdy jsou schopnosti aerodynamických kol naprosto zřetelné a udržování vysokých rychlostních průměrů na rovinatějších tratích je s nimi skutečně snazší. V padesáti kilometrech za hodinu, případně v ještě vyšší rychlosti v plynulých sjezdech, je dovednost kol jednoduše fantastická. Kola se navíc chovají velmi kultivovaně – na rezonance či jakékoli jiné nepříjemnosti zapomeňte. Tuhost konstrukce a celková odolnost se promítají do skvělého vedení do zatáček a do jistoty i ve velkém náklonu při průjezdu serpentin. Dojem kultivovanosti je podpořen ještě dalšími vlastnostmi, a to hlavně nepříliš velkou odezvou na boční vítr, a ještě více pak schopností pohlcovat část otřesů. I přes vysoký profil a mohutně působící karbonové paprsky nejsou kola vyloženě tvrdá, dokonce bychom si dovolili je označit za jedna z nejpohodlnějších mezi přímou konkurencí. Namíchání koktejlu jízdních parametrů se povedlo na výbornou – dokonalá tuhost při záběru i při položení do zatáčky, relativně nízká obvodová hmotnost zajišťující snadnou akceleraci, k tomu ideální aerodynamické vlastnosti umožňující dlouhodobě rychlou jízdu a k tomu všemu nesporná dávka schopnosti pohltit nemalou část otřesů, jež by u většiny kol s podobně vysokým profilem ráfku v téměř plné míře přešly do rukou a zad jezdce. Schopnost absorbovat otřesy samozřejmě z velké části souvisí s redukcí počtu paprsků. Nemůžeme nezmínit ještě jednu možná zdánlivou drobnost. Kdo však zkoušel větší počet karbonových kol, jistě nám dá za pravdu, jak je právě tento parametr důležitý. Jedná se o brzdné schopnosti ráfku. Zcela hladká karbonová plocha totiž v reálu funguje jako u standardního duralového ráfku, a přestože jsme většinu času kola jezdili s originálními brzdovými botkami, nedalo nám to a zkusili jsme brzdný projev i se zcela standardními špalíky Campagnolo. A světe div se, brzdný výkon byl zcela standardní a na boční ploše ráfků to nezanechalo vůbec žádné stopy.
Takže náš finální verdikt? Ano, tato kola stojí skutečně raketu, ale jsou ve všech ohledech naprosto fantastická.
(kad)
Menších cestovních hustilek je na trhu skutečně požehnaně, málokterá však nabídne nějakou konstrukční výjimečnost, třeba i zvyšující…
Značka HQBC je vyhlášená velmi kvalitním provedením svých produktů při zachování lákavého poměru cena/ výkon. Zadní blikačka Linea s 0,5W…