Název tak trochu jako z filmů Hvězdné války nebo Superman, přitom jde jen o kotoučovou brzdu anglického výrobce Clarks. Ten se specializuje na brzdové špalíky, hadičky, destičky, bowdeny, kotouče a samozřejmě kotoučové brzdy. Tradice této značky přitom sahá téměř šedesát let zpátky.
My jsme na předním kole otestovali brzdu Skeletal, která je na trhu unikátní hlavně tím, že se vyrábí v červené, růžové, žluté, zelené, modré a testované bílé barvě. Totéž platí i pro brzdové hadičky, u Clarks jsou prostě na barvách doslova ulítlí.
Brzda má jednodílný třmen se záslepkou na vnější straně, zespoda vkládané metalické destičky a banjo uchycení hadičky na třmenu. Dodává se ve standardu PM, pro klasiku IS je třeba použít přiloženou redukci.
Páka je rozměrově z těch větších a má pístek kolmo k řídítkům, s vyrovnávací nádobkou na horní straně. Dělená objímka je samozřejmostí, stejně tak jako regulace vzdálenosti páčky od řídítek miniaturním imbusem. Navíc je na páce i imbus pro nastavení bodu kontaktu destiček s kotoučem. Hmotnost brzdy je 349 gramů, celkem originálně tvarovaný šestiděrový kotouč s průměrem 160 mm pak váží 127 gramů. Celková hmotnost 489 gramů včetně šroubků kotouče tedy rozhodně neatakuje nejnižší příčky.
Prim zde hraje spíše bytelnost a odolnost páky při pádu. Samotná páčka je poměrně dlouhá, takže i s otočným řazením na ni jezdec snadno dosáhne. Tvarem odpovídá spíše dvěma prstům, při brzdění pouze jedním je trochu cítit oblejší a výraznější plocha na konci. K dosažení plného výkonu bylo potřeba zhruba deset až patnáct kilometrů, přičemž bláto v závěru vyjížďky vše urychlilo. Metalické destičky nejsou v okamžiku stisku páky tak ostré jako organika, jakmile se kotouč trochu zahřeje, s narůstající teplotou se jejich výkon zvyšuje. Dávkování brzdné síly je plynulé, jezdec si nemusí zvykat na přecitlivělost. Brzda rozhodně není jedovatá, výkon je spíše plynulý bez nepříjemně ostrých projevů. V dlouhém sjezdu je stabilní výkon výhodou, nestalo se nám, že by se páčka vlivem narůstající teploty či přehřátí propadla, nebo se naopak vzdalovala s narůstáním objemu kapaliny od řídítek.
Regulaci kontaktu destiček s kotoučem jsme nastavili na střed, okrajové hodnoty přitom nevykázaly na páčce tak výrazný rozdíl.
Vzhledem k příjemné ceně 1 990 korun, která zahrnuje ještě jedny destičky a koncovku na hadici navíc, a slušnému výkonu s plynulým dávkováním, jde o celkem povedenou brzdu.
(už)
Plusy: odolnost, dávkování, regulace, cena
Minusy: hmotnost
Model Mule k nabídce značky Camelbakjiž neodmyslitelně patří a nebáli bychom se jej dokonce nazvat legendárním. Díky svému provedení,…
Podsedlová brašna Author A-S381 představuje po konstrukční stránce absolutní klasiku, nabízí jednu hlavní komoru o objemu 0,6 litru a…