Servisovat kolo jen tak opřené nebo všelijak zajištěné není nic příjemného, takže ke slovu přichází stojan. Dílenské stojany jsou většinou dost bytelné a těžké, aby bylo zaručeno nekompromisní uchycení kola. Na závody nebo do domácí dílny se ovšem mnohem lépe hodí skládací stojan, který lze snadno přenášet, nezabere moc místa a nabízí velkou variabilitu uchycení kola.
Tyto vlastnosti má stojan Al KP-445 od BP Lumen, vyrobený z duralu s plastovými díly upevňovací hlavice a objímek. Základem je podstavec ve tvaru V a dvoudílná výsuvná část s plastovou hlavicí. Ve složeném stavu má komplet délku 105 cm a v roztaženém pak 165 cm, tedy dost vysoko na upevnění kola i pro vyššího mechanika. Hlavní teleskop je stažený plastovou objímkou, takže výšku lze plynule regulovat. Navíc je na teleskopu i držák s magnetickou miskou na odkládání dílů, součástek nebo nářadí. Hlavice má plastovou základní část, kterou je uchycena k hlavnímu teleskopu. Pákou na čelní straně lze hlavici povolit a vysunout ze sebe navzájem opačné poloviny, propojené kolíky a otvory. Díky tomu lze otáčet úchytem na konci o 360°, takže lze kolo zajistit jak za horní, tak třeba za sedlovou trubku v téměř jakékoliv pozici. Všechny tyto variace se provádějí jednoduše díky pojistné páce. Samotné upevnění kola do svěrné objímky se rovněž zajišťuje páčkou, ale ta je upevněna na šroubu, aby bylo možné regulovat její předpětí a také roztažení svěrné objímky podle průměru trubek rámu.
Zajištění rámu je díky gumovým vložkám v objímce poměrně šetrné a hodně jisté. Samozřejmě je třeba počítat s nutností rovné plochy nebo dobrým vyvážením stojanu při práci v terénu. Rovněž kolo uchycené za sedlovku by mělo být natočeno tak, aby zatížilo hlavici nad podstavcem, a ne zcela mimo, kvůli možnosti snadného převrácení stojanu vzhledem k menší stabilitě. Správné umístění kola nad podstavcem ale umožní servisní zásahy téměř bez omezení.Těžší kolo sice na první pohled trochu prověřilo pružnost plastového otočného čepu hlavice, ale rozhodně ne natolik, že bychom se obávali poškození dílu nebo povolení spoje. To vše je daň za 4,5kg hmotnost stojanu a jeho skladnost. Cena 2 200 korun pak je rozhodně z řádu příznivých. Pokud se hodláte opravami kol živit doma v garáži, investujte do těžšího stabilního provedení, pokud ale hledáte variabilitu, nízkou hmotnost, dobrou cenu a možnost vozit stojan kamkoliv po závodech, pak je to dobrá volba.
(už)
Cyklocomputer Author Cat 10 nabízí standardních deset funkcí, čímž je vhodný i pro sportovně zaměřené jezdce. Možnost nastavení dvou…
To, že je značka Ergon zaměřená stoprocentně na cyklistické doplňky odpovídající ergonomii, a tedy dokonalému přizpůsobení se cyklistovým…