Kanadské Cervélo, náležící od loňského roku pod společnost Pon Bicycle Group společně se značkou Raleigh nebo německým Focusem, se již od poloviny devadesátých let minulého století zabývá vývojem aerodynamicky dokonalého rámu, vhodného pro časovku a triatlon. My jsme měli možnost nahlédnout pod pokličku důsledného testování v aerodynamickém tunelu, tedy toho, jak se rodí finální podoba tvaru rámu.
Cervélo se nijak netají faktem, že v rámci vývoje svých špičkových modelů spolupracuje s Air and Space Technology Centrem v San Diegu v Kalifornii a že k testování aerodynamiky připravovaných rámů využívá větrný tunel, určený pro evoluci technologií Formule 1. Ostatně z hlediska používaných materiálů má Cervélo se závodními monoposty mnoho společného. U obou odvětví je zásadní co nejvýhodnější poměr výkonu a hmotnosti, a byť cyklista nemusí řešit například přítlak, tak vedle samotné aerodynamiky jsou spojujícím prvkem především nejmodernější technologie zpracování karbonu. Přestože se dnes drtivá většina situací, tedy i proudění vzduchu, dá nasimulovat v počítačových programech, stále je pro vývoj zásadní praktické testování, kdy se na maketu kompletního kola připevňují, či se z něj naopak odnímají různé nástavce, usměrňující optimální obtékání.
Za bezmála dvě desetiletí své existence se značka Cervélo může pochlubit mnoha výraznými úspěchy, byla například dlouholetým dodavatelem rámů pro tým CSC a na Cervélu získal svůj největší triumf na Tour de France v roce 2008 Carlos Sastre. V minulosti byl se značkou spojován i Fabian Cancellara a mnozí další slavní jezdci, samozřejmě nejen silničáři, ale i triatlonisté. Není bez zajímavosti, že v polovině devadesátých let vyvíjelo Cervélo unikátní, samozřejmě aerodynamický časovkový speciál pro Gianni Bugna, mistra světa v letech 1991 a 1992. Kanadský výrobce tedy již od svých počátků věřil nejen v karbon, ale především v aerodynamiku, na kterou kladl velký důraz. Byl prvním, kdo přinesl aerodynamické prvky také do světa klasických silničních závodů a dnes je Cervélo největším světovým výrobcem časovkových a triatlonových speciálů.
Současná nabídka značky Cervélo staví na čtveřici rámových platforem, s rozdílným určením, konstrukcí i designem. Standardním závodním modelem, s ideálním poměrem výkon/hmotnost, ovšem bez pro značku typických aerodynamických fines, je R Series. Následuje S Series, tedy modely zaměřené na silniční závody, ovšem již s preferencí příznivé aerodynamiky. Následná T Series je určena pro dráhové nasazení a dále P Series, konstruovaná pro časovku a triatlon. A vývoj právě posledně jmenované rámové platformy vám detailněji přiblížíme.
Na rozdíl od automobilu se při vývoji aerodynamicky tvarovaného časovkového speciálu ve větrném tunelu pracuje nejen s rámem, ale i s cyklistou jakožto pevnou součástí, případně jeho figurínou. Zásadní je totiž nasimulovat zcela reálné proudění vzduchu, a to s jezdcem v předkloněné pozici a s rukama položenýma na nástavci řídítek. Větrný proud je tedy nutné usměrnit u jezdce i kola jako celku, a přestože se to nemusí na první pohled zdát, tak v případě aerodynamiky souvisí takřka vše se vším. Výsledný tok vzduchu u sestavy kolo-jezdec přesně ukáže, nakolik má například smysl řešit aerodynamiku zadní stavby. Špičkový model Cervélo P5 je ve všech těchto ohledech dotažen k dokonalosti a provází jej pověst nejlépe aerodynamicky řešeného rámu na trhu.
Na fotografiích, ukazujících jak produkční podobu P5, tak i maketu pro testy ve větrném tunelu, je dobře patrná evoluce finálního tvaru. Pro testování je zásadní útlá ocelová kostra, tvořící základ rámu, na níž se nasazují a následně fixují jednotlivé díly, jejichž vytvarování již připomíná hrubý tvar budoucího rámu. Všechny panely jsou tedy odnímatelné, aby mohly být v závislosti na testech upravovány, případně zcela měněny za jiné. Před výrobou kompletně nového testovacího panelu, tvořícího část vnějšího tvaru rámu, předchází jakási zkouška nanečisto, tedy vytvarování „spoileru" z tenkého plechu a jeho následné uchycení k maketě speciální hliníkovou samolepicí páskou. Tento postup, který je dobře vidět například u středové partie rámu, umožňuje výraznou flexibilitu, tedy možnost pracovat s natočením nebo třeba šířkou přidaného dílu. Naprosto atypické je u P5 také provedení horní části sedlové trubky, pokud se tak vůbec tato partie dá nazvat. Zajímavá je jak výrazně dopředu posunutá náběhová hrana, tak i zadní špičaté přesazení jen těsně nad galuskou. Mimochodem, kola na testovacím prototypu dodal Zipp, jenž také řeší co nejlepší aerodynamiku a u svých vrcholných karbonových modelů využívá profil s množstvím miniaturních důlků, údajně inspirovaný povrchem golfových míčků. Sestavu aerodynamických řídítek vyrábí pro P5 značka 3T, jejich konstrukce je ovšem patentem Cervélo.
Model P5 je každopádně technologickým i designovým šperkem. Při jeho vývoji byl vyladěn každý detail, náběhovou hranou spodní trubky počínaje a odtrhovou hranou zadní partie konče. Konstrukční zajímavostí je možnost integrace přední brzdové čelisti do speciálního nástavce, předsazeného před hlavovou trubku a navazujícího na atypicky vytvarovanou přední vidlici u modelu P5 Six. V nabídce je ale i „běžná" verze P5 Three, s klasicky umístěnou brzdou a standardní přední vidlicí. Zadní brzda je u obou variant umístěna dole, za středovým pouzdrem. Výrobce u P5 Six avizuje údajné ušetření až třiceti sekund na čtyřicetikilometrové trati závodu oproti standardnímu rámu a nezbývá, než mu věřit. Vedle toho by měl model P5 nabídnout i nadstandardní tuhost.
S finálním vytvarováním každé partie rámu Cervélo souvisí stovky hodin měření a zkoušek, přičemž stranou nezůstává ani představec, řídítka či sedlovka. Ideální aerodynamiku musí mít rám jako celek a kdyby měli konstruktéři od Cervélo možnost zasáhnout do anatomie člověka a uzpůsobit ji co nejlepší aerodynamice, jistě by tak již dávno učinili...
(kad)
Vidlice pro profesionály může být buď lehký kousek předního odpružení se všemi nastavitelnými funkcemi odskoku a kompresí, nebo také…
Domácí značce se v horké novince Jasper podařilo skloubit hned dva trendy, jednak moderní kombinaci výrazných barev, a pak nejmladší…