Rakouský výrobce kol KTM uspořádal ve svém sídle v Mattighofenu prezentaci novinek pro rok 2010. Vedle nových duralových rámů pro XC a sjezd bylo představeno i první horské elektrokolo značky.
V loňském roce KTM uvedlo na trh pevný karbonový rám Myroon, který však díky použití nejvyspělejších materiálů a váze pouhých 1000 gramů patří do sféry high endu. Aby však byla uspokojena i poptávka po dostupnějším závodním rámu, lidé z KTM se rozhodli, že namísto výroby průměrného karbonového rámu vyvinou co nejspolehlivější a zároveň cenově dostupný model z duralu. Slitiny hliníku totiž stále poskytují dostatek prostoru pro vývoj a inovaci. Nový závodní rám s označením Race je vyroben z trojitě zeslabovaných trubek z materiálu Al 7005, přičemž sedlová trubka je zeslabovaná čtyřikrát, čímž se docílí zvýšení komfortu o významných 25 procent. Hmotnost rámu klesla oproti loňskému modelu o 150 gramů na 1700 gramů. Svůj podíl na tom nese odlehčení hlavové a sedlové trubky a kompletně přepracované zadní patky. Ty nově nesou úchyt brzdy typu postmount, jenž se postará o další významnou váhovou úsporu. Smysl KTM pro detail potvrzují i začištěné svary ve spojích trubek. Na rámu Race budou postaveny tři modely – Team na Shimano XTR a XT za 2599 Euro, Action na Deore XT za 1999 Euro a Line na Deore XT/SLX za 1599 Euro.
Celoodpružený duralový rám Comp R o zdvihu 100 mm je také ve srovnání s loňským modelem Comp FR, jež byl zaměřen více na odolnost, zcela přepracován. Nový rám pro příští sezonu bude vážit i s tlumičem pouhých 2,6 kg, což je oproti předešlé verzi o více než 250 gramů méně. Čtyřčepový systém odpružení má tlumič uchycen pod horní rámovou trubkou a vzpěry vedoucí od hlavního čepu, které tlumič stlačují, jsou zevnitř odlehčeny žebrováním. Velmi pozitivní jsou informace o cenách kol postavených na tomto rámu, neboť tento lehký rám bude možné pořídit jako kompletní kolo již okolo 700 euro.
Největší důraz byl při prezentaci kladen na představení freeridovo-sjezdového rámu s přezdívkou Beast. Při vstupu do místnosti byl zahalen plachtou s nápisem „Držte se stranou, bestie ještě spinká“. Po odhalení se objevil designově velmi zdařilý rám, lehce připomínající svým tvarem stíhačku F 117. KTM tímto strojem odpovídá na obrovský rozmach freeridingu v Alpách, neboť bikeparky jsou v současnosti podle zástupců
organizací cestovního ruchu již v létě vytíženy stejně jako v zimě. Nový rám, pružící na bázi jednočepu s progresivním chodem, se bude nabízet ve dvou variantách. Sjezdová verze Aphex se zdvihem 230 mm umožní po přesunutí pístnice tlumiče do vedlejšího oka ve vahadle snížit zdvih o tři centimetry, freeridová verze Caliber pak disponuje zdvihy 210 nebo 180 mm. Nutno podotknout, že po úpravě zdvihu nedojde ke změně geometrie kola. Hlavová trubka sjezdového rámu je vybavena speciálním mechanismem, jenž umožní upravit její úhel o dva stupně. Také délku zadní stavby bude možné prodloužit o dva centimetry na 460 mm. Hmotnost sjezdového kola by pak neměla přesáhnout 19 kilogramů. Freeridový Caliber bude oproti sjezdovému Aphexu o něco lehčí díky absenci mechanismu nastavení zdvihu hlavy. Zadní stavby obou kol budou rovnou vybaveny postmount úchytem brzdy pro kotouč průměru 203 mm.
KTM patří k těm firmám, které chtějí bojovat s prohlubujícími se ekologickými problémy světa i ekonomickou krizí, a tak se podílí na vývoji elektrokol. Ta by totiž měla pomoci vytáhnout lidi od volantů milovaných aut a usadit je za řidítka elektrokol, která jim cyklistiku neznechutí kvůli nutnosti šlapat.
Stávající nabídku městských a cestovních kol s pomocným elektromotorem rozšíří první horské a trekingové elektrokolo, která jsou zatím s hmotností 22 kg nejlehčími e-biky značky. O pomocný pohon se stará rakouský systém BionX, jenž montuje motorek do zadního kola a baterii na spodní rámovou trubku místo košíku.
Motorek jezdci může pomáhat až do výkonu 250 wattů, přičemž je na jezdci, který ze čtyř režimů výkonu si ovladačem na řidítkách zvolí. Baterie se však kromě klasického nabíjení ze sítě dobíjí i při brždění a ve sjezdu, kdy se z elektromotoru stane generátor.
Vzhledem k legislativnímu omezení může motor běžet jen do rychlosti 25 km/h. Po překročení této rychlosti se už jede za své. Rychlostní limit je však nutností, neboť elektrokola ocení hlavně starší nebo méně zdatní zákazníci. Představa, že po lese uhání stovkou babička s nůší na zádech může někomu připadat veselá, ale konec takové podívané už tak humorný být nemusí. Zkuste chytit a nepřizabít chatrnou babku, která krouží po návsi a pan Alzheimer jí nechce prozradit, jak se ten pekelný stroj zastavuje... Jak jsme se však dozvěděli neoficiálně u vína, motor je možné překódovat na vyšší rychlostní limit, ale KTM tuto variantu nenabízí, neboť je to jednak mimo pravidla silničního provozu a druhak se tím zákazník – kutil připraví o dvouletou záruku.
Většina rámů by měla být k dispozici již letos na podzim, ale na sjezdové a freeridové rámy si počkáme až na příští jaro.
(mig)
(Tisková zpráva pořadatele) V sobotu 12.9. se uskutečnil v Jedovnicích u Brna již třetí ročník závodu GT Zaskar. Letos byl tento závod…
Již čtrnáctou bajkovou sezónu mají za sebou Jestřebí hory. Po čtrnácté se totiž letos jel Středeční pohár horských kol, který je nejdéle…