Výkonná zadní blikačka s předlouhým označením CAT TL-LD710K Rapid X2 Kinetic je v mnoha ohledech revolučním počinem. Japonská značka Cateye do ní vložila celou řadu nejmodernějších technologií, zahrnujících i skutečně funkční brzdové světlo. To není jakýmkoli mechanickým snímačem napojeno na lanko či brzdovou čelist, ale k jeho aktivaci dojde automaticky při každém trochu citelnějším zpomalení. Vnitřní kinetický senzor reaguje, jakmile začneme brzdit, a tím na několik sekund aktivuje plný výkon svícení. Aby následně toto jasně červené brzdové světlo zhaslo a třeba opět přešlo v předem zvolený režim blikačky. Značce Cateye nelze upřít jak nápad, tak jeho funkční ztvárnění.
Podívejme se nejprve na testovaný model jako na klasickou blikačku. Kompaktní podlouhlý tvar dokonale přilne k sedlovce, takže světlo nepůsobí rušivě ani na superlehkém luxusním kole. Fakt, že je díky rovnoběžné pozici se sedlovkou lehce skloněno dolů, ničemu nevadí, super výkonný LED pásek a jeho překrytí funkční optikou jsou totiž při pohledu zezadu nepřehlédnutelné, i kdyby bylo světlo skloněno ještě daleko více. Za tmy je pak dobře viditelné i při pohledu zboku a velkou pochvalu zasluhuje nezničitelný systém uchycení, závislý na bočních výstupcích a odolné gumičce. Zde nelze nic ukopnout ani při ošklivějším pádu, ztráta blikačky z kola je zcela nemožná. Plusem je variabilita uchycení nejen na sedlovku, ale třeba i na sedlové vzpěry zadní stavby – v tomto ohledu je výhodou jak použitá „COB LED“ technologie, tak i zmíněný univerzální úchyt zvládající průměr 12 až 32 milimetrů. Když už jsme u těch čísel, rozměry blikačky jsou 74,4 x 30,5 x 32,9 mm a hmotnost 32 gramů.
Boční tlačítko je perfektně přístupné a slouží i jako indikátor slabé baterie a jejího nabíjení. Dobíjení pomocí Micro USB konektoru je klasikou, a podceněno nebylo ani jeho utěsnění, kdy je gumová krytka k tělu světla silně přitisknuta samotnou sedlovkou. Li-Pol baterie má nabídnout minimálně tři sta cyklů a k plnému nabití dojde přibližně za dvě hodiny. My jsme asi světlo nikdy nevybili úplně, neboť se nám podařilo nabít jej naplno za něco málo přes hodinu. Doba svícení či blikání je nadstandardní. Klasické blikání s konstantními intervaly i intenzitou znamená výdrž až třicet hodin na jediné nabití. Další možností je o něco více „neurotická“ blikačka střídající jak frekvenci, tak intenzitu, s níž souvisí přibližně poloviční výdrž baterie. A nechybí ani funkce konstantního svícení s výdrží něco přes pět hodin. Svítivost padesát lumenů je u blikačky více než dostačující hodnotou, a to i v případě, že ji použijeme za dne, třeba při průjezdu lesních silničních úseků. Výrobce upozorňuje na to, že se výdrž baterie úměrně zkracuje četností spínání brzdového světla, svítícího vždy v nejvyšší intenzitě. Současně je možné funkci „brzdovky“ deaktivovat – třeba z důvodu, že nechceme plýtvat energií baterie.
A jak funguje brzdové světlo? Aktivuje jej prakticky každé přibrzdění a výjimečně i ne zcela konstantní akcelerace. Současně se nám ovšem nepodařilo použitou technologii takzvaně nachytat na švestkách, když jsme předpokládali, že se brzdovka určitě rozsvítí i při přejezdu každé nerovnosti. Nestalo se tak, v tomto ohledu je světlo dotažené k výborné funkci. Hlavním úkolem je zde samozřejmě bezpečnost při jízdě v běžném provozu, kdy zesílenou intenzitu konstantního světla při brzdění řidiči za námi jistě registrují. Současně je však třeba upozornit, že pro skupinové bikové či silniční vyjížďky není brzdové světlo úplným přínosem. Sice by se hodilo vědět, že jezdec před námi jde na brzdy, nicméně světlo je natolik výrazné, že není nic příjemného se do jeho jasu za tmy či za šera koukat.
Testovaná blikačka je hlavně dokladem, jak špičkové technologie dokáže prémiový výrobce implantovat do obyčejné blikačky. No tedy, obyčejné – cena 1490 korun je celkem vysoká. Blikačka s brzdovkou není rozhodně pro každého.
(kad)
Všimli jste si, že váš cyklistický život bývá zpříjemňován i maličkostmi, které nutně pro provozování svého sportu potřebujete? Nemusí to…
Pokud si chcete do svého obývacího pokoje pořídit opravdu dokonalý (a nebojíme se napsat nejdokonalejší) cyklistický trenažér, tak rozhodně…