Představte si klub pro gentlemany, vybavený koženými sedačkami, dřevěným lakovaným nábytkem, stolky s doutníky, whisky a stylové doplňky. Tak trochu retro a tak trochu luxus, dalo by se říci. A pokud byste tam chtěli přijet na kole, pak rozhodně ne vybaveném jiným sedlem než anglickým kouskem Brooks.
Sedla Brooks jsou legendou, mají ducha, historii, a i když to nejsou stogramové závodní skořepiny, přesto mají takový šmrnc, že by si je člověk pořídil snad i na závodní kolo. Brooks je zkrátka mezi sedly pojem a v záplavě moderních materiálů prostě působí jako z jiného světa. A přitom jde o sedla ne nepodobná těm, na kterých jezdili naši dědečkové, jen jsou tak trochu jinak zpracovaná. Kvůli jejich nadčasovému designu je na svá image kola montují i takové značky jako Cannondale či KogaMyiata nebo mnozí ruční výrobci rámů. Jejich základem je přírodní kůže v kombinaci s ocelovými či titanovými ližinami. Kůže se dokáže přizpůsobit tvaru jezdcova pozadí a sedlo se tak po určité době vysedí, ovšem je třeba o něj pečovat. K tomu slouží jednak speciální vosk pro napouštění kůže z obou stran, a pak napínací šroub pod špičkou sedla, kterým se kůže napíná, aby držela svůj tvar. Brooks má několik řad sedel, ať už s ručně kovanými širokými měděnými nýty, které jsou ke kůži šetrnější, s plochými či titanovými ližinami, anebo s vinutými pery pro větší pohodlí. Všechna sedla se vyrábějí ručně v Anglii a popravdě, když jsem před testem držel sedlo v ruce, bylo mi skoro líto montovat jej na kolo.
Sedlo Brooks Team Pro Chrome patří do skupiny závodních sedel, konkrétně do řady Special. Tu charakterizuje použití ručně kovaných měděných nýtů s průměrem 17 milimetrů, takže co kus, to originál. Ale to platí o všech sedlech, zde to navíc podtrhuje ruční seříznutí spodního okraje bočnic. Základem je kůže tloušťky pět milimetrů, na zadní části spojená s ocelovou kostrou ližin měděnými nýty a vpřed přes speciální napínací šroub. Mechanismus opěrky napínacího šroubu je ke kůži rovněž přinýtován. Vzadu pak nechybí kovový štítek s logem výrobce, kombinace chromu na ližinách a medového odstínu kůže působí opravdu dokonale. Toto provedení patří mezi ta, která se kvůli častému použití přizpůsobují sedacím proporcím jezdce o něco déle. Kůže je tužší, a poskytne tak delší životnost a tvarovou stálost. Naproti tomu jsou sedla s měkčí kůží, která jsou určena pro občasné použití, a tudíž se měkká kůže přizpůsobí už během první jízdy. Na druhou stranu, časté používání vede k povolení kůže a kratší životnosti těchto sedel. Přírodní materiál tedy nabídne hodně, ale má svá úskalí, na která je třeba myslet.
Testovaný kousek jsem popravdě šetřil, takže jezdil jen za sucha nebo s blatníky. První dojmy nebyly zrovna ideální, přece jen je tuhost a tvar někde jinde, než u měkce polstrovaných sportovních modelů. Postupně si ale člověk na tvar zvykne, a ten samozřejmě na jeho sedací partie, a dochází ke vzájemné harmonii. Střih sedla patří rozměry 273x160 mm mezi středně široké, takže nikde neomezuje. Tuhost ližin je nekompromisní, ovšem kůže dovolí částečné propružení, ale samozřejmě je to trochu jiné než u klasiky. Co se týče hmotnosti, hodnota 521 gramů hovoří za vše, ale nejde o závodění, jde o styl, o radost z dokonalé práce a tyhle podmínky sedlo splňuje, navíc po několika vyjížďkách se s ním jezdec docela sžije, takže ani uživatelský komfort na tom není nijak špatně. Brooks je prostě trochu jiné posezení.
Sedlo se prodává v luxusním balení, v krabici spolu s kovovým klíčem pro napínání kůže, instruktážním návodem, katalogem a navíc i textilním nepromokavým obalem na sedlo. Když parkujete kolo venku, nebo jej prostě chcete chránit, pomůže přírodě syntetika. Cena 3490 korun se sice rovná špičkovému sportovnímu sedlu, ovšem mezi sedly Brooks je to standard. Za dokonalé zpracování, které ze sedla dělá spíše šperk vhodný do vitríny mezi kultovní komponenty, je to určitě odpovídající částka.
(už)
I když to zatím v této době nevypadá, že ještě někdy bude léto, tak věřte tomu, že zase nastane doba, kdy třeba i vy vyrazíte se svým kolem…
Je to tedy pěkný fofr. Ještě se pořádně nerozeběhly prodeje letošních kol, protože to zatracené počasí nás nějak nechce pustit do sedel…