Úpická společnost BP Lumen na našem trhu zastřešuje nepřeberné množství cyklistických značek. Z těch nejznámějších jmenujme alespoň jízdní kola a elektrokola Apache a Sense, odpružené vidlice, tlumiče a komponenty SR Suntour, italské tretry Crono, pláště DSI nebo cyklotrenažery Kinetic. Celé portfolio je však daleko širší, neboť BP Lumen velkoobchodně zastupuje třeba i německou Sigmu, dále je dovozcem cyklokosmetiky Dirtwash, řady maziv TF2, gripů ODI nebo třeba navigací Teasi. Velmi důležitou novinkou v nabídce jsou také trailové biky a e-biky Qayron, hned na úvod tedy značek více než dost. My se ale na následujících řádcích chceme primárně zaměřit na to nejdůležitější z hlediska aktuálních nebo teprve připravovaných novinek – tudíž jsme se vypravili do Úpice, abychom vyzpovídali člověka nejpovolanějšího, a to sice výkonného ředitele BP Lumen, Lukáše Bártu (na fotografii)
Lukáši, na veletrhu For Bikes měla světovou premiéru vaše nová značka kol Qayron. Jak dlouho jste ji připravovali a na které zákazníky je zaměřena?
Záměr přijít na trh se značkou zaměřenou primárně na bikery máme v hlavách už pár let, ale až vloni nastal ten správný čas pro jeho realizaci. Tedy alespoň doufám. S přípravou kolekce jsme začali asi před rokem, kdy jsme zadali výrobu prvních prototypů. Značka je zaměřena hlavně na bikery, na zákazníky, kteří vědí, co od svého kola chtějí. Prodávat se bude na přímo koncovým zákazníkům, a to jak on-line, tak v našich kamenných obchodech v Úpici a Hradci Králové.
Můžeš stručně představit kolekci Qayron, tedy klasické modely i elektro-biky?
První kolekci tvoří 22 variant klasických kol a 6 variant elektrik. Značka je postavená na celoodpružených modelech – v sortimentu máme jedno enduro na 160mm zdvihu, trailovou devětadvácu a sedmadvácu na 140 mm a devětadvácu na 120 mm. Zajímavostí je 29” hardtail s předním zdvihem 130 mm. Nabízíme také klasické XC modely, a to jak s hliníkovým, tak karbonovým rámem. Většina modelů je v alespoň třech různých úrovních komponentové výbavy. Vše je osazeno díly Shimano, odpružení zajišťuje SR Suntour, používáme výplety DT Swiss a Remerx v kombinaci s náboji Formula, pláště Schwalbe, komponenty Ergon a vlastní značky Spec. Všechny rámy jsou s boost zadní osou, standardem je i vnitřní vedení bovdenů a hadiček.
Jak probíhal vývoj kol a kde se kola Qayron vyrábí?
Design rámů a geometrie si děláme sami na základě vlastních zkušeností a ve spolupráci s kamarády bikery, závodníky. Na základě našeho zadání nám výrobce rámů na Taiwanu nebo v Číně udělá první prototypy, které se následně testují a připomínkují. Následuje výroba finálních vzorků rámů a následně už sériová výroba. Celý proces vývoje byl pod naší kontrolou. U FS rámů jsme použili systém pružení, který byl již hotový, a na který byly dostupné komponenty. Naším cílem je přijít s něčím svým. Je to běh na delší trasu a taky to není levná záležitost, ale snad to nebude trvat dlouho. Kola se kompletně montují v Úpici v malých sériích a každé kolo bude při předání zákazníkovi plně připravené k jízdě.
Jaká plány se značkou máte?
Letos se chceme hlavně ukázat v Čechách a na Slovensku, být co nejvíc mezi bikery, půjčovat naše testovačky, dostávat zpětnou vazbu a tu využít pro další vývoj. Zároveň chceme posbírat kvalitní marketingový materiál a vytvořit si tak dobrý základ pro první ostrou sezónu. Ta letošní je spíš taková na zkoušku. Máme vlastní enduro tým v čele s Přemkem Tejchmanem, kterého doplňují Věra Mikušová a mlaďák Zdeněk Fiedler. Budeme spolupracovat s několika dalšími ambasadory, jsme partnery Trutnov Trails, čembáckýho projektu MTBczech.com nebo Enduro Série. Jinak už také pracujeme na nějakých produktových novinkách, které přijdou na svět někdy během roku a snad bude možné je ještě na podzim ukázat veřejnosti. Ambice máme určitě nemalé. Naším cílem je být evropskou značkou kol z Podkrkonoší.
Nyní k vašim dalším značkám. Na jaké novinky se mohou zákazníci těšit u elektrokol Apache a Sense?
Rozšířili jsme nabídku celoodpružených elektrokol Apache s pohonem Bosch a pluskovými koly. V nabídce máme také několik nových modelů Bosch s plnou integrací nebo semi-integrací baterie. Zahájili jsme exkluzivní spolupráci s českou firmou Comp Drives a celá jedna řada horských a krosových elektrokol bude osazena jejich novým motorem Comp C18, který je výsledkem česko-japonské spolupráce. Tento pohon nabízí velmi podobné jízdní vlastnosti a sílu jako motory těch nejrenomovanějších výrobců. Daná elektrokola mají i velmi kvalitní komponentové osazení, takže za cenu pod 55 tisíc korun zákazník dostane opravdu odpovídající hodnotu. Na Compu jsme postavili také trailový hardtail s kombinací kol 29“ a 27,5“plus, který zatím vzbuzuje největší zájem ze všech našich novinek. Komerčně největší úspěch očekáváme od nové řady MX-I, s trhem již prověřeným motorem Bafang MaxDrive a integrovanou baterií s kapacitou 16 Ah (576 Wh) – to celé za cenu pod 46 tisíc korun. Navíc myslím, že se jedná o designově nepovedenější provedení integrace baterie v této třídě. Dále pokračujeme ve výrobě téměř všech modelů, které jsme nabízeli již v roce 2018. Je to první krok k tomu, že už dále nebudeme měnit celou kolekci pro každou sezónu, ale pouze přidávat několik novinek, z nichž některé nahradí původní modely. To samé platí pro značku Sense, kde se letos budeme soustředit na propagaci středových motorů DOT s tím, že zásadní novinky přineseme v druhé půlce tohoto roku.
A co klasická jízdní kola?
Nutno přiznat, že díky elektrokolům a velkému množství práce s nimi spojené byla běžná kola v posledních letech tak trochu v pozadí našeho zájmu. S tím nejsme spokojeni a chceme se brzy vrátit i se silnou nabídkou jízdních kol. Prvním krůčkem bude letošní rok, kdy si začneme kola montovat sami v Úpici. Díky tomu jsme schopni našim zákazníkům nabídnout i lepší ceny. V dalších letech se budeme více zabývat vývojem nových modelů a marketingem, tak aby se z Apache znovu stala hrdá značka jízdních kol. V současné době máme v Čechách a na Slovensku okolo dvou set reálných prodejců elektrokol, což je dobrý základ i pro prodejní síť klasických jízdních kol.
V tento moment už jistě pilně pracujete na kolekci 2020, jakým směrem se budou obě hlavní cyklistické značky ubírat v následujících letech?
Naším cílem je od sebe obě značky více odlišit. Apache chceme profilovat jako značku kol střední třídy s významnou nabídkou elektrokol, a to především pro sport a turistiku. Sense zůstane ryze elektrokolová značka zaměřená na turistiku a městskou cyklistiku. Zcela jistě budeme i nadále následovat trendy jako je integrace baterií a navyšování jejich kapacity nebo širší použití středových motorů. Jak už jsem zmínil, celkem úzce spolupracujeme s Comp Drives na nějakém společném vývoji a od této spolupráce si do budoucna hodně slibujeme. Sami se intenzivně zabýváme bateriemi a chceme přijít s nějakými zajímavými řešeními. Nejen na bateriích spolupracujeme s Technickou univerzitou v Liberci. Naším dlouhodobým cílem je postupně snižovat závislost na dodavatelích z Číny a naopak zvyšovat podíl komponentů vyráběných u nás nebo alespoň v Evropě. Velkým tématem je pro nás plná certifikace všech nabízených elektrokol, což je hodně náročná a nákladná věc. Bez toho nemáme v Evropě šanci.
Loni jste měli poprvé rozsáhlou výstavní expozici na prestižním veletrhu Eurobike, plánujete své účinkování ve Friedrichshafenu i na letošek?
Přihlášku máme podanou, a tak čekáme, jestli nám pořadatelé opět přidělí místo. Eurobike je zásadní cyklistický veletrh a pro nás je přirozeně hodně důležité na něm vystavovat.
Nabízíte nadále také elektro-sady pro úpravu standardních kol na elektrokola?
Nabídku elektrosad Apache Power jsme stabilizovali, žádné zásadní novinky ale nepřipravujeme. Elektrosady jsou u nás oblíbené, protože Češi jsou národ kutilů a taky šetřílků. Pokud má někdo slušné kolo a chce z něj udělat elektrokolo, s naší sadou se mu to podaří za necelých šestnáct tisíc korun. Elektrosady nabízíme prostřednictvím jednoduchého konfigurátoru, kde si zákazník vybere typ motoru, baterie a příslušenství a my mu sadu poskládáme přesně na míru jeho kola.
Začali jste vydávat vlastní časopis Apache Story, jak často bude vycházet?
Časopis je určen příznivcům značky Apache z řad našich partnerů i koncových zákazníků. Zatím vychází dvakrát ročně.
Nyní k testovací kolekci elektrokol Apache a Sense? Jak se běžný zákazník nejlépe dostane k „testovačce“ na vyzkoušení, aby se mohl rozhodnout?
Od začátku vytváření prodejní sítě je jednou ze zásadních podmínek, že prodejce musí mít na obchodě alespoň pět našich elektrokol a umožňovat jejich vyzkoušení svým zákazníkům. Prodejce navíc podporujeme v organizování lokálních prezentačních akcí a sami se množství akcí různě po republice účastníme. Těch možností, kde si naše elektrokola mohou zákazníci vyzkoušet, je opravdu hodně.
Zaměřme se teď na obecnější věci – v čem vidíš největší evoluci elektrokol během posledních let?
U sportovních elektrokol je to určitě síla motoru, kapacita baterie, speciální komponenty pro elektrokola a celkově design, kdy se výrobci snaží vše integrovat tak, aby se elektrokolo co nejvíce podobalo normálnímu kolu. Velké středové displeje se mnohdy zmenšují a posouvají na kraj řidítek, nebo se vypouští úplně a nahrazují je aplikace v mobilním telefonu. Evolucí samo o sobě je každoročně zvyšující se množství elektrokol, snižující se průměrný věk jejich uživatelů a také zvyšující se průměrná cena elektrokol. Snahou Evropské komise a určitých lobbistických skupin je „zvýšení kvality a bezpečnosti elektrokol“, a proto už není prakticky možné dovážet levná kompletní kola z Číny a zpřísňují se také normy, podle kterých se výroba, respektive uvádění elektrokol na trh řídí.
A v nejbližších letech budoucích – troufneš si odhadnout směřování dalšího vývoje tohoto segmentu trhu?
Četl jsem zajímavou tezi, že žijeme ve velmi pomalé a poklidné době. Ve srovnání s tím, co přichází. A to se bude určitě týkat i elektrokol. Vloni se v Evropě údajně prodalo dva miliony kusů, do dvou let by to měl být dvojnásobek a očekává se, že se brzy dostaneme až na nějakých deset milionů elektrokol ročně. Osobně si myslím, že se poměr klasických kol a elektrokol jednou zcela otočí. Elektrokola vidíme ve městech, na cyklostezkách, v horách a tento rok třeba i na startu oficiálního mistrovství světa UCI. Elektrokola budou více a více řešit přeplněnou dopravu v městských aglomeracích. Budou zdrojem zábavy a rekreace pro větší množství lidí. Zkrátka se stanou prostředkem ke zdravému životnímu stylu a budou i tréninkovým nástrojem pro profesionální sportovce.
BP Lumen byl v podstatě první firmou, která se na segment elektrokol před mnoha lety zaměřila, byli jste určitými pionýry. V kterém roce jste uvedli na český trh první elektrosadu, případně elektrokolo?
První kontakt s elektrokolem, tak jak ho známe dnes, jsme měli na výstavě Taipei Cycle na jaře 2008. Na podzim jsme už první elektrokolo vystavovali na brněnském Sport Life a na jaře začali s prodejem. Takže už máme za sebou deset, vskutku intenzivních let.
Jak nahlížíš na kategorii „speed pedelec“? Nemůže být do budoucna teoretickým problémem pro klasická elektrokola a jízdu mimo zpevněné cesty?
Zatím jsme se touto problematikou moc nezabývali, takže v tom nemám úplně jasno. A řekl bych, že ani naše úřady ne. Speed pedelec je vlastně malá motorka a jejich provoz by se měl řídit stejnými předpisy. Mimo oficiální komunikace by se tak na něm zřejmě jezdit nemělo. Osobně si myslím, že speed pedelecy budou využívány hlavně pro dojíždění do práce a podobně, namísto auta. Vzhledem k jejich ceně a všem souvisejícím povinnostem ovšem neočekávám nějak velký zájem, natož u nás v Čechách.
Kromě kol a elektorkol jste také dovozci mnoha značek. Co nového připravujete v tomto segmentu vaší činnosti.
Firma BP Lumen byla vždy velkoobchodem s velo díly a doplňky. Tak jsme před 28 lety začínali. U značek, které na našem trhu zastupujeme, se snažíme průběžně udržovat nabídku aktuální. Zároveň nabízíme široký sortiment dílů a doplňků dalších tuzemských a zahraničních výrobců se snahou nabídnout vše potřebné pro obchod a servis pod jednou střechou. Nicméně jsme si vědomi, že v tomto segmentu je pro nás velký prostor pro rozvoj, a proto nás čeká určitá restrukturalizace a rozšíření týmu, abychom všechny naše činnosti dělali s maximálním soustředěním a nasazením.
Je zřejmé, že práce máte více než dost. Jak zvládáte velkoobchod, výrobu kol a celkově růst vaší firmy?
Musím upřímně říct, že je to v posledních týdnech a měsících dost náročné. Za dva roky jsme se změnili z obchodní firmy o třiceti lidech na střední podnik s více než 120 spolupracovníky. Letošní rok je pro nás rokem stabilizace a potvrzením toho, že jdeme správným směrem. Bude zcela zásadní pro to, abychom naši transformaci ustáli.
Jak náročné bylo sehnat schopné a spolehlivé lidi?
Sehnat dostatek lidí zase takový problém není a o jejich kvalitě či spolehlivosti se přesvědčíme dříve či později, jakmile spolupráce začne. Hlavní výzvou, ke které stojíme čelem, je celkové zvýšení odbornosti lidí, kteří se k nám za poslední měsíce přidali, nebo se teprve přidají. V našem regionu nemá výroba kol žádnou tradici, a tak zde chybí odborníci. Musíme si je tedy vychovat a k tomu potřebujeme lidi, kteří chtějí svoji kariéru spojit s koly. Proto jsou naše dveře pro nové zájemce neustále otevřené. A to se netýká jen samotné výroby, ale také obchodu nebo marketingu.
Jaké jsou tedy vaše požadavky a co případným zájemcům můžete nabídnout?
Nejdůležitější je chuť se rozvíjet, zápal pro věc a podobná kultura jako ta naše. Bez toho jsou i sebelepší schopnosti k ničemu. I když na těch samozřejmě také záleží. Pokud je někdo vášnivý cyklista nebo fanoušek elektrokol se zkušenostmi z našeho či jiného oboru a zároveň hledá novou životní výzvu, může to být vhodný adept pro naši firmu. Nabízíme smysluplnou práci v oboru kol a elektrokol ve firmě, která má nemalé ambice. Nabízíme zázemí a jistoty rodinné firmy s tradicí 28 let a férovou odměnu odpovídající přístupu ke spolupráci a odevzdanému výkonu. A v neposlední řadě také možnost převzít osobní odpovědnost, neustále se rozvíjet a posouvat.
Děkuji za rozhovor.
(red)
Zkuste se zamyslet, co všechno si můžete v dnešní elektronické době pořídit na kolo. Je toho opravdu mnoho: cyklocomputer, navigaci,…
Bohužel, v České republice je denně odcizeno více než 20 kol a v letních měsících je toto číslo mnohem vyšší. Není nic horšího, než zažít…