V případě cyklistické obuvi je dokonalé usazení na noze stejně tak důležité jako například u běžeckých bot. Na optimálním přenosu síly z chodidla na pedál je závislý nejen samotný finální výkon, ale logicky i komfort jezdce. Stále vyzdvihovaná tuhost podešve je tedy důležitá, aby nedocházelo ke ztrátám sil vlivem jejího pružení, ovšem z hlediska ideálního záběru není tím jediným nepostradatelným. V praxi ovlivňuje kvalitu záběru celá řada faktorů, od styčné plochy pedálu s tretrou, přes vzdálenost mezi chodidlem a osou, až po samotné provedení treter a kvalitu jejich usazení na noze. A právě v případě anatomického tvarování treter není ani v současnosti zdaleka vše ideální, touto problematikou se totiž vážně zabývají pouze někteří výrobci cyklistické obuvi. Přitom respektovat, a pokud možno ještě podporovat, vhodnou klenbu chodidla by mělo být samozřejmostí, stejně tak standardní by, podle našeho názoru, měla být maximální stabilizace paty a co nejlepší rozložení tlaku mezi chodidlem a vnitřní stélkou, tedy vložkou boty. I přesto vložky treter některých značek svým plochým tvarem připomínají spíše prkno, a tak o jejich anatomickém vytvarování nemůže být ani řeč. Právě z tohoto důvodu jsme využili nabídku pražské cyklistické prodejny Ski a Bike Centrum Radotín, která jako jedna z mála firem nabízí cyklistické stélky vyráběné na míru, přímo pro konkrétního zákazníka.
Výroba vložek, tedy stélek, přímo na míru je již řadu let určitým standardem v případě kvalitních lyžařských sjezdových bot, setkáme se s ní také u běžecké obuvi, méně často pak u bruslí či u bot pro běžecké lyžování. I když se nejedná o levnou záležitost, výhody stélek na míru využívá nemalé procento vyznavačů různých sportovních disciplín. Nemusí se vždy jednat pouze o špičkové sportovce, přínos dokonalého usazení dokáže ocenit i běžnější uživatel, jenž svému koníčku-sportu věnuje mnoho hodin. V neposlední řadě jsou cílovou skupinou také jedinci s větší či menší tvarovou odlišností v případě pravé a levé nohy. Stélky na míru dokážou podobné anomálie a jimi způsobený nedostatečný komfort vyřešit.
Cyklistické tretry bohužel zůstaly doplňkovou výrobou stélek na míru zatím takřka nezasaženy, Ski a Bike Centrum Radotín je tak v této oblasti zatím jedním z mála průkopníků u nás. Přitom právě v tomto sportu je, narozdíl třeba od běhu, noha stále ve stejné pozici, tedy s konstantním prohnutím při záběru. Právě tento aspekt je zásadní z hlediska požadavku na maximálně anatomické provedení stélky po celé své délce, tedy jak vpředu pod klouby prstů, tak i u paty a v klenbě. Pouze co největší kontaktní plocha chodidla a stélky zajistí optimální rozložení tlaku, správný záběr a oddálení samotné únavy. Při záběru směrem dolů by díky správnému tvarování stélky nemělo docházet k prohýbání chodidla, a tudíž ke ztrátám energie. Taková je teorie, bohužel praxe je v mnoha případech zcela jiná a sériově používané stélky svým provedením nejednou připomínají list papíru. O podpoře vhodné nožní klenby v takovém případě nelze hovořit. Možnost výroby stélek na zakázku však dokáže určitý nedostatek sériových provedení treter do jisté míry napravit.
V případě výraznější zrcadlové rozdílnosti obou chodidel ale určitě není od věci nejprve návštěva podiatra, tedy speciálního lékaře zabývajícího se právě touto problematikou. Podiatři mají většinou k dispozici kolekci vyloženě zdravotních stélek, zatímco lyžařské či cyklistické speciálky nabízejí modely pro sportovní využití, které poskytují kombinaci komfortu, zdravého usazení a co nejvyššího výkonu.
I když se problematika vhodných vložek nemusí zdát nijak složitá, zdaleka se nejedná jen o vhodný tvar jejich středové části. Velice důležitá je také opora a stabilizace paty a co nejmenší omezení prostoru vpředu pro prsty. Dále se řeší i takové detaily jako prodyšnost, na čemž se vedle vhodného materiálu podílí i například perforace. Narozdíl od běžecké obuvi se v případě cyklistických vložek nemusí řešit třeba měkčení pod patou, tlumící nárazy. Po této stránce je konstrukce ryze cyklistických vložek relativně jednodušší.
Zaměříme-li se na jednotlivá provedení vložek na míru, zjistíme, že je jich na trhu celá řada. Základním řešením zvýšení komfortu je výběr ze série již hotových, anatomicky tvarovaných modelů, jaké nabízí například značka Specialized. Jedná se o kolekci, z níž se podle tvaru chodidla vybírá ten nejvhodnější model, s co nejlepší oporou po celé své délce. Vychází se zde z otisku chodidla a z konkrétní výšky klenby. Pomocníkem při výběru je takzvaná podoskopická deska, na níž je jasně vidět otisk chodidla. Finální doladění stélky se řeší speciálními podložkami pod špičku či stabilizačními podpatěnkami.
Další možností je využití již předem natvarovaných vložek, které se pouze dotvarovávají podle konkrétního chodidla. V tomto případě bývají využívány již vytvarované polotovary od novozélandské firmy Formthotics, které nejsou lisované, ale vybrušované, díky čemuž optimálně dosedají na plochou podešev tretry. V tomto případě se k finálnímu dotvarování již využívá rozpečení ve speciální peci, případně horkovzdušná pistole.
Třetí možností, tou nejdokonalejší, je postupné vytvarování původně zcela plochého polotovaru, přesně podle tvaru levé a pravé nohy. Tato stoprocentní „kustomizace“ stélky je také jediným funkčním řešením v případě výraznějších odlišností levé a pravé nohy. A právě posledně jmenovanému řešení se budeme věnovat na následujících řádcích.
Celé zařízení, na němž jsme sledovali výrobu stélky na míru, pochází od francouzské firmy Sidas, která patří mezi evropskou špičku ve své oblasti. Ta je výrobcem i samotných polotovarů, obchodně nazývaných Conform-Able. Z těch se stélka jednotlivými kroky natvaruje a následně se přizpůsobí také botě, v tomto případě cyklistické tretře. Teorie je celkem jednoduchá, začne se otiskem chodidla, podle nějž se následně vytvaruje stélka, rozehřátá ve speciální peci. Praxe už je ale o něco složitější a vyžaduje profesionální práci, která je zárukou správného provedení celého postupu.
Úplný začátek operace souvisí s pečlivým změřením chodidla (obr. 1), jeho délky a šířky, což je zásadní pro výběr vhodné velikosti stélky. Důležité je také zakreslení podélné osy chodidla a místa jeho největší šířky u vnějšího kloubu (obr. 2).
Po prvotním změření chodidla, zjištění případných anomálií a výběru vhodné velikosti stélek již následuje tvarový otisk. Pro něj se využívá speciální zařízení s tvarovou pamětí (obr. 3). Zde není možné spěchat, protože právě tato operace je alfou a omegou pro co nejanatomičtější tvar. Zatímco zákazník stojí na tvarovacím zařízení a postupně se při plném zatížení tvoří přesný otisk jeho chodidel, v peci se již rozpékají stélky.
Před jejich vložením pod chodidla je ale nutné ještě dotvarování otisku v oblasti špičky, a to v místě pod prsty. Zde není nutné dokonalé anatomické vytvarování, důležitější je správné usazení stélky ve špičce tretry. Toto dotvarování se zde provádí rukou.
Následuje vložení nahřáté, a tedy dokonale ohebné stélky. Její polohu vedle samotného otisku určí také značky informující o podélné ose a nejširším místě chodidla. Jediná správná poloha stélky v otisku je totiž zárukou jejího následného optimálního usazení v tretře (obr. 4). Po vložení stélky do otisku si na ni zákazník opět vahou stoupne, je nutná pečlivost pro docílení původní ideální polohy. Následuje postupné chladnutí stélky, a tedy i ztráta její tvarové poddajnosti. Po vychladnutí zůstane stélce tvar identický s původním anatomickým otiskem (obr. 5).
Tím ale celá operace nekončí. Na řadě je broušení stélky podle tvaru té původní, sériové, aby ji bylo možné v tretře správně usadit (obr. 6). Pro tuto operaci slouží rovněž speciální bruska, dodávaná firmou Sidas. Pak už následuje vložení stélek do treter a vyzkoušení usazení zákazníkem. Vytvarování stélky ale ani v této fázi nemusí být neměnné, dá se s ním ještě v určitých mezích pracovat, například po nahřátí horkovzdušnou pistolí. Takže hlavně při konečné práci se stélkou je důležitá maximální komunikace mezi prodejcem a zákazníkem, aby bylo možné podle pocitu z usazení stélku ještě dotvarovat.
Tato fáze může být pro někoho již finální, z naší vlastní zkušenosti ale doporučíme ještě instalaci speciální podpatěnky, která nejen zvyšuje stabilizaci paty, ale především podporuje nožní klenbu (obr. 7). Po nalepení této podpatěnky se opět pracuje s bruskou, takže se může ubírat materiál v jednotlivých partiích podle potřeby. Samotná vytvarovaná stélka sice ideálně kopíruje tvar chodidla, mezi ní a podešví treter ale vzniká mezera, která se při záběru stlačuje. V partii nožní klenby proto musí mít stélka vyšší průřez, proto rozhodně doporučujeme instalaci zmiňované anatomické podpatěnky. Ta se vyrábí, stejně jako samotné stélky, v různých velikostech, takže je zde široká možnost jejího přizpůsobení. Bez instalace samolepicí podpatěnky by stélky na míru trochu ztrácely smysl.
Toto je otázka, kterou si musí zvážit každý sám. Pokud však sériové provedení vložek bot někomu vyloženě nevyhovuje, stélky na míru jsou rozhodně řešením takového problému. V případě tvarové atypičnosti či zrcadlové odlišnosti obou chodidel jsou pak stélky na míru vlastně jediným možným řešením. Je ale nutné počítat s tím, že jejich cena není zrovna nejnižší a že zákazník při jejich výrobě stráví v prodejně minimálně půl až hodinu času. Výjimkou nemusí být ani dvouhodinové přizpůsobování tvaru stélek, například při instalaci podpatěnek a podobně.
Cenové rozpětí stélek od firmy Sidas se, včetně práce, pohybuje přibližně od čtrnácti set po téměř dva tisíce korun. Tato cena určitě není nízká, zahrnuje ale mimo jiné také obsluhu speciálně proškolených prodejců. V porovnání například s botami pro sjezdové lyžování, u nichž je vyšší cena standardní, je cyklistika v určité nevýhodě. Přece jen dát za samotné vložky na míru třeba polovinu ceny samotných treter, to se může řadě potenciálních uživatelů zdát hodně. Záleží tedy pouze na tom, jak je dotyčný spokojen, či naopak nespokojen s tvarem standardního provedení stélek svých treter.
Pouze co největší kontaktní plocha chodidla a stélky zajistí optimální rozložení tlaku, správný záběr a oddálení samotné únavy.
Cyklistické rukavice domácí značky Polednik jsou známé nejen bezkonkurenční šířkou nabídky, ale i lákavým poměrem ceny a kvality. Grafika a…
Španělská značka Etxe Ondo, která je známá svým propracovaným a patřičně drahým cyklistickým textilem, představila novou zimní bundu…