Švýcarská značka BMC produkuje výjimečná kola, což v dnešní době unifikace takřka všeho platí dvojnásob. Silniční novinka na postu topmodelu nese název Impec a bylo ji možné spatřit během premiéry na letošní Tour de France, a to pod jezdci zvučných jmen. Když je BMC Impec odpovídajícím materiálem pro hvězdy Cadela Evanse a George Hincapieho, měla by být určitě dostačující i pro testera našeho časopisu.
Model Impec se může pochlubit několika výjimečnostmi. Vedle ceny testovaného provedení, atakující hranici čtvrt milionu korun, je to především způsob výroby, co činí novinku od BMC tak zajímavou. Kompletní výroba probíhá zcela robotizovaně, od konstrukce samostatných karbonových trubek až po jejich sesazení a nalepení karbonových rámových spojek. Atypická je ovšem i konstrukce samotných spojek, které jsou dvoudílné, tedy ke spoji trubek nasazené zboku. Spojky jsou navíc lakovány ještě před kompletací rámu. A důvod jejich dvoudílné konstrukce? Zatímco při zasunutí trubek do klasických spojek nelze zcela přesně dávkovat lepidlo, v případě jejich nalepení zboku může robot s maximální přesností určovat jeho rovnoměrné rozvrstvení. Tímto je tedy zaručena nejen maximální pevnost spoje jednotlivých trubek, ale i předejití nechtěnému povrzávání a jiným pazvukům v případě staršího rámu. Robot tedy provede kompletní konstrukci rámu Impec takřka od A do Z, tedy s výjimkou nalepení log a dalších samolepek.
BMC Impec byl zkonstruován pro čistě závodní nasazení, čemuž odpovídají profily jednotlivých trubek, zajišťující optimální přenos síly. Samotný pohled na rám předpovídá vysokou konstrukční tuhost a spíše menší jízdní komfort. Jestli je tomu tak i ve skutečnosti však odhalí až samotný jízdní test. Zajímavostí je nabídka dvou odlišně pojatých geometrií, našima rukama prošla ta s názvem Racefit. Ve srovnání s druhou nabízenou geometrií „Performancefit“ ji charakterizuje o něco delší horní trubka a naopak o dva centimetry kratší hlavová trubka, úhly zůstávají u obou verzí shodné.
Pojetí kola samozřejmě neumožňuje jinou pozici jezdce než ryze závodní, tedy s maximálním možným přenosem výkonu a optimální aerodynamikou. Hmotnost testovaného kola 6,9 kilogramu (bez pedálů) znamená dokonalou akceleraci, která byla vedle samotného rámu nemalou zásluhou především zapletených kol Zipp 303. Ta sice nepatří do sériového osazení, ale impecu mimořádně sluší. Standardně jsou na tomto modelu se sadou Campagnolo Super Record použita kola Easton EC90 SL, která jsou oproti zippům přece jen o nějaký ten gram těžší.
I přes orientaci na maximální výkon nás rám překvapil celkem rozumnou schopností pohlcovat část otřesů. I když samozřejmě existují podstatně pohodlnější rámy, od impecu jsme čekali „komfort“ spíše na úrovni duralu. Takže i přesto, že výrobce model prezentuje jako nekompromisní závodní materiál, bylo určité zahlazování otřesů při jízdě po nekvalitním asfaltu jasně postřehnutelné. To jsme od sestavy mohutné, aerodynamicky tvarované sedlovky i sedlové trubky a vzpěr, použitých na zadní stavbě a ve spoji horní a sedlové trubky, rozhodně nečekali. Na druhou stranu, po stránce tuhosti musíme konstatovat, že novinka od BMC patří pouze k lepšímu průměru. Boční tuhost středové partie i zadní stavby je solidní, ovšem torzní tuhost, v krutu mezi hlavovou partií a osou zadního kola, zůstala lehce za očekáváním. I tak je ale přenos energie zcela bezproblémový.
Jestliže se ještě vrátíme k nabízenému komfortu, pak se předek zdá být oproti zadní partii tvrdší. Široký průřez ramenou i bytelně vypadající korunka zde příliš prostoru pro pohlcování otřesů nenabízejí. Zato je zaručena skvělá pevnost vidlice, která vynikne jak při jistém vedení kola v náklonu do zatáčky, tak i nulovou tendencí k rozvibrování při silném brzdění. Vidlice je konstruována shodnou technologií jako samotný rám, i její korunka je tedy tvořena oddělenou přední a zadní částí. Pouze patky rámu a vidlice jsou jednodílné a ramena jsou do nich vsunuta a zalepena.
Co se týče ovladatelnosti, nelze mít připomínky, kolo reaguje doslova dokonale na jakýkoli podnět. Impulz od řídítek či změny těžiště je kolem okamžitě vyslyšen, přitom se na rovinách či ve sjezdech impec nechová jakkoli nervózně a není tudíž potřeba jej nadměrně krotit. Po stránce jízdního projevu je kolo až neobyčejně vyvážené, ostatně za cenu čtvrt milionu by bylo smutné, kdyby tomu tak nebylo...
Samostatný rámový set není u modelu Impec v nabídce, ovšem variant osazení je hned několik. Základní model za bezmála dvě stě tisíc je postaven na sadě Sram Red v kombinaci s koly Easton EA90 SL, vrchol nabídky za 255 tisíc pak využívá elektronické sady Dura-Ace Di2 a kol Mavic Cosmic Carbon. Takže si vybere jak fajnšmekr, tak i fajnšmekr. Pro běžné smrtelníky BMC Impec zkrátka není, ti by také doma špatně vysvětlovali, že prodali ojetou fabii, miláčka rodiny, vzali si hypotéku na sto tisíc a koupili si kolo. Impec je sice pro drtivou většinu amatérských cyklistů nedostupný, ovšem to zvyšuje jeho exkluzivitu. Kdyby stálo nové ferrari půl milionu, jezdilo by jich tolik, že už by se za ním nikdo neohlédl. A věřte, že za BMC Impec se ohlédne každý, a to i ten největší cyklistický analfabet.
Sériové osazení
Rám: BMC Impec Carbon
Vidlice: BMC Carbon
Kliky: Campagnolo Super Record 39/53
Brzdy: Campagnolo Super Record
Řazení: Campagnolo Super Record
Přehazovačka: Campagnolo Super Record
Přesmykač: Campagnolo Super Record
Kola: Easton EC90 SL
Kazeta: Campagnolo Super Record (12-23)
Řídítka: Easton EC90
Představec: Easton EA90
Sedlovka: BMC Carbon
Sedlo: Selle Italia Flite
Hmotnost: 7,1 kg (vel. 55, s koly Easton)
Celoodpružený karbonový bike pro maratón či XC se zadním zdvihem 100 mm nás příjemně překvapil svým stabilním jízdním projevem s dobrou…
Italská značka Scapin se může pochlubit nejen konstrukční výjimečností většiny svých modelů, ale především také určitou neokoukaností,…