Poslední tři měsíce nám dělal společnost cyklistický batoh německého specialisty na ergonomicky propracované cyklistické doplňky, značky Ergon. Tedy nejen batoh, ale i sedlo, jehož test jsme nedávno uvedli, a dříve to byly třeba gripy, prostě doplňky, které jsou v přímém kontaktu s tělem jezdce a mohou výrazně ovlivnit jeho celkový komfort na kole.
Batoh BX2 EVO za 2799 korun je nejmenším z řady BX, určené pro maraton a delší vyjížďky, pro enduristy či All-Mountain má výrobce v zásobě jiné modelové řady. Jde o desetilitrový batoh s možností zvětšit objem o 1,5 litru, schopný přizpůsobit se díky nastavitelnému zádovému systému výšce jezdce v rozmezí velikostí S-XL (délka zádové části 47–57 cm). Základem je plochý zádový díl s vnitřní plastovou výztuhou, v němž je zasunut horní díl nesoucí ramenní popruhy, jištěný suchými zipy uvnitř a vnějším popruhem protaženým oky odstupňovanými dle výšky jezdce. Stačí tedy vytáhnout tento horní díl, zvolit velikost danou pozicí plastového oka a vše zase přes suché zipy zajistit. Jejich plocha je tak velká, že by snad ani při pádu nemohlo dojít k nechtěnému rozpojení. Pro usazení na zádech v kombinaci s maximální ventilací slouží dva vertikálně umístěné polstrované dílce pod lopatkami a dva horizontální na bedrech, přes něž vede bederní popruh přímo napojený na čelní stranu batohu. Stejně tak spodní díl ramenních popruhů vede dole přes čelní stranu batohu, aby sloužil zároveň jako kompresní popruh, maximálně zajišťující věci uvnitř. Na tenhle princip spoléhá Ergon u svých batohů proto, aby byl k zádům zajištěn nejen samotný batoh, ale maximum věcí uvnitř, čímž se zatížení lépe rozloží, a náklad by se tak neměl za jízdy tolik pohybovat do stran. Samotné ramenní popruhy tvoří síťovina s velkými oky a masivním lemováním a pro přesné nastavení hrudního popruhu nechybí možnost jeho vertikálního posunu o 12 cm. Ramenní, hrudní i bederní popruh mají jednoruční stahování a volný konce popruhů je jištěn posuvným gumovým poutkem.
Co se týče úložných prostor, hlavní se zipem ve ¾ obvodu s vnitřní jisticí kapsou pro vodní vak je schopný pojmout třílitrový rezervoár a nějakou bundu či svačinu a do malé kapsičky na horní straně pak lze uložit brýle, které budou chráněny fleecovou vložkou. Čelní díl batohu má svislý zip na boku, jisticí další úložný prostor s menší vnitřní síťovou kapsou třeba na nářadí. Na horní straně batohu je pak další kapsička na zip určená pro drobnosti, co musí být hned po ruce. Nechybí ještě menší kapsa na zip a bez zipu na bocích bederního popruhu a kapsa pro pláštěnku, ukrytá pod jeho střední částí na čele batohu. Kapsiček a úložných prostor je tady dostatek, nechybí a ani jich není zbytečně moc, že bychom nějakou nevyužili. Pro hadičku vodního vaku jsou na ramenních popruzích vodicí poutka a plastový držák na hrudním popruhu. Komu by všechny zmíněné úložné prostory byly málo, může pěticí háčků připnout do ok na bocích batohu gumový popruh a pod něj dát třeba bundu.
Batoh jsme testovali s třílitrovým vodním rezervoárem, jenž v případě maximálního naplnění zabral podstatnou část úložného prostoru. I díky tomu jsme většinou volili alternativu s o 1,5 litru zvětšeným objemem, díky rozepnutí druhého zipu po obvodu batohu. Hodně důležité je správné nastavení zádového dílu a délky popruhů. Zádový díl je poddajný a dobře kopíruje tvar zad, ale ramenní popruhy směřují lehce od sebe a svojí šířkou a pozicí nebudou zrovna pro slečny s velikostí XS, lépe jim sedí širší ramena. Pokud je vše dobře nastavené, díky přechodu ramenních přímo do vnějšího bederního popruhu dojde k perfektnímu zafixování nákladu uvnitř a batoh sedí na zádech s maximální jistotou. Tady je nechtěný pohyb do stran opravdu eliminován v maximální míře. Zároveň musíme pochválit míru ventilace, která je zde poměrně nadstandardní. Daní za to je ale znatelná přítomnost bederních polstrovaných dílců, jejichž vnitřní hrana prostě dává o jejich přítomnosti vědět. Polstrování je hodně vystouplé a nemá tak velkou plochu, aby o něm jezdec vůbec nevěděl. Ne že by někde vyloženě dřelo či nepříjemně tlačilo, jen prostě tlak na záda nevyzní tak do ztracena, jako v případě větší plochy polstrování. Silnější olemování horní výsuvné části zádového dílu nebo suché zipy pak o sobě nedaly za jízdy vůbec znát nějakým zvýšeným tlakem, a to ani přes tenký dres.
Přístup do všech úložných prostor je zcela bez připomínek, krytí svislého zipu na čelní straně dobře chrání proti odstříkávající vodě a blátu, stejně tak překrytí zipu horní kapsičky. Pozice popruhů se zdála být optimální, pouze hrudní má občas tendenci se posouvat nahoru, ale dolů jde stáhnout jednoduše i za jízdy. Pokud se náklad v batohu dobře rozloží, zajištění na zádech je opravdu perfektní i při pohybu v hodně technickém terénu. Pro celodenní jízdu je to solidní batoh, ale pokud vezete tři liry vody, velkou svačinu a hodně kusů náhradního oblečení, snadno jej naplníte, na takové túry je vhodnější jeho větší bratříček. Pro ty, kdo ale jezdí s batohem jen namísto bidonu a vozí pouze bundu, pár tyčinek a nářadí, je to ideální, ani ne 900g společník, který ještě bude mít drobnou úložnou rezervu.
(už)
Je to zhruba rok, co jsme testovali stejné světlo značky Ravemen, jen s označením CR300, tedy se světelným tokem 300 lumenů, nyní jsme měli…
Na pultech trafik, cyklistických a sportovních prodejen naleznete již jedenácté vydání časopisu Cykloservis. Co se v něm dočtete? Více…