Nová generace závodních hardtailů, vydařený elektro-full nebo třeba karbonový gravel, to jsou na první pohled ty nejvíce viditelné novinky kolekce Author 2021. Je jich ovšem daleko více napříč většinou zastoupených kategorií. Každopádně, prezentace celé nové kolekce naší největší cyklistické značky zaslouží dostatek prostoru a především povolané průvodce. Na naše otázky ohledně novinek aktuálních i těch teprve připravovaných budou proto odpovídat hlavní produkt-manažeři společnosti Universe Agency, která kola Author již bezmála tři desetiletí produkuje. Tedy pánové mající na starosti podobu každé nové kolekce, konkrétně Petr Cibulka a Václav Sosna, s nimiž se čtenáři Cykloservisu setkávají pravidelně již řadu let. Naše exkurze kolekcí Author 2021 může začít…
Petr Cibulka
Máme-li jít s trendy posledních let, musíme představení nové řady začít kategorií e-biků. Co je zde nového?
Tím nejmarkantnějším je zde asi nový elektro-full nazvaný Elite. Spoléhá na čtyřčepovou koncepci zadní stavby, 27,5“ plusková kola, pružící jednotky Fox a především na nový nejvýkonnější středový motor Shimano EP8. Půjde o elektro-enduro/trailbike se zdvihem 140 milimetrů vpředu i vzadu, se sériově montovanou teleskopickou sedlovkou. Přední vidlice Fox Rhytm 34 Float pojme i devětadvacítku, takže je možnost tento full snadno přestavět na dnes tolik populární „mullet“.
Václav Sosna
Z hlediska středových motorů zůstáváte věrni dosavadním osvědčeným dodavatelům?
Pouze z části. Zůstáváme věrni osvědčenému Shimanu a všechny naše e-biky kolekce 2021 budou používat právě středové pohony japonské značky. Týká se to třeba i cenově dostupnějších elektro-krosů, tedy modelů jako Edict, Essence, Element nebo Electra. Zcela záměrně jsme v této kategorii přešli od původního Bafangu k Shimanu. Nejde ani tak o konkurenční výhodu, jako primárně o spokojenost zákazníků – Shimano je podle nás na samém vrcholu jak funkce elektropohonů, tak jejich spolehlivosti.
Které další modely e-biků, vedle nového fullu, byste rádi zmínili?
V případě elektro-hardtailu Elevation se celá řada rozšířila o různé barevné varianty a velikosti, což platí také u dámského Elevationu ASL. Všechny E-MTB rámové platformy jsou v provedení pro pevné osy standardu Boost. Novinku zde ale představuje především řada Eleve, na shodné rámové platformě jako Elevation i se shodnou geometrií, ovšem namísto pohonu Steps E-7000 je zde dostupnější Steps E-5000. Celá řada Eleve a Eleve ASL je hodně obsáhlá z hlediska barevných variant nebo průměrů kol, tedy 29“ nebo 27,5“. Poměrně důležitou novinkou je rovněž plně integrovaná baterie u řady E-Cross 29, jmenovitě u oblíbených modelů Empire a Enigma se středovým motorem Steps E-6100. Úplně nová rámová platforma s nízkým nástupem a semi-integrovanou baterií je pak vidět u dámského „city“ modelu Electra.
Jedna ze zásadních novinek 2021 se týká gravelů.
Je to tak, jde o náš nový topmodel celé gravelové řady. Jmenuje se Guru, je postaven na karbonovém monokokovém rámu s karbonovou přední vidlicí a vyjde na necelých sedmdesát tisíc korun. Z hlediska osazení je kolo takřka shodné s nejvyšším zástupcem řady Aura XR, sadu Shimano GRX tedy doplňují bezdušová kola Mavic Allroad Disc s plášti Panaracer Gravel King SK. Geometrie také vychází z dosavadních řad Aura XR a Ronin, je zde tedy výrazný sloping a krátká zadní stavba.
A další gravely?
Dále musíme zmínit nejvýše postavený Ronin SL, jenž má nově celokarbonovou vidlici, jinak jsme u řad Ronin a Aura XR použili úplně nové barvy. Líbí se nám, že je v kategorii gravelů tak nějak všechno dovoleno a designéři nejsou svázáni zažitými barevnými kombinacemi a grafikou, tudíž jsme se nebáli z hlediska barevných odstínů více odvázat. Myslíme, že v reálu vypadají nové barvy a kombinace fantasticky.
Přesuňme se do kategorie závodních a sportovních hardtailů. Zde asi najdeme především novou karbonovou rámovou platformu, použitou u všech elitních biků.
Přesně tak, jde o úplně novou generaci karbonového rámu použitého na čtveřici elitních hardtailů, od nejvýše postaveného Magnum 29 přes Sector 29 a Master 29 až po cenově dostupný Modus 29. Rám respektuje všechny současné trendy v závodním XC. Nejvíce patrný je větší sloping, najdeme zde i upravenou geometrii, přesněji o něco delší přední trojúhelník a upravený hlavový úhel. O navýšení jízdního komfortu se postaraly položenější sedlové vzpěry a především výrazné přesazení sedlové trubky nad úroveň té horní. Zároveň rám disponuje, ve srovnání s předchůdcem, ještě vyšší torzní a boční tuhostí, což byl ostatně jeden z cílů vývoje této rámové platformy, jež bude nově nabízena pouze v jedné kvalitativní úrovni karbonu. Magnum 29 a Modus 29 budou tedy nově postaveny na konstrukčně zcela totožném rámu. Na první pohled pak nová platforma upoutá moderními, ostře řezanými rysy a ještě minimalističtějšími sedlovými vzpěrami.
Jaké další novinky se týkají vašich elitních XC biků?
Všechny jsou samozřejmě na převodech 1x12, pouze Modus 29 jsme zcela záměrně ponechali na 2x11, aby měli zákazníci možnost volby. Třešničkou na dortu jsou ovšem naše úplně nová zapletená kola s karbonovými ráfky, která budou sériově osazena na modelu Magnum 29.
Jednou z důležitých novinek sezóny 2021 je nová generace sady Shimano Deore. Jistě se objeví i na řadě vašich kol.
To je pravda, nové Deore se neskutečně povedlo, jsme z něj nadšeni, a to po designové i funkční stránce. A také z důvodu možnosti výběru převodových kombinací, tuto sadu si teď může k obrazu svému naladit prakticky každý, ať už chce systém 1x12, 1/2x11 nebo 1/2x10. Takhle propracovaná, cenově dostupná sportovně/závodní sada tady v minulosti ještě nebyla a používáme ji na celé řadě modelů. Ať už na již zmiňovaném Modusu 29, dále na Contextu 29, Instinctu 29, Tractionu nebo na dvojici dámských hardtailů Instinct ASL a Traction ASL. Dá se říci, že všechna nabízená provedení nové sady Deore budou v naší kolekci 2021 zastoupena.
Dáváte tedy kupujícímu nadále možnost volby.
Ano, jsme přesvědčeni, že řada zákazníků je stále hodně konzervativní a ještě ve třicetitisícové kategorii se snažíme, aby si mohli sami zvolit, zda chtějí jedno či dvojpřevodník. Model Instinct 29 jsme proto záměrně nechali na 2x11, zatímco hned vedle stojící Context 29 je již na 1x12. Možnost volby se ale týká i průměrů kol.
Nakolik je pro vás nadále zajímavý standard 27,5“ u klasických MTB modelů?
Zajímavý je, možná i z důvodu, že od tohoto segmentu většina značek upustila. My u „sedmadvacítek“ nadále zůstáváme, byť již ne u nejvyšších tříd, končíme zde modelem Traction 27,5. Děláme ale pouze malé rámy, tedy velikosti 15“, 17“ a 19“, výše to již nemá smysl. „Sedmadvacítky“ mají podle nás nadále význam pro menší postavy, ať už pro juniorské jezdce nebo třeba dámy. Pořád nejsme přesvědčeni o tom, že 155 cm vysoký jezdec nebo jezdkyně mají sedlat devětadvacítku – a to se nebavíme jen o závodění, ale hlavně o normálním hobby ježdění.
Zabrousíme-li k cenově dostupnějším MTB modelům, co je zde nového?
Především rámy, a to u modelů Solution 29 či Impulse 29. Zákazníci dnes vyžadují integraci, takže rámy mají již vedení řadicích bovdenů vnitřkem a designově působí velmi čistě. V dané souvislosti jsou zde nové patky, uchycení zadního brzdiče a řada dalších detailů.
A dámská biková řada ASL?
Dosavadní topmodel Instinct ASL byl letošní novinkou, a tudíž bez větších změn přechází do kolekce 2021. Je zde změna oproti pánskému stejnojmennému modelu, neboť jsme přesvědčeni, že dámám jednopřevodník vyloženě vyhovuje díky zjednodušení řazení. Je zde ovšem kazeta 11-51, takže rozsah převodů je naprosto dostačující. Nově používáme ale také převodovou kombinaci 2x9, a to u řady Spirit – pánské i dámské ASL. Díky převodníkům 36/22 je i tady rozsah více než dostatečný.
V případě odpružení bude i nadále použit Fox, Rock Shox a RST?
Zde jsme nic moc neměnili, foxka u dvojice nejluxusnějších hardtailů se nám osvědčila a stejně tak bezvadně fungující RST F1RST u cenově dostupnějších sportovních modelů. Co se však změnilo, je další rozšíření dálkového zamykání vidlic z řídítek. Nyní bude dálkový lockout použit všude až po model Spirit 29, tedy už od cenové relace kolem dvaceti tisíc korun. Považujeme to za přínos z hlediska bezpečnosti i pohodlí, takže se snažíme, aby bylo dálkové zamykání na co nejvíce kolech.
A další díly s logem Author?
Jednou z novinek bude úplně nové sedlo nazvané Author Guru, přepracování se dočkal také dosavadní model Navigator nebo dámský Fenix ASL. Ne nedůležitá inovace se dotkla rovněž ráfků, a to u drtivé většiny 29“ i 27,5“ biků, kde budeme nově používat ráfky přizpůsobené pro bezdušový systém, s označením TRC, tedy „Tubeless Ready Compatible“. Podobně jako v případě dálkových lockoutů i tentokrát jde o inovaci použitou od modelů střední třídy výše, v tomto konkrétním případě již od modelu Pegas 29, takže opět od cenové relace okolo dvaceti tisíc korun. Považujeme to za výhodu pro majitele těchto kol, kteří tak mnohem snadněji mohou přejít na bezdušový systém, ovšem budou-li chtít. Nicméně, sériovou montáž bezdušových plášťů nepovažujeme za úplně šťastnou, neboť ji řada majitelů kol nikdy nevyužije, případně se budou zbytečně trápit s náročností takové operace. Proto pro nás třeba italská Vittoria nadále produkuje klasické, hodně kvalitní a lehké pláště s kevlarovou patkou, přestože se dnes výroba většinou orientuje buďto na levnější „drátové“ gumy, nebo na bezdušáky.
Když už jsme u plášťů, nelze nezmínit Panaracer.
Panaraceru hodně věříme, a na našich gravelech používáme jeho bestseller Gravel King. Mimochodem, ještě donedávna jsme měli zastoupení této značky pro český trh, takže jsme s Panaracerem i nadále v úzkém kontaktu a tento japonský výrobce produkuje některé modely vyspecifikované přímo pro nás.
Přehlédnout nelze novou grafiku rámů nejvíce patrnou u již zmiňovaných karbonových hardtailů, ale i u dalších modelů.
Nová grafika se bude prolínat prakticky celou kolekcí horských kol a karbonových krosů, s dominantním prvkem v podobě hodně velkého loga na dolní trubce, a to ve fontu s malými písmeny.
Vaše sportovní i závodní hardtaily působí svými základními tmavými odstíny hodně decentně, byl to od počátku záměr?
Ano, byl to záměr. Letošní sezóna byla sice hodně atypická, ale díky tomu, že se brzy prodalo prakticky všechno, bylo perfektně vidět, o které konkrétní modely byl největší zájem, a které z nich se prodávaly až později. A tmavé designy v prodejích v této kategorii jednoznačně vedly. Bylo to hodně objektivní posuzování popularity toho kterého designu, respektive spíše konkrétní barvy. Nicméně jsme se i tak snažili kola oživit použitou grafikou, která je naopak většinou ve velkém kontrastu se základním tmavším odstínem rámu.
Zazněly zde karbonové krosy. Jejich rámy jsou také nové?
Spíš bychom to označili za facelift, tedy evoluci předešlého karbonového rámu, ovšem s prvky podobnými našim novým karbonovým hardtailům, včetně designu. Nově rámy počítají s 80mm předním zdvihem, je zde pevná zadní osa, zúžené středové pouzdro a mnoho dalších vylepšení. Tento nový rám bude použit u nejvyšších krosů Avion a Synergy, přičemž první jmenovaný v roli topmodelu využívá pevnou celokarbonovou vidlici s kónickým sloupkem, sadu Shimano GRX a je to určitý první náznak toho, kam se chceme ve vývoji dále ubírat. V kolekci 2022 totiž jako jednu z možností chystáme gravela s rovnými řídítky, ne nepodobného právě Avionu. Ale to je zatím ještě hudba budoucnosti, samozřejmě z naší strany obestřena určitým tajemstvím...
Předloni jste odprezentovali novou kategorii Cross 29, zůstává i nadále?
V kategorii krosů jsme více odlišili standardní modely a právě výše postavenou třídu Cross 29. Myšlenka Cross 29, tedy něco mezi zažitým krosem a 29“ horským kolem, nás stále neopustila, jsme přesvědčeni, že to funguje. Vyšší zdvih vidlice 80 mm, širší pláště i řídítka – na to vše máme zatím pouze pozitivní odezvu a letošní prodeje ukázaly, že tento „hybrid“ mezi klasickým krosem a 29“ hardtailem je správná cesta.
Na konec jsme si nechali juniorská a dětská kola. Tedy kategorie, v níž jste se již před pár lety vydali cestou minimalismu a váhové redukce.
Je to tak, i nadále se snažíme dětská kola za danou cenu co nejvíce odlehčit, neboť právě nízkou hmotnost považujeme v této kategorii za důležitější než snad kdekoli jinde. Vrcholem zde i nadále zůstává model Ultrasonic 27,5, který výborně funguje v roli čistě závodního juniorského biku. Nově bude na převodech 1x11, a to na novém Deore. Úplnou novinkou bude model Sonic 27,5“, kdy jsme se v jeho podání snažili udělat cenově dostupnější alternativu právě Ultrasonicu 27,5. Nový Sonic 27,5 se hodně povedl, využívá vzduchovou vidlici, sadu Deore s převody 1x10 a kotoučovky Tektro Auriga ve variantě WS, tedy se speciálně upravenými pákami pro malou ruku. V červené barvě vypadá vyloženě závodně a myslíme si, že bude populární, což se týká i dalších dětských či juniorských modelů, jmenovitě třeba nového Limitu 26, respektive 24.
Odlehčování se netýká pouze juniorských, ale i čistě dětských kol.
Modely zaměřené na co nejnižší váhu najdeme i mezi čtyřiadvacítkami nebo dvacítkami. Podobně jsme se snažili odlehčit třeba dvacítky Cosmic 20 nebo šestnáctky Record 16, kdy jsme u posledně jmenovaného připravili variantu také na V-brzdách namísto zadního torpéda. U dětských kol se vždy snažíme nabídnout různé cenové alternativy k topmodelům a rozhodně je z čeho vybírat. U juniorských modelů pak navíc preferujeme systémy s jednopřevodníkem, který dětem ulehčí a zjednoduší jízdu, používáme i nové rychlé a lehké pláště Speed Master s jemným vzorkem v šíři 1,75“.
Již zde zazněla jedna z vašich „top“ novinek, a sice karbonová zapletená kola, která se sériově objeví na modelu Magnum 29. Co dalšího o nich prozradíte?
Kola ponesou název Author Flyer Carbon 29 TR a jako celek je pro nás produkuje společnost Carbotec, tedy náš dvorní dodavatel většiny karbonových rámů a komponentů. Mimochodem, právě Carbotec dodává karbonové ráfky mnoha nejvyhlášenějším světovým značkám, takže jsme při výběru těchto kol šli vyloženě po jistotě. Zapletený set Flyer Carbon bude možné zakoupit také samostatně, a to za cenu necelých třicet tisíc. Pár těchto 29“ boostových kol bude vážit 1490 gramů včetně pásky v ráfku, přičemž jsou zde použity superlehké náboje s přímým zápletem a čelní rohatkou, dráty Sapim a lehoučké duralové niple Pillar. Dvacet osm drátů vpředu i vzadu. Set bude obsahovat náhradní dráty, bezdušové ventilky a na skladě by kola měla být od ledna 2021. Kola Flyer Carbon jsme do nabídky zařadili především z důvodu poptávky týmů sedlajících naše biky. Jelikož si většina závodníků nasazovala dodatečně kola s karbonovými ráfky, přišlo nám jako logický krok taková kola nejen sériově osadit na náš topmodel, ale i je zařadit do přímého prodeje. Zkrátka taková třešnička na dortu kolekce Author 2021.
Děkuji za rozhovor.
Jan Kadečka
Vlastnit pro zajištění vašeho drahocenného kola kvalitní zámek na kolo je v dnešní době doslova povinnost. Blíží se Vánoce, a tak vám možná…
Na první pohled úplně standardní gripy se stahovacími objímkami a dostupnou cenovkou – na ten druhý však tvarově i použitou směsí hodně…