U vidlic pro enduro je to snad dáno větším průměrem vnitřních noh nebo pístů, že se občas stěží vyrovnají citlivostí svým kolegyním, které mají 32mm nohy a zdvih jen nepatrně nižší. Každopádně, v rodině enduro vidlic, jako jsou Manitou Mattoc, Rock Shox Pike a Fox F36 či F34, bude přírůstek SR Suntour Auron s ročníkem sériového narození 2014 zcela určitě tím nejoblíbenějším členem. Tedy alespoň mezi enduristy, kteří chtějí hodně muziky za málo peněz.
Vidlice, kterou vozí třeba Rémy Absalon, je totiž v provedení s tlumicí patronou RC2 svojí cenou 10 990 korun tím nejdostupnějším kouskem, který přitom disponuje vším, co je pro jízdu v náročném terénu kombinovanou s maximálním výkonem třeba.
Auron má dutou korunku, kónický duralový sloupek a vnitřní hliníkové nohy průměru 34 mm. Proti levnějším verzím nebo modelu Durolux téže značky je v tomto případě u vnitřních noh a korunky použita slitina řady 7050 namísto dostupnější, ale těžší 6000. Vnější magneziové nohy nemají dole nijak přetažený tvar a celkově působí vidlice štíhlým dojmem. Ovladače nízko a vysokorychlostní komprese na korunce se svými ostřeji řezanými tvary nabídnou celkem snadnou manipulaci i v rukavicích, pro kolečko regulace odskoku na spodku nohy platí totéž. Hmotnost vidlice pro 27,5“ kola je ohlášena na 1970 gramů s nezaříznutým sloupkem, námi testovaný kousek se sloupkem délky xxx mm vážil včetně osy xxxx gramů, ale proti nové vidlici byl nepatrně těžší o dolitý mazací olej uvnitř.
Vidlici jsme totiž k testu získali již ježděnou a lehce upravenou, takže uvnitř nebyl pouze mazací tuk pod gufery, ale jak na vzduchovém pístu, tak mezi kluznými pouzdry kolovalo menší množství oleje pro lepší mazání a citlivější chod. Po demontáži povolením dvou matic na spodku noh pak olej vytekl a mazivo pod gufery bylo trochu špinavé, ale nikde žádné opotřebení kluzné plochy či oděrky. Druhý rozdíl byl v absenci elastomerového bloku na spodní straně víčka vzduchové komory, který je z výroby standardem a slouží ke zvýšení progresivity. Testeři před námi tvrdili, že s tímto elastomerem byla vidlice příliš progresivní a vyžadovala moc vysoký tlak, proto jej demontovali, lze jej také seříznout a tím charakteristiku doladit podobně, jako je tomu u vidlic Rock Shox pomocí gumových vložek se stejným principem. Každopádně vnitřnosti vidlice, třeba tlumicí patrona nebo táhlo vzduchové komory, jsou precizně zpracované, s maximálním podílem duralových dílů namísto plastu. Patronu lze snadno rozebrat a vyměnit v ní olej a celkově se vidlice drží standardu značky SR Suntour, kterým je snadná servisovatelnost jejich produktů.
Nemůžeme posoudit jízdní vlastnosti s elastomerovým blokem uvnitř vidlice, ale bez něho tenhle kousek s tlakem xxx PSI pod devadesátikilovým jezdcem předvedl to, co bychom čekali od modelů jednou tak drahých. S ovladači obou kompresí povolenými na minimum je vidlice příjemně citlivá a žehlí už od středně drobných nerovností s docela příjemným nástupem z kraje zdvihu, lineárnějším průběhem jeho střední části a poslední část z celkových 160 mm už byla o razantnější progresivitě. Dostat vidlici nadoraz se nám povedlo jednou, a to jen díky nevydařenému dopadu proti kopci. Funkčnost v hlavní části zdvihu je naprosto perfektní a jak kořeny, tak větší kameny či dopady ze skoků vidlice pobere s naprostou samozřejmostí. Žehlí jak velké rázy, tak série kořenů za sebou, vše lze přesně doladit regulací odskoku, který je hodně účinný, i když vidlice občas při návratu do výchozí polohy trochu chrochtá v patroně. Tohle mísení oleje se vzduchem je ale typické i pro model Durolux, který má stejnou patronu, a ničemu, kromě přecitlivělých uší, nevadí.
Pod brzdou pak vidlice kvůli citlivosti sice šla nepatrně hloub do zdvihu, ale proti konkurenci to stále bylo úplně v pohodě a regulace komprese to trochu zachránila. Přesto jsme ale po několika pokusech s přitažením kompresí nakonec zvolili zcela otevřený režim, protože vidlice kvůli nim výrazně ztrácela na citlivosti vůči jemným rázům.
Co se celkové tuhosti konstrukce týká, daný průměr vnitřních noh zaručil dokonalé vedení a pevná 15mm osa pak i v zatáčkách pod brzdou přesnou odezvu. Navíc, osa je díky rychloupínacímu provedení bez nutnosti cokoliv šroubovat geniálně jednoduchým a bleskurychlým komponentem. Podtrženo sečteno, jízdní vlastnosti, tuhost, celková hmotnost a zpracování udělaly z tohoto modelu vzhledem k jeho ceně našeho jasného favorita a i za mnohem vyšší cenu by si nás dokázal auron svým projevem získat.
(už)
Domácí značku Leader Fox není třeba dlouze představovat. Za své dlouholeté působení si vydobyla renomé výrobce nabízejícího hodně lákavý…
Nejdřív jsme jeli kolotoč na velkejch třináct, ale nějakej plašan to vzal na terezín a já šel od rolny. Chvíli jsem vylizoval háky, ale…