Rozměr 27,5“ nabírá značně na síle a pomalu se zdá, že pro letošní rok nebudeme snad ani testovat jiná kola. Tentokrát se k nám do redakce dostal nový „sedmadvacítkový“ přírůstek domácí značky Agang, model Leon, a to hned v nejlepší nabízené verzi 8.27. Za necelých dvacet devět tisíc tento bike nabídne hodně - vedle nepřehlédnutelného designu a vysoké tuhosti rámu především fantastickou ovladatelnost. Ta je sice klíčová pro všechny modely tohoto výrobce, což už v minulosti potvrdily mnohé testy, ovšem Leon 8.27 posouvá pojem ovladatelnost ještě o kus dál. Málokoho by totiž napadlo, že se dá z 27,5“ kol vyždímat taková porce radosti z jízdy a nadání pro techničtější ježdění, jež testovaný Leon rozdává plnými doušky.
Z hlediska konstrukce se jedná o typického zástupce značky, středně dlouhý přední trojúhelník je doplněn kraťoučkým představcem a výrazným slopingem, jenž podtrhuje průhyb horní trubky. Nechybí lehce, téměř neznatelně prohnutá sedlová trubka a standardní hlava s oversize ložiskem nahoře i dole. Trojitě zeslabovaná stěna duralových trubek je zárukou příznivé hmotnosti, robustnost použitých profilů pak umně maskuje elegantní antracitová metalíza. Sympatické je provedení ramen zadní stavby - na nějaké rádoby „pohodlné“ esovité zprohýbání sedlových vzpěr se zde nehraje. Požadavkem byla tuhost a odolnost, tomu je vše přizpůsobeno. Mezi povedené, pro Agang typické detaily patří ploché zadní patky se standardním IS uchycením brzdy před osou, navářka pro přesmykač či zajímavě profilované můstky, nesoucí plastické logo značky.
Maximální praktičnost přinášejí v celku vedené bovdeny řazení, táhnoucí se společně s hadicí zadní brzdy po spodní straně dolní trubky. Na horní trubce pak nechybí závity připravené pro uchycení bovdenu ovládání teleskopické sedlovky, jejímuž kouzlu propadá stále větší procento bikerů.
Nápis Flow master na horní trubce je vystihující - máme před sebou bike, jenž dokáže skvěle plout krajinou, nabídne maximální jistotu ovládání a především bude svého majitele inspirovat k tomu, aby stále posouval své dovednosti. Spojení „kompromisního“ rozměru kol a hravé povahy geometrie je totiž u testovaného modelu skoro až návykové. Zatímco větší kontaktní plocha plášťů pomůže prakticky na jakémkoli podkladu, ať už ve sjezdu, výjezdu či na kamenité horské stezce, tak ochota zatáčet se postará o vysoce přátelský pocit z kola jako celku.
Chcete se naučit jezdit po zadním? Kupte si Leon 8.27! Rádi byste vypilovali bunny-hop a zlepšili své základní bike-trialové umění? Leon 8.27 bude i pro tento účel vhodný. Ovšem paralelně se schopností rozdávat radost z jízdy a plnit okamžitě příkazy od řídítek se stále jedná o XC stroj, na němž objedete svižnou stokilometrovou terénní vyjížďku a můžete se vydat i na trať maratonu. Sice je nutné počítat s živější povahou a nepříliš závodním, o něco vzpřímenějším posedem, ale má-li mít nějaký bike renomé absolutního všeuměla, pak je to rozhodně tento.
Celková hmotnost 13,1 kilogramu a lehké pláště Geax Mezcal nijak neprotestují proti dostatečně svižné akceleraci a stejně tak perfektní přenos síly, zajištěný tuhým rámem, je v tomto ohledu výhodou. Leon 8.27 je doma na úzkých pěšinách a v techničtějších pasážích, jichž jsme si během testu v pražském Prokopském údolí a na Točné užili do sytosti. Přesně sem totiž pasuje povaha kola, které lze jen po lehčím zatažení za řídítka dostat na zadní a jež se vyžívá v zatáčkovitých úsecích a ostrých vracečkách. I přes kola velikosti 27,5“ se Leon otočí doslova na pětníku a radost rozdává v rychlých sjezdech, a to i těch hodně prudkých. Radost z jízdy zde zmiňujeme už poněkolikáté, a to z důvodu, že jsme se pod sjezdem několikrát přistihli s blaženým úsměvem od ucha k uchu. A tento pocit nezpůsobil luxusní full se sto čtyřicítkovými zdvihy, ale zdánlivě „obyčejný“ bike s cenovkou nedosahující ani třech desítek tisíc. Zvolená geometrie a kraťoučký, pouze 70mm představec byly v tomto ohledu skutečně důležitější než bezedný zdvih.
Karta se logicky lehce obrací ve výjezdech, méně zkušenému jezdci se může zdát v příkrých stojkách řízení až zbytečně živé. Jde však pouze o zvyk – stačí více pokrčit ruce, přitáhnout trup k řídítkům a skvělá adheze zadního kola se postará o to, že vyjedete i hodně prudká stoupání. Z hlediska univerzality bychom se ale možná přikláněli k o něco delšímu představci, ale je to otázka osobního vkusu.
Při potřebě odlepit kolo od země jsou potřeba zdánlivě menší síly, než by hmotnost kola předpovídala, lehkost ovládání v praxi evidentně umazává gramy. Jako celek je pak Leon 8.27 stále XC kolem, ovšem současně nabízejícím trailovou povahu.
Osazení není co vytknout. Ideální tvar i šířka řídítek, příjemně měkká směs gripů s vlastním designem AGang a do ruky dobře padnoucí páky kotoučovek Tektro Auriga Pro, jež se nám odměnily vynikajícím účinkem a adekvátním dávkováním. Za zmínku stojí také ideálně přístupné kolečko pro seřízení vzdálenosti pák od řídítek. Jinak vše, na čem je logo AGang, patří do vyšší společnosti a snese srovnání s hodně kvalitními díly renomovaných značek. Platí to o představci, řídítkách, sedlu, sedlovce či třeba nábojích s průmyslovými ložisky. Nápis AGang najdeme i na výrazně zelených ráfcích, doplněných běloskvoucími boky plášťů Geax.
Nemalou pochvalu si od nás odnáší také vzduchová vidlice RST F1 se 120mm zdvihem a lockoutem na korunce. Její chod dovoluje využití drtivé většiny zdvihu, nabídne citlivý počátek, a tudíž i reakci na menší nerovnosti, a současně hodně velkou progresivitu ke konci zdvihu. Jedním slovem ideál, zvlášť s přihlédnutím k cenové relaci vidlice.
Shrneme-li tedy veškeré naše dojmy z AGangu Leon 8.27, pak je naše doporučení jednoznačné. Kupte si ho!
Rám: triple butted dural 6061
Vidlice: RST F1RST Air, 100/120 mm
Kliky: Sram S1000 GXP 38/24
Brzdy: Tektro Auriga Pro, 180/160 mm
Řazení: Sram X7 Trigger
Přehazovačka: Sram X7 - T2
Přesmykač: Sram X5
Kazeta: Sram PG-1030 11-36 (10)
Náboje: AGang Disc
Ráfky: AGang Radon Pro
Pláště: Geax Mezcal 27,5 x 2,1"
Řídítka: AGang dural
Představec: AGang dural
Sedlovka: AGang dural
Sedlo: AGang Throne Trail
Hmotnost: 13,1 kg (vel. 19")
Pokud patříte mezi ty, kdo netrpělivě očekávají příchod průměru 27,5 palce, pak vězte, že v případě biku Merida Big Seven XT- edition se…
Zkombinovat velká kola a zdvih 150 mm ve funkční celek není jednoduché, ale BMC Trailfox TF01 z tohoto konceptu vyždímalo maximum. I přes…