katalog_elektrokola

gravel

logo_katalog_detska_kola

deluxepoutak

Nabídky maloobchodů

Navigace

RSS exporty sekce

Zprávy

Partneři

Související články

Článek

author_banner_leden_2020

Slovník pojmů sportovní výživa (8. část)

Poznej podstatu, sportuj lépe

Co je zač BETAIN a jak nám pomáhá?

 

Proč zapojujeme výživu do našeho sportování? Abychom zvyšovali výkonnost. Proto často pracujeme na zvyšování energetických zásob, na podpoře regenerace, na správném nastavení organizmu před výkonem – vše s cílem mít více toho, co považujeme za důležité pro vyšší výkonnost. Někdy je ale dobré mít něčeho také méně, například homocysteinu. A s tím nám pomůže právě betain. Co jsou tyto aminokyseliny zač?

 

Homocystein je aminokyselina, jejíž vysoká hladina v krvi bývá mezi odborníky považována za spouštěče různých civilizačních onemocnění. Homocystein je přirozenou součástí našeho těla, ale důležité je držet jeho hladinu na co nejnižší úrovni. Jinak způsobuje různá kardiovaskulární a jiná onemocnění. U sportovců navíc zvýšená hladina homocysteinu způsobuje například vyšší unavitelnost, ztrátu formy, stavy přetrénování a vede i k horší regeneraci sil nebo k pomalejšímu léčení svalových poranění. Naopak nízká hladina homocysteinu je předpokladem vyšší výkonnosti. A co dokáže hladinu homocysteinu snižovat? Právě betain.

 

Betain je aminokyselina, která pomáhá s přeměnou homocysteinu v krvi na methionin. Aminokyseliny (mezi které patří betain, homocystein a mnoho dalších látek) jsou stavebními kameny všech bílkovin v těle, proto jsou potřebné pro mnoho tělesných funkcí. Vysoké hladiny homocysteinu ale mohou být škodlivé pro organizmus i pro sportovní výkonnost a její rozvoj, jak jsme si řekli výše. Revolučním řešením potlačování únavy tak může být příjem betainu.

 

Co způsobuje homocystein a jaký je přínos betainu?

  • Homocystein způsobuje větší unavitelnost – betain tak redukcí homocysteinu potlačuje únavu a míru toxicity uvnitř organizmu a podporuje větší výkonnost.
  • Homocystein stojí za ztrátou formy – betain tak pomáhá nabýt formu a udržet si ji déle.
  • Homocystein navozuje stavy přetrénování – betain homocystein potlačuje, čímž potlačuje i tyto stavy a podporuje tak proces regenerace.
  • Homocystein vede i k celé řadě onemocnění – betain redukcí homocysteinu navozuje zdravější prostředí uvnitř organizmu.

 

Z čistě sportovního hlediska platí, že nízká hladina homocysteinu je předpokladem vyšší výkonnosti. Proto můžeme směle říci, že betain podporuje růst výkonnosti sportovců – právě tím, že snižuje hladinu homocysteinu v těle i míru toxicity uvnitř organizmu.

 

Mezi přírodní zdroje betainu patří špenát, řepa, některé celozrnné obiloviny a vybrané druhy masa a drůbeže (krůtí, telecí, hovězí). Betain lze dnes ale přijímat i v koncentrované formě díky speciálním doplňkům sportovní výživy – třeba ve formě rozpustného nápoje. Opět se každopádně potvrzuje, že kdo ví, jak to chodí v těle sportovce, má náskok před ostatními. Díky využití takových informací v praxi a zakomponování správné výživy do tréninku.

 

V příštím pokračování seriálu objasníme další pojem související s podstatou fungování lidského organizmu při sportu, aby se vám sportovalo lépe.

 

Výživový seriál přináší společnost VITAR Sport, realizátor projektu Sportuj lépe a oficiální distributor značky Enervit do ČR. 

 

datum: 17.06.20 - kategorie: Technika
id

id

id

id

id

merida.gif merida.gif merida.gif merida
Copyright (C) 2012 Cykloservis. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu vydavatele časopisu Cykloservis zakázáno.
Provozovatel webu: cyklo@volny.cz | webdesign