Schindler20_2019

ekola_banner

Nabídky maloobchodů

Navigace

RSS exporty sekce

Zprávy

Partneři

Související články

Článek

eurobike2019

vrátit v srpnu author_duben_2019.jpg

Originální "rukošlap"

V době, kdy si myslíme, že už v cyklistice nelze vymyslet takřka nic nového, zlaté české ručičky a geniální myšlení opět přišly s něčím originálním.

Přídavný ruční pohon jízdního kola je věc, kterou představil Ing. Pavel Dudr ze Zlína. Jde o pákový mechanismus, který je připevněn na horní rámovou trubku a propojuje osu pedálu a táhlo nad horní trubkou. Jezdec tedy za jízdy šlape a jednou rukou tahá za páku, čímž pomáhá šlapání i rukou. Páku lze vyklonit na levou nebo pravou stranu, podle toho, jakou rukou ji chceme ovládat. Pokud zůstane ve střední poloze, je zařazen jakýsi neutrál, páka je nakloněna nad řídítka a jezdec šlape jen nohama a oběma rukama řídí. Spojení s pedálem je zajištěno jeho speciální osičkou, která nese ložisko, pomocí něhož je síla přenášena na kliku. Celé zařízení váží dva kilogramy, což není zase taková nadváha. ruko

Účel tohoto vynálezu je v zapojení horních partií těla do výkonu při jízdě. Myšlenka je založena na tom, že při jízdě totiž cyklista namáhá pouze nohy a produkuje laktát. Tím však nohy začínají bolet, ovšem horní partie těla tolik namáhány nejsou. Zapojením horních partií dojde ke zvýšení tepové frekvence, ovšem zároveň i ke snížení námahy nohou vzhledem k tomu, že jim pomáhají paže. Paže pracují v aerobním pásmu, takže neprodukují žádný laktát a zároveň jsou mírně namáhány svaly zádové a břišní či prsní, které díky mírné zátěži odbourávají laktát lépe, než kdyby byly v klidu. Při tréninku cyklista produkuje námahou nohou velké množství laktátu, takže nohy jsou výrazně unavené, ovšem srdce laktát částečně odbourává, takže pracuje ještě v pohodovém aerobním pásmu, i když nohy jsou už dávno za aerobním prahem. Použitím páky tak cyklista uleví svalům nohou, takže ty se nezakyselí, ovšem zvýšením srdeční činnosti námahou horních partií dojde ke zvýšení výkonnosti celého kardiovaskulárního a dýchacího ústrojí. Prostě zapojením rukou uleví jezdec nohám a zároveň zvýší celkovou výkonnost. Teorie zajímavá a v podstatě pochopitelná, ovšem pro ten samý účinek možná stačí jen jít si zaběhat do parku nebo vyrazit na běžky.

Bezpečnostní předpisy jsou na straně tohoto zařízení, protože zákon říká: „Cyklista nesmí jet na kole bez držení řídítek.“ Což je splněno, tedy alespoň jednou rukou. Přídavný pohon tedy má možná něco do sebe, ale trénující sportovec jej asi neocení, protože zabrat oběma rukama za řídítka a bojovat v ostrých stoupáních s bolestí nohou je pro mnohé větším uspokojením než v sedle tahat v klidu za páku a s odpočatýma nohama se jen trochu víc zadýchat.

(už)

datum: 31.01.08 - kategorie: Technika

Komentář:

  1. [1] Dudr

    Na téma bolesti při cyklistice jsem se ptal známého odborníka MUDr. Vojtěchovského, a ten mi napsal toto:
    "...cyklistika občas bolí, ale zejména v tréninku to není nezbytně nutnou podmínkou. Předně proto, že bolest především signalizuje zátěž a poškození neúměrné aktuální situaci. Je tedy velmi pravděpodobné, že bychom dosáhli stejného efektu i s bolestí menší nebo "žádnou" (pozor! - vzhledem k aktuálnímu prahu bolesti!). Totéž platí vztahu bolesti a "prahu". Tady platí, že ideální a tréninkově nejefektivnější je takové zatížení, při kterém udržím po požadovanou dobu co nejvyšší výkon. Ovšem "bolest" přichází obvykle ve chvíli, kdy výkon už po nějakou dobu klesá, nehledě na to, že právě bolest je to, co udržení maximálního výkonu brání. A tomu, kdo by chtěl tvrdit, že bolest lze nějak významněji přemáhat, bych poradil, ať zkusí podržet ruku 5 minut na rozpálené plotně - pokud si ošem nepleteme bolest s leností, ale to je právě ta otázka motivace.
    Něco jiného je závod, ten opravdu občas více či méně bolí. Neměl by ale bolet každý týden, protože v opačném případě hrozí, že milou cyklistiku dlouho dělat nebudeme, protože se tělo nazlobí a některá jeho součástka vypoví službu - a je celkem lhostejné jestli to je koleno nebo hlava.

    11.03.08, 00:05:34
  2. [2] libor

    Dobry napad: napr- chci do prace na kole ale po 4 kilometrech se spotim, takto se spotim az po 6ti a to postaci....

    02.08.09, 01:34:28
id

id

id

id

id

merida.gif merida.gif merida.gif merida
Copyright (C) 2012 Cykloservis. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu vydavatele časopisu Cykloservis zakázáno.
Provozovatel webu: cyklo@volny.cz | webdesign